Senaste nytt

Tips: Besöka ölbryggeri / whiskydestilleri i Tokyo, Osaka, Kyoto område

Dr. Miles

Expert
Jag har fått förfrågan från några medlemmar om vad man kan göra i Japan som är lite annorlunda än vanlig sightseeing.
Mitt tips är att besöka fabriker av olika japanska industrier. De stora kända företagen (Toyota, Sony, Panasonic, Honda etc) erbjuder gratis guidad fabriksvisning på sina fabriker.
Problemet är dock de fabrikerna finns ofta utanför storstäderna och guidning utförs enbart på japanska.

Men det finns saker som man kan förstå även utan språk. Nämligen att dricka öl / whiskey på japans kända ölbryggerier / whiskydestillerier som t ex Asahi, Kirin, Sapporo, Suntory.
Av dem är det bara Asahis ölbryggerier samt Suntorys whiskydestilleri som erbjuder guidning på engelska. Alla andra ölbryggerier verkar inte ha guidning på engelska.

Jag har kollat några ölbryggerier / whiskydestillerier som är relativt nära från Tokyo, Osaka, Kyoto.
Vissa information finns endast på japanska men om ni är intresserade kan jag kolla mer information åt er vid behov.


Runt Tokyo:

Asahi Beer Ibaraki Brewery
Asahi Factory Tours | Asahi Breweries
Närmaste station: Moriya station (守谷駅 Tsukuba Express line), ca 2,5 km till ingången
(ca 45 min från Akihabara i Tokyo)


Sapporo Beer Chiba Brewery
施設紹介 | サッポロを知る | サッポロビール
Närmaste station: Shin-Narashino station (新習志野駅 JR Keiyo line), ca 3 km till ingången
(ca 40 min från JR Tokyo station)
Det finns gratis shuttle bus mellan JR Shin-Narashino station och fabriken.
時刻表 | 交通案内 | サッポロを知る | サッポロビール
JR新習志野駅発 är avgång från JR Shin-Narashino station


Kirin Beer Yokohama Brewery
キリンビール 横浜工場|キリンの工場見学|エンタメ・レシピ|キリン
Närmaste station: Namamugi station (生麦駅 Keihin Kyuko line), ca 800 m till ingången
(ca 30 min från Shinagawa i Tokyo med tåg)


Suntory Beer Musashino Brewery
武蔵野ビール工場 工場見学へ行こう サントリー
Närmaste station: Fuchu station (府中駅 Keio line), ca 2 km till ingången
(ca 50 min från Shinjuku i Tokyo med tåg)
Det finns gratis shuttle bus mellan Bubai-gawara station (分倍河原駅, Keio line) och fabriken.
Avgång varje :00 och :30 från Bubai-gawara station mellan 09:30 - 15:30.​


Runt Osaka, Kyoto:

Suntory Beer Kyoto Brewery
京都ビール工場 工場見学へ行こう サントリー
Närmaste station: Nishiyama-Tennouzan station (西山天王山駅 Hankyu Kyoto line), ca 1 km till ingången
(ca 20 min från Kyoto eller ca 1 timme från Osaka station med tåg)


Asahi Beer Suita Brewery
Asahi Factory Tours | Asahi Breweries
Närmaste station: Suita station (JR吹田駅 JR Tokaido line), ca 800 m till ingången
Närmaste station: Suita station (阪急吹田駅 Hankyu Senri line), ca 800 m till ingången
(ca 10 min från Osaka eller ca 40 min från Kyoto med tåg)


Suntory Yamazaki Distillery
Guided Distillery Tours | Yamazaki Distillery | SUNTORY
Närmaste station: Yamazaki station (山崎駅 JR Tokaido line), ca 800 m till ingången
Närmaste station: O-Yamazaki station (大山崎駅 Hankyu Kyoto line), ca 1 km till ingången
(ca 30 min från Osaka eller ca 15 min från Kyoto med tåg)​


OBS: Den här tråden är inte för att ordna något event, utan en vanlig tipstråd.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Lägger in ett litet extra tips på mikrobryggeri i Tokyo.

T.Y Harbour Brewing
De har mig veterligen inga guidedade rundvandingar på bryggeriet, men jag frågade snällt och blev insläppt och fick se produktionen "på egen hand".
Bra öl enligt mig och det finns en restauranger i anslutning till bryggeriet med möljighet att sitta ute och dricka en god öl när solen skiner.
Bryggeriet ligger på Tennozu Isle, Rinkai Line stannar på ön och det är väldigt nära till Shinagawa station.
T.Y.HARBOR - T.Y.EXPRESS
 

Homer

Medlem
Jag har besökt några av de där, det är som att besöka ölbryggeri vartsomhelst i världen
guidad tur, bla bla bla, köp krims krams, smaka på några ölsorter, har man sett en har man sett alla.

