Senaste nytt

Codeshare - SAS/Ethiopian Airlines

DHXSTHLM

Medlem
Hej,

Planerar en resa till Sydafrika lite senare i år och råkade hitta linjen Stockholm - Joburg via Addis Ababa (Ethiopien) som flygs med Ethiopian Airlines med codeshare SAS. Bra tider, *A och även om det inte var den billigaste biljetten så är skillnaden marginellt.

Undrar däremot hur mycket baspoäng det blir? Har försökt söka på nätet men hittar inget... Har även fått för mig att medlemmarna här säger att man ska undvika codeshare. Varför?

Andra alt är med Turkish och Swiss, med lite sämre tider, billigare, och klart sämre poängintjäning.

Är EBD och helt ny på forumet även om jag har följt innehållet i inkognito mode ett tag =)

Väl mött,

D.
 

Thornado

Medlem
En av de främsta anledningarna till att undvika codeshare hos *A är just att det är i det närmaste omöjligt att veta exakt vilken bokningsklass hos utförande flygbolag som din codeshare-bokningsklass mappas mot.
Du ska nog inte räkna med att du kommer att få mer än 25% av avståndet i miles i poäng, dvs nånstans i storleksordningen 3100 poäng totalt. Jag vet inte om Ethiopian har några bokningsklasser som ger 0% till Eurobonus, men om så är fallet så finns ju risken att du mappas till dessa och inte får en enda poäng. Givetvis finns det även en teoretisk chans att du hamnar i en bokningsklass som ger mer poäng, men som du ser så är problemet här just att man inte kan veta i förväg hur det kommer att gå.

Hur ser det ut om du försöker boka denna resa direkt hos Ethiopian? Blir det mycket dyrare då? Om du kan få ett vettigt pris där så är det ett bättre alternativ då du kan veta vilken bokningsklass du kommer att ha (och kan då kolla på EuroBonus partners - Ethiopian Airlines - SAS för att se hur många poäng du kommer att få).
 

DHXSTHLM

Medlem
Tack @Thornado för ditt snabba svar. Enl ITA Matrix är det en klass som ska ge 100% EB (Economy L), men jag är liksom som dig, ytterst tveksam till om detta de facto stämmer även om det står så. Får bli att ringa kundtjänst (SAS) och fråga.
 

johhenrik

Medlem
Tack @Thornado för ditt snabba svar. Enl ITA Matrix är det en klass som ska ge 100% EB (Economy L), men jag är liksom som dig, ytterst tveksam till om detta de facto stämmer även om det står så. Får bli att ringa kundtjänst (SAS) och fråga.
Nej, det är säljande bokningsklass. Detta är problemet med *A codeshare. Du får en biljettklass på din codeshare, men den mappar till en okänd hos utförande bolag. Inte ens SAS kommer kunna svara på detta. De kanske säger till dig "Ja, det är L, så du får 100%", men det stämmer inte. Det kan stämma, men det finns ingen garanti. Så om ens miles är viktiga ska man undvika codeshare med *A.
 

Svante

Medlem
Varför boka code share? Om du bokar via ET´s hemsida får du den bokningsklassen som gäller. L hos ET ger dig 100%. Du får i runda slängar 12350 poäng för en r/t i ekonomi med ET på den sträckan.
 
Toppen