Senaste nytt

Vad är vitsen med Uber taxi?

drW

Medlem
Har sett att Uber erbjuder Uber taxi i många städer. Vad är egentligen vitsen? Är det bara ett enkelt sätt att beställa en taxi och betala eller finns det någon annan fördel?
 

thh

Medlem
Har sett att Uber erbjuder Uber taxi i många städer. Vad är egentligen vitsen? Är det bara ett enkelt sätt att beställa en taxi och betala eller finns det någon annan fördel?

Man slipper diskussioner kring kreditkortbetalning, får kvitto mailat direkt, det är billigare, man får se var bilarna finns innan man bokar och hur lång tid det tar för dem att komma, man får ett prisintervall direkt man planerar sin resa, de får automatiskt en karta till platsen man ska, ingen dricks, snyggare bilar.

Vad upplever du att nackdelarna skulle vara?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag gillar Uber, hela konceptet är väldigt smidigt och det känns säkert. Alla chaufförer jag mött har varit väldigt trevliga, rena bilar, vatten m.m

- Betalning dras från betal-/kreditkortet du angett. Inget trassel vid ankomst.
- Säkerhet då du vet vem chauffören är och chauffören vet vem du är.
- Ingen rånrisk för chauffören då han inte har några kontanter.
- Du vet hur långt bort bilen är vid beställning (ser på karta) Du får även en indikation när bilen närmar sig.
- Kvitto och rutten skickas över som email

Enda nackdel jag tycker är om man vill åka på en tid då många använder Uber i Stockholm, då höjdes priserna och det var svårt att få en taxi.
 

mha321

Medlem
Jag håller med många av kommentarerna, men jag tror frågan handlade om Uber Taxi, och inte Uber eller Uber X.

Där har jag för övrigt samma fråga - vad ingår egentligen i Uber Taxi?
 

Bryant

Medlem
Använde Uber taxi i Chicago. Jag gjorde det för att det var smidigt.

Det är otroligt lätt (oftast) att vinka in en taxi i Chicago men appen gjorde allt smidigare. Sen är betalningen smidig.

Jag tror inte att det var billigare men inte så mycket dyrare.
 

Morgan

Medlem
Ser följande argument för Uber Taxi:

* du slipper ringa en växel, utan använder appen
* du slipper betala och dricksa i bilen
* du vet vilken bil du åkt med om du skulle glömma något/något otrevligt skulle hända

Uber kör med tjänsten i tex Berlin där vanliga Uber förbjudits. Antar att de vill vänja folk vid tjänsten tills de får köra med UberX och Uber Black som de vill!

Sen är argumentet emot att du får vänta istället för att ta första bil som åker förbi om det finns överskott på bilar. Vilka fler nackdelar finns?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jaha missuppfattade frågan. "UberTaxi is exactly what it sounds like: real, live, licensed taxi cabs." när jag googlade, då jag inte sett det förut.
 

Jonas C

Medlem
Jag bumpar denna tråd. Åker till Madrid på lördag dit jag ankommer strax innan midnatt. Då jag inte känner för att ta tunnelbanan så sent så tänkte jag prova på Uber för första gången, i synnerhet då jag har en credit som behöver spenderas. Har någon här erfarenhet av Uber i Madrid och hur snabba är de att dyka upp på flygplatsen? Enligt hemsidan skulle en resa kosta €16, men kan man räkna med några extra kostnader, exempelvis för resa under nattetid, etc?
 

Roger J

Medlem
Förbjöds inte Uber att ha sina vanliga bilar i Spanien? Tror det bara finns Uber Pop det vill säga privatbilar för närvarande?
 
Toppen