Senaste nytt

Idéer om resa Arlanda - Nya Zeeland i januari 2016

Xilan

Medlem
Då har vi börjat spåna lite försiktigt på en långresa som eventuellt går av stapeln om knappt ett år. Jag och min fru funderar på att tillsammans med våra barn en 4-åring och ett spädbarn åka till Nya Zeeland. Jag har en hel hög med Eurobonuspoäng. Jag räknar med att vid bokningstillfället kunna ha ca 480 000 poäng och två stycken vouchers från Amex.
Frågan nu är hur det är smartast att boka. Air New Zealand flyger från LHR till LAX och sedan vidare. Vi skulle föredra att åka via Nordamerika. Man kan även tänka sig Lufthansa till LAX/SFO/YVR och sedan vidare med Air New Zealand sista benet.
Hur är tillgången på bonusresor med Air New Zealand? Jag kan tänka mig att boka endast ARN-SFO som Star Alliance Award och sista biten cash eller tvärtom. Dock skulle det kräva en ganska bra deal.
Vilka olika varianter finns det som är lite mer utanför lådan? Finns det någon sträcka där det är väldigt liten chans att vi hittar award-platser för oss alla i C, så att det kan vara smart att boka en vuxen + en infant med kontanter och de andra med poäng?
60 000:- har jag som ett tänkt maxvärde för vad resan kan få kosta.


  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? Nya Zeeland. Gärna Auckland men det går även bra med någon annan stad.
  • När vill du resa ut? Vecka 3-6 2016. Dvs nån gång mellan 18 januari - 14 februari 2016
  • När vill du komma hem? Senast 30 april 2016
  • Hur länge vill du vara borta? 2 - 2,5 månader
  • Hur många personer som skall resa? 4 personer. Två vuxna, 1 fyraåring och 1 infant
  • I vilken kabinklass? Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance, och väldigt gärna västerut. Dvs via USA eller Kanada istf. via Asien.
  • Vad är din budget? 480 000 Eurobonus-poäng, 2 st Amex 2-4-1, ca 60 000:-
  • Vad är det viktigaste för dig? Bra sovkomfort ombord. Att resan blir så bra som möjligt för små barn.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vi skulle kunna tänka oss en veckas stopp i San Fransisco på utvägen. För övrigt tar vi gärna en hotellövernattning på flygplatsen eller liknande för att undvika att endast få ett par timmars stopp mellan de två långflygningarna. Om det blir en Eurobonusresa är inte stop-over tillåtna men då vill vi göra ett så långt stopp som möjligt inom den tillåtna gränsen på 24 timmar.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Sealord

Medlem
Försökte själv boka bonusplatser till Auckland i Nya Zeeland i business med Star Alliance i oktober/november i år, men misslyckades. Thai hade visserligen platser, men i och med att det är en bröllopsresa var jag inte alls sugen på att flyga thailändskt. Det slutade med att vi köpte biljett. SAS ner till Hongkong och Air New Zeeland vidare till Auckland.
 

Dr. Miles

Expert
Ni behöver alltså 3 awardplatser i Business class.
London-Los Angeles med Air New Zealand är svårt att få tag i Business class även bara för en plats.
Realistiskt val är nog THAI mellan Europa-Bangkok-Auckland med tanke på antal awardplatser som behövs.
THAI tar dock högt bränsletillägg. För närvarande tar de ca 6.400 SEK per vuxen endast för bränsletillägget när man flyger 4 st longhaul segments.
Vill du minska summan av bränsletillägget vore det bra om ni kunde hitta awardplatser t ex på Köpenhamn-Tokyo med SAS.
 

Xilan

Medlem
Försökte själv boka bonusplatser till Auckland i Nya Zeeland i business med Star Alliance i oktober/november i år, men misslyckades. Thai hade visserligen platser, men i och med att det är en bröllopsresa var jag inte alls sugen på att flyga thailändskt. Det slutade med att vi köpte biljett. SAS ner till Hongkong och Air New Zeeland vidare till Auckland.
Thai hade alltså platser hela vägen till Auckland, om jag tolkar dig rätt?
 

Xilan

Medlem
Ni behöver alltså 3 awardplatser i Business class.
London-Los Angeles med Air New Zealand är svårt att få tag i Business class även bara för en plats.
Realistiskt val är nog THAI mellan Europa-Bangkok-Auckland med tanke på antal awardplatser som behövs.
THAI tar dock högt bränsletillägg. För närvarande tar de ca 6.400 SEK per vuxen endast för bränsletillägget när man flyger 4 st longhaul segments.
Vill du minska summan av bränsletillägget vore det bra om ni kunde hitta awardplatser t ex på Köpenhamn-Tokyo med SAS.

Ja vi skulle behöva 3 awardplatser i C. Men eftersom jag inser att det kan bli svårt har jag börjat tänka att om man hittar endast två platser i C hela vägen, så kan man köpa en plats kontant för en vuxen och ett spädbarn med samma flyg.
En fördel med det skulle vara att jag får hjälp att knuffas upp mot Eurobonus Diamond igen.

Det blir naturligtvis dyrare än att åka alla fyra på award, men hellre det än att vi inte kommer iväg alls. SAS till Hongkong och sedan Air New Zealand vidare vore förstås väldigt bra, men jag gissar att det blir svårt att hitta platser.
 

Elberto

Medlem
Försökte själv boka bonusplatser till Auckland i Nya Zeeland i business med Star Alliance i oktober/november i år, men misslyckades. Thai hade visserligen platser, men i och med att det är en bröllopsresa var jag inte alls sugen på att flyga thailändskt. Det slutade med att vi köpte biljett. SAS ner till Hongkong och Air New Zeeland vidare till Auckland.


Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015

Ingen problem för mig att hitta massa platser under sommaren...!
Dock lite annan routing.
 

Xilan

Medlem
Ni behöver alltså 3 awardplatser i Business class…

...Realistiskt val är nog THAI mellan Europa-Bangkok-Auckland med tanke på antal awardplatser som behövs.

Det är väldigt svårt att hitta 3 platser i C till Aukland har jag insett. Det mest realistiska nu verkar vara att hitta någon lämplig rutt för 2 personer och sedan köpa 1 vuxen och 1 infant kontant.
Men även 2 platser är väldigt svårt, om man bortser från Thai. Tre frågor har dykt upp.

1. Kan man boka C på Singapore Airlines A380 och B777 med EB-poäng? Man kan det inte med ANA miles har jag förstått.

2. Hur ser platstillgången i Award C normalt sett ut på exempelvis sträckan FRA - SIN om man vill ha god framförhållning och boka minst 6 månader i förväg?

3. Samma fråga som ovan men generellt med Air New Zealand. Dvs. brukar det finnas awardplatser på deras flyg och när släpps de i så fall? Jag hittar knappt några platser överhuvudtaget i C?
 

Glenn E

Medlem
1. Nej på A380 och B777ER men det ska gå från Köpenhamn och Amsterdam och kanske Istanbul som väl har B777. Bra säten ändå.
2. För Lufthansa är det nog lättare till Kuala Lumpur.
3. Jag har sett C platser från Shanghai med Air New Zeeland.
 
Toppen