Senaste nytt

Vilket Skyteam bonusprogram ska man välja?

henrik l

Medlem
Många här misstänker jag ogillar tanken på att flyga utan att tjäna poäng:) Flyger lite nu och då med Alitalia mellan FCO/MXP/LIN-PMO på billigast möjliga biljetter. Tänkte skaffa ett kort med ngt bolag inom Sky Team där man kan håva in poängen även på de billigaste bokningsklasserna, vilket inte funkar hos Alitalia är jag i princip säker på, för att sedan se om man genom lite trix kan köpa mil för att plocka ut någon trevlig resa.

Vad säger SkyTeam kännarna, finns det något FFP där man kan få poäng på de billigaste biljetterna och där man också kan hålla liv i poängen ett bra tag?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Många här misstänker jag ogillar tanken på att flyga utan att tjäna poäng:) Flyger lite nu och då med Alitalia mellan FCO/MXP/LIN-PMO på billigast möjliga biljetter. Tänkte skaffa ett kort med ngt bolag inom Sky Team där man kan håva in poängen även på de billigaste bokningsklasserna, vilket inte funkar hos Alitalia är jag i princip säker på, för att sedan se om man genom lite trix kan köpa mil för att plocka ut någon trevlig resa.

Vad säger SkyTeam kännarna, finns det något FFP där man kan få poäng på de billigaste biljetterna och där man också kan hålla liv i poängen ett bra tag?

Om du flyger sällan och med billiga biljetter, rekommenderar jag Delta Skymiles. Även om jag inte gillar Deltas ledningar.
Milesen på Delta Skymiles går inte ut.
 

Gnopps

Medlem
Jag håller med om Deltas program. Det är verkligen inte toppen men de går åtminstone 100% även för de flesta billiga biljetter.
 

Jacob

Medlem
Håller med om att Delta Skymile nog är ett bra alternativ.

Så här ser intjäningen ut på Alitalia:
Earn Travel Miles with Partners

Minimum 500 miles oavsett biljett och sträcka.

Jämför det med Alitalias egna Millemiglia så ser Delta något bättre ut, framförallt för billiga biljetter.
Alitalia | Alitalia

Millemiglia skulle ge mellan 100 och 250 miles på Milano-Palermo på de billigaste biljetterna.
 

erc

Medlem
Verkar som om Delta är att föredra framför Flying Blue. Hur länge ska poängen leva kvar med FB? Ett år?
 

Jacob

Medlem
Verkar som om Delta är att föredra framför Flying Blue.
Delta är väl bra om man reser på billiga biljetter men det finns förstås andra aspekter på ett bonusprogram också. Skillnaden i intjäning blir också mindre mellan Delta och andra Skyteam program (eller till och med kan slå över åt andra hållet) om man reser på lite dyrare biljetter.

Hur länge ska poängen leva kvar med FB? Ett år?
As a Flying Blue member, your Award Miles are valid for life and will never expire, simply by taking one flight* every 20 months on AIR FRANCE, KLM, our partners Air Europa, Kenya Airways, Aircalin and TAROM or any other of our SkyTeam partners.
 

erc

Medlem
Delta är väl bra om man reser på billiga biljetter men det finns förstås andra aspekter på ett bonusprogram också. Skillnaden i intjäning blir också mindre mellan Delta och andra Skyteam program (eller till och med kan slå över åt andra hållet) om man reser på lite dyrare biljetter.


As a Flying Blue member, your Award Miles are valid for life and will never expire, simply by taking one flight* every 20 months on AIR FRANCE, KLM, our partners Air Europa, Kenya Airways, Aircalin and TAROM or any other of our SkyTeam partners.

Som vanligt finns informationen precis framför näsan på mig... Om livslängden alltså. Får skärpa mig lite.

Tolkar det också som om Delta är att föredra för mig som enbart flyger med Skyteam privat och på economybiljetter.
 

henrik l

Medlem
Först, tack för all goda råd. SkyTeam är ju ett sidospår för mig, men kan man hålla liv i sina mile är det ju alltid trevligt. Vad jag har förstått, rätta mig om jag har fel, är att man inte kan plocka ut förstaklassbiljetter hos andra bolag än där man samlar? Funkar det däremot att plocka ut en business hos övriga bolag i alliansen?
 

Dr. Miles

Expert
Vad jag har förstått, rätta mig om jag har fel, är att man inte kan plocka ut förstaklassbiljetter hos andra bolag än där man samlar? Funkar det däremot att plocka ut en business hos övriga bolag i alliansen?
Ja, det stämmer.
Endast Business class/Economy class award är tillgängliga hos partner flygbolag. (bortsett från USA inrikes)
 

conman

Ny medlem
Ska teckna Skyteam medlemskap - men vilket bolag?

Hej

Fasligt trevligt forum. :)

Då jag kommer resa lite mer framöver tänkte jag teckna upp några medlemskap. Vilket bolag ska jag gå med i och logga poäng på för Skyteam? Läste att Czech var poppis men minns inte varför, och gäller det fortfarande? Första planerade resan går med Air France (smått meningslös kort distans till Paris & economy) men skulle gissa att det blir mer KLM sedan.

Alltså finns det någon fördel att välja något specifikt och finns det någon snabbväg till status såsom Aegean inom Star Alliance eller några intressanta kombinationer med kreditkort, hotell, ...

Tacksam för alla tips.
 
Toppen