Senaste nytt

Bäst och billigast Premium Economy mellan Europa och NYC?

SAS startar egen linje ARN-BCN från 25/3 om det är intressant (http://www.sas.se/erbjudanden/erbjudanden-/Nya-linjer/), kanske kan flyga BCN-ARN-EWR. Blir för övrigt EWR istf JFK oavsett från vilken SAS-hubb du flyger...

SK flyger väl A330 eller B767 till EWR från Europa? Är mer sugen på A340 eller A380 om möjligt, men det är absolut inte någon dealbreaker. Pris och service/komfort ombord är det viktigaste.
 

agehall

Medlem
SK kör A330 till USA. Skillnaden mot A340 är minimal imho, iaf på SK.

Om du vill åka premium ekonomi ombord A380 på *A så vet jag inte riktigt vart du ska vända dig. Om SkyTeam är OK kan du ju kika hos AF, de har ju iaf A380 med PE.
 

henrik l

Medlem
Har gjort lite efterforskningar nu. När det gäller hårvaran kan man få info på antingen Seat Guru eller Vornesitzen om mått och hur mycket sätet kan lutas bakåt. Generellt är det inte så stora skillander, men Air New Zeellands nya eco+ ser trevlig ut. Likaså BMI's, där jag vill minnas att det är deras gamla business-stolar som används i eco+.

När det gäller BA så finns en ny version, men jag har aldrig lyckats pricka den:( Jämfört med SAS är enligt min åsikt hårdvaran ganska lik,men min vaga känsla (har bara flugit SAS eco+ en gång) är att maten är bättre på SAS. Ser vi till intjäning, enligt nuvarande tabell, ger en eco+ med SAS GOT-CPK-PVG 8700 poäng, tre resor t&r ordnar guldet på den nya nivån. Med BA, GOT-LHR-PVG ger 110 TP, tre resor t&r ordnar silver. Sedan är väl diskussionen vidöppen om vad man anser vara bäst: EBG eller BAEC-silver:D

Oavsett vad man tycker är bäst är imho eco+ ett utmärkt alternativ när man jobbar i organisationer där business inte är att tänka på, men om kan ha lite framförhållning och hitta eco+ biljetter till bättre priser än halvsent bokade eco-biljetter, så sticker det inte i ögonen på någon och alla tjänar på det.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Tackar ödmjukast för era svar och förslag! :)

Så min rekommendation till dig Simon T är, om du har möjlighet att flyga Eco+lite nu och då, att fundera på i vilket bolag som du vill skaffa din Elite-status och sedan köra på där. Vilket bolag jag lägger min röst på lär ju ha framgått lite här och var:D Men i slutändan handlar det ju om resemönster och var man bor.
 
Så min rekommendation till dig Simon T är, om du har möjlighet att flyga Eco+lite nu och då, att fundera på i vilket bolag som du vill skaffa din Elite-status och sedan köra på där. Vilket bolag jag lägger min röst på lär ju ha framgått lite här och var:D Men i slutändan handlar det ju om resemönster och var man bor.

Kör på BAEC då jag kommer att få en hel del TP och avios via Kanada resan som är bokad i April. Var inne på skaffa status hos *A först men kändes dumt då jag bor i södra Europa. Eco+ hos BA låter lockande, kan det bli en hel del TP, Silver hade varit något det :)
 

PYRZ

Medlem
Flög med BA till EWR via LHR T5 och blev uppgraderad till PE (eller WT+ som BA vill kalla det). Detta var första gången jag flög över atlanten med BA och det enda jag uppskattade med denna klass var att det var 2-4-2 seating och benutrymmet. Maten var ingen höjdare heller. AVOD systemet var också ett skämt med sina små skärmar med väldigt dåligt ljusstyrka. På väg tillbaka var skärmarna ännu mindre och de hade inte ens AVOD!

OT: Undrar också hur de har lyckats med 2-4-2 seating även på business class. Såg inte så bekvämt ut...
 

Dr. Miles

Expert
OT: Undrar också hur de har lyckats med 2-4-2 seating även på business class. Såg inte så bekvämt ut...

Svar till OT.

Jag tyckte att British Airways Club World var helt OK produkt att sitta och ligga.
Som Concorde förklarade tidigare i en annan tråd, stolarna är placerade ying-yang, så fanns det tillräckligt med plats.
 

Homer

Medlem
Kul att SAS är bra på något i alla fall! Synd att BA gör bort sig i WT+ när de är så pass bra i CW och First.

:rolleyes: För det första kostar SAS rejält mycket mer än BA, ibland nästan lika mycket som BA business.
SAS rear aldrig BA rear ofta, som t.ex nu. Till NY kostar det 8745kr medan typiskt SAS pris verkar vara 14 576kr

BA uppgraderade sin catering i november så att det är nästan samma som i CW, medan SAS kör samma mat
som i ekonomi med någon liten skillnad, t.ex större sallad.

BA håller på att byta ut sätena, på vilka rutter kan du se här
Tracking New WT+ (World Traveller Plus) - FlyerTalk Forums

WTP går att uppgradera till CW, och till/från NY kostar det bara 20.000 t.o.r. om man nöjer sig mig sträckan LHR-JFK/EWR ett riktigt klippt, har man inte tillräckligt med poäng är det t.o.m meningsfullt att köpa för att uppgradera, speciellt just nu när det är 25% bonus.(20.000 skulle kosta €312)

köpa vanlig biljett med SAS och sedan uppgradera till Eko Extra på flygplatsen för 10k EB poäng är ju förvissa ett riktigt klipp, men det är ju stor risk att det inte går och du hamnar i boskapsklassen.
 

henrik l

Medlem
Svar till OT.

Jag tyckte att British Airways Club World var helt OK produkt att sitta och ligga.
Som Concorde förklarade tidigare i en annan tråd, stolarna är placerade ying-yang, så fanns det tillräckligt med plats.

Kan bara instämma i detta. Har provat gamla AY C och gamla CX C spm är helt OK,men BA's hårdvara i C är betydligt bekvämare.
 
Toppen