Senaste nytt

SJ lägger ner sin trafik på sträckan Göteborg-Malmö

mickeL

Medlem
Nu lägger det statliga järnvägsbolaget ner sin trafik mellan Sveriges andra och trejde största stad.
Det ska tydligen vara för dålig lönsamhet. Sjs tåg kommer nu vända i Halmstad.
Det kommer påverka mig ganska mycket då jag åker relativt mycket mellan dessa 2 städer, och SJs priser har varit mycket humanare än DSBs(konkurenten) samt att tågen har en bättre komfort.
Kan inte hänvisa till någon källa men det ska tydligen offentligöras inom kort.

/Micke
 

henrik l

Medlem
Jag lider med dig. Satt själv och "njöt" av komforten i Öresundstågen i 2 år mellan Malmö och Köpenhamn. Har jag någon gång på senare tid åkt på sträckan har jag försökt att undvika Öresundstågen i möjligaste mån.
 

Ubbe

Medlem
Kanske något för Blå tåget att satsa på?? Det finns många livsnjutare i Göteborg och jag tror personligen att de hellre åker till Köpenhamn än till Stockholm..
 

Kristofer

Medlem
Nu lägger det statliga järnvägsbolaget ner sin trafik mellan Sveriges andra och trejde största stad.
Det ska tydligen vara för dålig lönsamhet. Sjs tåg kommer nu vända i Halmstad.
Det kommer påverka mig ganska mycket då jag åker relativt mycket mellan dessa 2 städer, och SJs priser har varit mycket humanare än DSBs(konkurenten) samt att tågen har en bättre komfort.
Kan inte hänvisa till någon källa men det ska tydligen offentligöras inom kort.

/Micke

Trafiken i Sverige körs av Veolia nu, men det är egentligen inte de som är konkurrenten. De är bara operatör på en av länstrafikbolagen upphandlad linje.

Riktigt trist, men inte så konstigt egentligen. Är nog svårt för SJ, som har vinstkrav på sig, att konkurrera med en skattefinansierad linje.
 
Last edited:

GOTATH

Medlem
Inte nåt vidare. Ska ner på jobb i Trelleborg mitten mars-mitten april. Blir till att hitta nåt annat sätt att ta sig hem på. Undviker Öresundståg så långt det är möjligt...
 
Toppen