Mer intressant, i alla falla udda, är att besöka Sake bryggerier, finns massor stora och små.
 

rob74

Medlem
Lägger in ett litet extra tips på mikrobryggeri i Tokyo.

T.Y Harbour Brewing
De har mig veterligen inga guidedade rundvandingar på bryggeriet, men jag frågade snällt och blev insläppt och fick se produktionen "på egen hand".
Bra öl enligt mig och det finns en restauranger i anslutning till bryggeriet med möljighet att sitta ute och dricka en god öl när solen skiner.
Bryggeriet ligger på Tennozu Isle, Rinkai Line stannar på ön och det är väldigt nära till Shinagawa station.
T.Y.HARBOR - T.Y.EXPRESS
Dit var jag på väg då jag hade en dag i Tokyo, med avgång från HND dagen därpå.
Tyvärr hade de stängt för ombyggnad/renovering och skulle öppna någon gång nu i mars igen.
 

honkenen

Medlem
Var själv på väg till något destilleri under en resa, men efter lite förhandling med sambon så vart det ett besök på リカーズハセガワ本店 JR東京駅八重洲地下街 i JR Tokyo Station - Yaesu shopping mall.
Finns två stycken butiker där en rätt nära Starbucks. Iaf, där fick man provsmaka whisky/alkoholhaltiga drycker för några få kronor.
Det var rätt bra utbud och en väldigt trevlig expedit. De var jag och en massa Japanska män som var på väg hem från jobbet som ville testa skotsk whisky så jag fick alla japanska sorter för mig själv. Man fick prova max 5 sorter/dag för det var ingen bar. Men när jag kom andra dagen på rad och sa att jag ville prova 5 nya sorter sa han att jag kunde få testa mer... Billigt och bekvämt sätt att få uppleva lite japanska smaker.
 

palmen

Moderator
Var själv på väg till något destilleri under en resa, men efter lite förhandling med sambon så vart det ett besök på リカーズハセガワ本店 JR東京駅八重洲地下街 i JR Tokyo Station - Yaesu shopping mall.
Finns två stycken butiker där en rätt nära Starbucks. Iaf, där fick man provsmaka whisky/alkoholhaltiga drycker för några få kronor.
Det var rätt bra utbud och en väldigt trevlig expedit. De var jag och en massa Japanska män som var på väg hem från jobbet som ville testa skotsk whisky så jag fick alla japanska sorter för mig själv. Man fick prova max 5 sorter/dag för det var ingen bar. Men när jag kom andra dagen på rad och sa att jag ville prova 5 nya sorter sa han att jag kunde få testa mer... Billigt och bekvämt sätt att få uppleva lite japanska smaker.

Så du missade den japanska och taiwanesiska whiskyn? Kavalan som är så bra, även om priserna inte direkt var superbilliga jämfört med vad det kostar att köpa hemma.
 

honkenen

Medlem
Så du missade den japanska och taiwanesiska whiskyn? Kavalan som är så bra, även om priserna inte direkt var superbilliga jämfört med vad det kostar att köpa hemma.

Nej det var ju precis det jag inte gjorde, jag testade bara Japansk whisky, det var japanerna själva som var inne på den skotska hyllan. Men jag missade destillerierna...
 

palmen

Moderator
Nej det var ju precis det jag inte gjorde, jag testade bara Japansk whisky, det var japanerna själva som var inne på den skotska hyllan. Men jag missade destillerierna...
Vafan jag ska nog lära mig att läsa vad folk skriver :)
Helt rätt att gå på den japanska whiskyn i alla fall, även om jag gärna slår ett slag för Kavalan också. Hade jag bara förstått hur bra deras single casks var när de erbjöds för 50£ (pundet var lägre än 10 kronor just då) så hade jag köpt hela deras lager de hade.
 

Homer

Medlem
Om det främst är att testa olika sorter man är ute efter ska man besöka någon vin/whisky/öl/sprit mässa
där snålas det varken med mängd eller sorter man får prova (jodå det fanns ganska många japanska vinsorter på den här mässan)


SAM_1833.JPG


SAM_1836.JPG
 
Toppen