Senaste nytt

Vad är det galnaste du har varit med om på en flight?

M

Monkey_Class

Guest
Galet och galet. Mycket av det jag är med om och själv kan skapa framstår nog galet för de flesta men det som var galet för mig var en flight mellan Hong Kong - Bangkok när jag hade varit där som expertstöd under det "1:a" SARS utbrottet.
Bakom mig sitter ett par och mannen hostar rejält och med tanke på vad jag hade varit och uträttat så var jag på helspänn då hosta är ett av symptomen (i sent skede - oftats torr iofs). När det skvätte lite bloddroppar på mig så tyckte jag att det fick räcka - det var galet men det som efterföljde var än mer galet. Proffesionellt tränad som jag var/är så försökte jag att hålla det hela till vad det var för att inte göra andra passagerare rädda i onödan.
Vi lyckades flytta paret till ett ställe där de kunde vara mer ensamma och allt flöt på bra men sedan när vi landade så brakade "allt" lös då kaparen hade rapporterat Bangkok att vi har ett smittsamt virus ombord. Just den meningen var jag väldigt tydlig och noga med att klargöra att de INTE skulle säga.
Pallar inte beskriva rabaldet och att jag fick spendera ett antal extradagar i BKK innan jag åkte hem.
Det var GALET med isolering , oändliga samtal med människor som hade mindre kunskap och erfarenhet än mig, missförstånd och språkförbistringar.
Nåväl! Det hela slutatde väl och det visade sig att mannen som hostade hade lungcancer och han var på väg till BKK för en alternativ behandling.
 

AABack2ARN

Medlem
På tal om ovanstående så flög jag hem från Hong Kong (Finnair via Bangkok) när SARS höll på som värst. Det var lite absurt att sitta i ett proppfullt plan där i stort sett varenda person hade munskydd (inklusive jag själv). Om det var galet vet jag inte men som sagt absurt och kanske lite otäckt...
 
M

Monkey_Class

Guest
Speciellt med tanke på att munskydd har 0 effekt mot att hindra bakterier/virus från att "komma ut" med utandningsluften. Sedan brukar asiater mer ha munskydd för att visa andra att de är sjuka - och det är betydligt effektivare, dvs håll dig ifrån smittkällan.
Men på ett paln blir det lite "isolerat" :)
 
A

Aurora

Guest
Speciellt med tanke på att munskydd har 0 effekt mot att hindra bakterier/virus från att "komma ut" med utandningsluften. Sedan brukar asiater mer ha munskydd för att visa andra att de är sjuka - och det är betydligt effektivare, dvs håll dig ifrån smittkällan.

Enn å "komme inn"?
 

AABack2ARN

Medlem
Det var nog helt klart ganska liten effekt av de där munskydden, vill påstå att det var mer av "masspsykos" som gjorde att "alla" tog på sig munskydd. Finnair delade ut dem vid boarding om jag inte minns fel
 
M

Monkey_Class

Guest
Ska man skydda sig mot luftburna virus etc får man använda en dammfiltermask FFP3. De vanliga kirurgmaskerna är mest till för att se till att personalen inte hostar droppar på patienterna; de skyddar inte den som bär den.

Dammfiltermasker FFP3 3-pk
http://www.businessclass.se/forum/threads/ha-en-bra-mask-med-er-när-ni-reser-till-beijing-pga-luftförorening.15619/page-2

Även om kirurgerna skulle använda en P3 msk så infekterar de likväl patienten då problemet ligger på et annat plan (sry for being OT) :)

Själv har jag Sundströms SR-100 med P3 filter Halvmask SR 100 då P3 har en bättre skyddsgrad än en FFP3. Kan tyckas marginellt med en 0.95% skillnad (99 mot 99,95) men står du i en miljö som är "nedlusad" med partiklar så .... :)
 

Nemo

Medlem
Även om kirurgerna skulle använda en P3 msk så infekterar de likväl patienten då problemet ligger på et annat plan (sry for being OT) :)

Själv har jag Sundströms SR-100 med P3 filter Halvmask SR 100 då P3 har en bättre skyddsgrad än en FFP3. Kan tyckas marginellt med en 0.95% skillnad (99 mot 99,95) men står du i en miljö som är "nedlusad" med partiklar så .... :)
Så är det, dammfiltermasken skyddar bäraren, ventilen släpper sedan ut utandningsluften orenad. HEPA-filter är ännu bättre än FFP3. Men det är som sagt bäraren som skyddas. De privatpersoner som bär kirurgmasker gör det mest för omgivningens avskräckandes skull, som du nämnt.
99,95% är väl 20 ggr mer filtereffekt jmf 99%, en avsevärd skillnad.
(Edit: FFP3 tar bort 99,9%)
 
Last edited:
Toppen