Senaste nytt

Vad är det galnaste du har varit med om på en flight?

Flyer

Medlem
Tänkte på alla som resor otroligt mycket måste varit med om en del konstiga/ underliga/ galna saker som har hänt ombord. Vad har du varit med om?

Jag själv har råkat hamnat ombord på fel plan! Två flighter till ARN från GOT med 30 minuters mellanrum. Ser att någon sitter på min plats och ber den flytta på sig och med det kom vi fram till att jag var på fel plan. Men jag får åka med ändå! :) Frågan är bara hur kom jag ens ombord?!?

En annan sak jag jag var med om rätt nyligen var när kabinpersonalen tog matbeställningen när planet taxade ut mot startbanan. Inget konstigt med det.
Men de missar en sak! Cabin crew take your seats for take-off..
Det blev riktig löptur för kabinpersonalen när dom märker att planet är på väg att lyfta! ;)
 

wheaa

Medlem
Jag har varit med om slagsmål mellan två kvinnor efter landning EWR. Den ena kvinnan var uberstressad och ville av planet men den andra ville inte släppa förbi henne! Ett par slag senare så kom polisen och plockade av dom för alla andra så hon kom av först ändå :)
 

johan_fbg

Medlem
Min kollega upptäckte också att någon satt på hennes plats, dessutom med exakt samma förnamn och efternamn! Till saken hör att det är ett ganska ovanligt namn, i Sverige finns det nog bara min kollega med det här namnet.

Det visade sig att personen i sätet var en stand-by-passagerare som slunkit med då hennes namn fanns på passagerarlistan... Det var en flight mellan KLM mellan AMS-CPH.

Resultatet? Vakter fick hämta och bära ut en skrikande stand-by-passagerare från planet och min kollega fick gömma sig till situationen hade lugnat ner sig.
 

MaBe

Medlem
Jag kan bjuda på en historia jag orsakat själv.
Åkte inrikes i en i Kina förra året och blev placerad vid nödutgången.
En trevlig kinesisk ombordpersonalen förklarar på hyfsat bra engelska vad jag skall göra om det blir en nödläge.
Dålig sömn och jetlag gör att jag somnar innan planen lyfter.
Efter typ en halvtimme kommer hon fram och skakar mig och jag flyger upp för att öppna nödutgången för jag tror vi har nödlandat. Som tur var hinner hon stoppa mig och förklarar att hon väckt mig för att min väska inte får ligga under sätet framför mig.

EDIT: Ett litet tillägg som är viktigt att påpeka. Jag hann inte börja dra i något handtag utan hon fångade mig i luften någonstans mellan stolen och dörr.
 

Ricci

Medlem
För runt 10 år sedan så skulle jag flyga Manila (MNL) - Boracay (MPH) med Asian Spirit och jag har för mig att det vara en Dash 7 som flög då.
Är lite på "helspänd" när jag flyger inrikes i Sydostasien och försöker kolla själv också om något inte är bra....(har dock inte flygutbildning så det är ju rätt onödigt att lägga energi på det..men,men ...)
Men denna flygning så gjorde markpersonalen som vanligt klart för start allt såg normalt ut. Det jag var förundrad över var att säkerhetssprinten satt i en av landningshjulet (benet) vilket skall vara borta för att kunna ta in hjulet. Jag tittade på andra sidan och där var den borttagen. Aja, tänkte jag de kommer säkert på det innan vi börjar taxa ut till start. Motorerna startas och vi börjar taxa ut....då jag sitter lite längre bak vid nödutgången så skriker jag på flygvärdinnan att sprinten sitter i. Vilket gör att hon tar upp interntelefonen och pratar med cockpit. Ett par sekunder senare är det tvärstopp och vi vänder om. När vi kommer fram till Terminal 4 igen så kommer en tekniker springande..och tar bort sprinten.
När vi kommer fram till MPH så får jag ett "Thanks" och ett stort leende av piloten....

Även om jag vet att det inte varit jättekritiskt att starta med sprinten så gör det mig betänksam över säkerheten......
 
R

rstenelo

Guest
Kanske inte det mest galna men men... fick en gång ett erbjudande från säkerhetsvakten i Security att slippa få mitt handbagage genomsökt mot några euro i Lomé, Togo... lyckligtvis så hade AirFrance en extra koll av alla passagerare och handbagage på plattan innan man fick gå på planet...
 
Last edited by a moderator:

lowflyer

Medlem
En som rökte på toaletten mellan SYD-SIN och trodde att ingen skulle märka.
Det gjorde dom flesta när dörren öppnades, inklusive personalen givetvis!
Blev en rejäl utskällning och hans försvarstaktik var att rycka på axlarna lite nonchalant.
 

Trumis

Medlem
En som rökte på toaletten mellan SYD-SIN och trodde att ingen skulle märka.
Det gjorde dom flesta när dörren öppnades, inklusive personalen givetvis!
Blev en rejäl utskällning och hans försvarstaktik var att rycka på axlarna lite nonchalant.

Samma här, flygning CPH-DXB. En kille som satt i mittsätet på samma rad som jag (jag hade gångplats bredvid och 3-sätet var på andra sidan). Han försvinner och kommer tillbaka och det luktar cigarettrök i hela den del av kabinen där jag satt. Personal (6-7 st) kom springande och det var brandsläckare och frågor till passageraren vad han slängt fimpen. Rökaren blir högljud och det blir en väldigt otrevlig stämning. Personalen säger till att de ska kontakta polisen så de hämtar honom när vi landat. Vi landar och ingen polis eller någon annan möter upp vilket jag tycker är väldigt märkligt.
 
Toppen