Senaste nytt

2-4-1 SAS Amex till Dubai hösten 2015

Wayne

Medlem
Hej alihopa,
helt ny på detta forum. Skulle hemskt gärna ta emot tips och råd från er. Jag och min flickvän vill åka till Dubai hösten 2015, har ca 70 000 eurobonus poäng samt amex voucher 2-4-1 att utnyttja 2015.
Vilka flygbolag inom star alliance flyger till dubai, går det att utnyttja 2-4-1 med andra star alliance, hur många eurobonus poäng krävs med t.ex. Lufhansa eller något annat star alliance bolag till Dubai?

Försökte ringa sas kundtjänst idag, men efter 40 min i kö samt att de ej gav någon information om hur långt jag hade kvar att vänta så tröttnade jag.... tacksam om ni kan hjälpa mig istället!

Tack på förhand
 

lillemannen

Medlem
Hej Wayne och välkommen hit.
Här kan du se vad det kostar att flyga med Star Alliance
Star Alliance award chart - SAS

Vilka som flyger till Dubai kan du exempelvis enkelt använda Expedia.se eller google.se/flights och sen sortera på Star Alliance.
Award biljetter får man söka på annat vis och här kan du tex. använda ANA:s eller Uniteds hemsidor. Sök här på forumet så finner du guider om detta..
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Väkommen, @Wayne!

Många av frågorna finner du svar på här i forumet. Flera Star Alliance-bolag flyger till Dubai, till exempel Lufthansa och Swiss. Du kan numera använda din 2-4-1 även i Star Alliance och inte bara på SAS.

Korr: Såg fel på prislistan för awards. Borde ha hållit tyst...
 

Dr. Miles

Expert
helt ny på detta forum. Skulle hemskt gärna ta emot tips och råd från er. Jag och min flickvän vill åka till Dubai hösten 2015, har ca 70 000 eurobonus poäng samt amex voucher 2-4-1 att utnyttja 2015.

Vilka flygbolag inom star alliance flyger till dubai, går det att utnyttja 2-4-1 med andra star alliance, hur många eurobonus poäng krävs med t.ex. Lufhansa eller något annat star alliance bolag till Dubai?
Du behöver 60.000 poäng i Economy class, 90.000 poäng i Business class för bonusresa mellan Europa och Mellanöstern (Dubai) t/r.
Star Alliance award chart - SAS

Eftersom SAS flyger inte till Dubai själva, blir det mycket dålig affär att använda Amex 2-4-1 för Economy class biljetter.
Summa av skatter & bränsletillägg är ca 2.700 - 2.900 SEK per person för en resa med Austrian, Lufthansa eller SWISS.
 

Wayne

Medlem
ok tack för svar!
Då är det helt klart bäst att utnyttja sin voucher på sas-flygningar alltså.
Problemet är att vi vill åka till sol och värme i november och då helst kunna utnyttja vår voucher... miami eller dubai hade varit fint om sas flög till.
Får väl bli en tripp till New York istället...
 

agehall

Medlem
Till Dubai kan man ofta köpa riktigt billiga (för något värde på "billigt") businessbiljetter också - det är värt att tänka på... Det är kanske inte värt att bränna poäng och en voucher på det. Kika på Austrian!

ok tack för svar!
Då är det helt klart bäst att utnyttja sin voucher på sas-flygningar alltså.
Problemet är att vi vill åka till sol och värme i november och då helst kunna utnyttja vår voucher... miami eller dubai hade varit fint om sas flög till.
Får väl bli en tripp till New York istället...

Ja, det är bättre valuta att flyga med SAS om man ska använda sin voucher. Ska man söka sig utanför SAS, så ska man minst flyga business class och helst first class. Annars är det att kasta både poäng och pengar i sjön.
 

Dr. Miles

Expert
ok tack för svar!
Då är det helt klart bäst att utnyttja sin voucher på sas-flygningar alltså.
Problemet är att vi vill åka till sol och värme i november och då helst kunna utnyttja vår voucher... miami eller dubai hade varit fint om sas flög till.
Får väl bli en tripp till New York istället...
OT svar
Om ni vill åka till Dubai under november, finns det Economy class biljetter med Aeroflot, Finnair eller Turkish Airlines för ca 3.300-3.400 SEK inkl. skatter per person.
 

Wayne

Medlem
Till Dubai kan man ofta köpa riktigt billiga (för något värde på "billigt") businessbiljetter också - det är värt att tänka på... Det är kanske inte värt att bränna poäng och en voucher på det. Kika på Austrian!



Ja, det är bättre valuta att flyga med SAS om man ska använda sin voucher. Ska man söka sig utanför SAS, så ska man minst flyga business class och helst first class. Annars är det att kasta både poäng och pengar i sjön.

Ok..ja helt klart värt att tänka på.
Ja det blir ilandsproblem att tänka på detta. :)
Då bli det nån sas-flight att utnyttja vouchern på. Antingen en kortare till franska rivieran i år för att spara pengar till san francisco nästa år eller så new york och bränna merparten av pengarna i år. Får fundera på detta.
 
Toppen