Senaste nytt

Vad är det galnaste du har varit med om på en flight?

Unis

Medlem
För 3-4 år sen flög jag Aeroflot SVO-ULN. Gaten låg precis brevid en bar där en mongolsk militär satt och drack lite mer än vad han borde ha gjort. Väl på flyget så blev han så pass stökig och högljudd att han hindrade andra passagerare från att kunna sova. Så, vad gjorde då kabinpersonalen åt problemet... Serverade honom stora mängder sprit så att han somnade! Kändes som en ganska rysk lösning på problemet.
 

NotRyan

Medlem
För runt 10 år sedan så skulle jag flyga Manila (MNL) - Boracay (MPH) med Asian Spirit och jag har för mig att det vara en Dash 7 som flög då.
Är lite på "helspänd" när jag flyger inrikes i Sydostasien och försöker kolla själv också om något inte är bra....(har dock inte flygutbildning så det är ju rätt onödigt att lägga energi på det..men,men ...)
Men denna flygning så gjorde markpersonalen som vanligt klart för start allt såg normalt ut. Det jag var förundrad över var att säkerhetssprinten satt i en av landningshjulet (benet) vilket skall vara borta för att kunna ta in hjulet. Jag tittade på andra sidan och där var den borttagen. Aja, tänkte jag de kommer säkert på det innan vi börjar taxa ut till start. Motorerna startas och vi börjar taxa ut....då jag sitter lite längre bak vid nödutgången så skriker jag på flygvärdinnan att sprinten sitter i. Vilket gör att hon tar upp interntelefonen och pratar med cockpit. Ett par sekunder senare är det tvärstopp och vi vänder om. När vi kommer fram till Terminal 4 igen så kommer en tekniker springande..och tar bort sprinten.
När vi kommer fram till MPH så får jag ett "Thanks" och ett stort leende av piloten....

Även om jag vet att det inte varit jättekritiskt att starta med sprinten så gör det mig betänksam över säkerheten......

Just det har jag varit med om på¨en SAS-flight BKK-CPH, då hann vi starta och komma upp i luften, sedan upptäckte dom att det inte gick att få in noshjulet.... Det blev ett dyrt förbiseende då vi blev tvungen att cirkla över Siambukten en bra stund och dumpa bränsle för att komma ner i vikt innan vi kunde gå ner i BKK igen....
 
En inrikes resa i Kina för 10 år sedan där majoriteten aldrig hade flugit tidigare... Flygvärdinnan fick lägga större delen av sin tid på att hålla ordning i klassrummet.. Underhållande för mig, jobbigt för personalen. Tålamodet började försvinna när folk inte satte sig ner när vi skulle landa...
 

Kastrup

Medlem
Som bekant gick Newark och Washington avgångarna från Kastrup på två sammanhängande gater med avgångstid samtidigt. Ca 30 min in i flighten upptäcks att två pax är på fel maskin, men passagerantalet stämde på Newark-avgången ändå.
 

m10

Medlem
ARN-PEK med Air China för… 15(?) år sedan. En kvinna runt de 50 rusar runt halvskrikande i väldigt begränsad beklädnad; underbyxor och tillhörande överdel. Visade sig senare att hon gravt flygrädd och hade försökt lösa det med sprit och något lugnande. Vilken – uppenbarligen – resulterat i motsatt effekt och istället framkallat en spännande psykos-ish.
 

HON-II

Medlem
En nattflygning JFK-ARN på nittio-talet när DL hade tagit över efter Pan Am. Ett svenskt par satt i business, drack väldigt friskt och var högljudda. Så småningom började de bråka och säga riktigt elaka saker till varandra. Det hela slutade med att kvinnan satte sig bredvid en annan passagerare som flög ensam, och de började dricka och konversera. Jag somnade konstigt nog trots allt liv i kabinen, men vaknade av en massa skrik och skrän. Det visade sig att kvinnan hade låst in sig på toaletten med sin nya bekantskap medan personalen och pojkvännen stod utanför och bultade på dören och skrek att de skulle komma ut. När dörren öppnades blev det ett slagsmål mellan kvinnans båda beundrare. FAs kunde sära på de båda slagskämparna som utmattat till slut somnade. Framme i Arlanda väntade polisen. Detta är den stökigaste flygning jag någonsin upplevt.

Nästa flygning är en kinesisk inrikesflygning Changchun (CGQ) - SHA (Hongqiao) på mitten av åttio-talet (när de flesta fortfarande gick runt i blå uniformer, och nästan alla cyklade i Beijing och Shanghai). Flyget var överbokat. Många hade vid gaten mutat sig in i planet trots att det var fullt. Det slutade med att det fanns passagerare som hade ståplatser. De satte sig helt sonika i mittgången av det gamla ryska planet. Det hela förgylldes av att någon passagerare hade med sig på planet ett antal gäss i burar, och de förde ett herrans liv. Planet startade ändå...
 
Last edited:
Toppen