Senaste nytt

Nyttja status vid check in med sällskap utan status är det acceptabelt?

Unicornone

Medlem
Har en fundering med tanke på en förestående flygning med fru och våra bästa vänner, vi flyger med Turkish till BKK på lördag.

Tycker ni att det är ok att släpa med sig tre personer utan status till gold member check in? Vi reser på samma bokning.

Är så kluven, men jag vill ju minimera TIK (Tid I Kö) och få så mkt nytta av min status som möjligt trots att vi reser på low fare biljetter.

I Loungen tar jag väl med mig polaren så vi kan stärka oss lite för att sova bättre i economy.... Han är så lik mig att han går som bror :=)
 

henrik l

Medlem
En relaterad fråga, har kanske varit upp någonstans. Att man ofta får ta med en gäst i i loungen är allmänt känt. Men hur ser det ut om man har guld kort och har två barn, säg 5 och 7 år, i släptåg? Tänker närmast på OW.
 

tourist

Medlem
Har en fundering med tanke på en förestående flygning med fru och våra bästa vänner, vi flyger med Turkish till BKK på lördag.

Tycker ni att det är ok att släpa med sig tre personer utan status till gold member check in? Vi reser på samma bokning.

Är ni på samma bokning tror jag att gängse uppfattning är att det är helt ok. Också med familj eller enpersoners ressällskap med olika bokningsnummer. Om jag reser med kollegor utan status på olika bokningar har jag dock undvikit att komma i klump för att inte flygbolaget ska tro att jag hellre vill sitta med mina kollegor än få en chans på en uppgradering. ;)

En relaterad fråga, har kanske varit upp någonstans. Att man ofta får ta med en gäst i i loungen är allmänt känt. Men hur ser det ut om man har guld kort och har två barn, säg 5 och 7 år, i släptåg? Tänker närmast på OW.

För SAS Gold står det explicit att närmaste familjen är välkommen som gäster. För BAEC finns det en ganska nystartad FT-tråd i ämnet: [BA Lounge Access for status members with 'extra' infants/children] - FlyerTalk Forums
 

TreD

Medlem
En relaterad fråga, har kanske varit upp någonstans. Att man ofta får ta med en gäst i i loungen är allmänt känt. Men hur ser det ut om man har guld kort och har två barn, säg 5 och 7 år, i släptåg? Tänker närmast på OW.
Det är inte något problem med kidsen. Du får ta med din familj in.
Att det av det skälet är mindre kul att sitta på SK/T5-loungen på sommaren är nog väl känt....
 

Mikael

Medlem
Hur är det me prio-boarding (samma situation, jag har guldkort, frugan har det inte - samma bokning men boardingkorten är ju separata)?
 

Jonas C

Medlem
Hur är det me prio-boarding (samma situation, jag har guldkort, frugan har det inte - samma bokning men boardingkorten är ju separata)?

I 90% av fallen tar jantelagen ut sin rätt på SAS flyg, och förbjuder all prio boarding. Men då man har kidsen med sig så ges det väl iallafall. Har för mig att man ska få ta med en medresenär i priority boarding, samma sak gäller med fasttrack.
 

sunkan

Medlem
Prioboarding brukar inte heller vara några problem. Jag har alltid gått dit direkt med min flickvän (precis som vid incheckning, fast-track osv).

/Christian
 

EBGGOT

Medlem
Hur är det me prio-boarding (samma situation, jag har guldkort, frugan har det inte - samma bokning men boardingkorten är ju separata)?

Existerar det ens i Skandinavien?

Enda gången jag upplevt det var när jag åkte med BA från Landvetter, det hade en separat för oss i C samt Gold/silver.
Inte EN ENDA gång med sas har det existerat en BRA organiserad prio boarding!!!
 
Toppen