Senaste nytt

Smidigaste transfer till och från New York (JFK/EWR/LGA)

Jag kan tänka mig att en hel del av er här har erfarenheter och åsikter kring vilken flygplats i New York-området som fungerar bäst och är smidigast att ta sig till och från. Om man får välja fritt, vilken flygplats är att föredra för en smidig anslutning till/från Manhattan? Påverkar tiden på dygnet valet? Prisnivåer för taxi/buss/tåg? Några specialtrix (som att hyra bil bara för transfern)?
 

Senator

Moderator
Hej,

Det beror på hur många man är och vilken tid på dagen vi talar om. Senast jag åkt från/till JFK använde jag AirTrain till Jamica och LIRR till Penn Station. Allt gick på under en timma varje väg. Jag har även åkt tunnelbanan från Howard Beach till 52nd/Lexington. Rekordet är påsken 2010 där jag klev av LX First, och åkte med tunnelbanan till stan och var på Waldorf 45min efter vi hade landat.. Tur kan man säga.

Så mina tips är:
Dial 7 om man är några stycken, har mycket bagage eller det är sent/tidigt
Från/till EWR: Tar jag tåget till Penn Station eller Dial 7
Från/till JFK: Som ovan, eller Dial 7
Från/till LGA: Alltid Dial 7
 

MarcusC

Medlem
Min erfarenhet är att passkontrollen på EWR oftare är snabbare än på JFK. Det värsta jag varit med om är ankomst med BA på JFK, över 1 timme i kö till passkontrollen !! ( Nu hade vi "tur" och reste med barn och blev förbisläppta ). På EWR har jag aldrig vart med om långa passköer, Och det kan ju göra att resan till Manhattan tar väsentligt längre tid. Senast tog jag mig EWR > Manhattan på under 1 timme från landning. Det är väl ungefär samma tid som för AirTrain & LIRR ?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Min erfarnehet är att passkontrollen på EWR oftare är snabbare än på JFK. Det värsta jag varit med om är ankomst med BA på JFK, över 1 timme i kö till passkontrollen !! ( Nu hade vi "tur" och reste med barn och blev förbisläppta ). På EWR har jag aldrig vart med om långa passköer, Och det kan ju göra att resan till Manhattan tar väsentligt längre tid. Senast tog jag mig EWR > Manhattan på under 1 timme från landning. Det är väl ungefär samma tid som för AirTrain & LIRR ?

Fördelen på EWR är att nästan alla flyg med passkontroll landar på B (vissa på C) och man har större kapacitet helt enkelt. Men jag håller med, EWR är bättre i det avseende och det är bara förmågan att få hjälp som F passagerare som har gjort detta möjligt.
 

cbroxe

Medlem
Hej!

JFK och EWR, är ungefär lika tråkiga. De ligger både dessutom ungefär 1 timme från Manhattan. Så det spelar inte någon roll, vilken av dessa två man väljer.
När jag reser inrikes i USA, försöker jag alltid att landa på LGA, främst av 2 anledningar:
1. Billigt och snabbt in till Manhattan, ca 15 min med taxi.
2. Oftast en fantastisk inflygning över Manhattan, Brooklyn, Queens. (sitt på vänster sida i planet).
 

Svenska73

Medlem
LGA är mycket snabbare till Manhattan. JFK suger i passkontrollen. EWR har smidigare landningar tycker jag om man är lite flygrädd:)
 
Toppen