Senaste nytt

SAS Business Class SK1606 Zürich – Arlanda

Jonas C

Medlem
Att flyga med SAS har sällan varit ett nöje, då jag tillskillnad från många av er tvingas sitta bakom gardinen för tämligen uppenbara anledningar. Höga biljettpriser, LCC service koncept, gamla flygplan, och dåliga förbindelser är de främsta anledningarna till att jag i högsta mån försökt hålla mig borta från SAS.

Den massivt differentierade världen framför gardinen har än så länge bara varit något jag kunnat drömma om (man har ju prissättningen att tacka för), tills jag i september kom åt en billig code-share biljett bokad via SWISS. Ett ypperligt tillfälle för mig att avnjuta denna högst unika, och väldigt exklusiva premiumprodukt. Service i världsklass och mat av högsta kvalité är två av kännetecknen för att SAS levererar den överlägset bästa flygupplevelsen inom Europa.

För fullständig reserapport hänvisar jag er till länken. Där finns ytterligare detaljer, samt bilder från flygresa och lounge.

SAS At Their Very Finest! ZRH-ARN, Business (pics) — Trip Reports Forum | Airliners.net
 

Concorde

Founding Member
Ett ypperligt tillfälle för mig att avnjuta denna högst unika, och väldigt exklusiva premiumprodukt. Service i världsklass och mat av högsta kvalité är två av kännetecknen för att SAS levererar den överlägset bästa flygupplevelsen inom Europa.

För fullständig reserapport hänvisar jag er till länken. Där finns ytterligare detaljer, samt bilder från flygresa och lounge.

SAS At Their Very Finest! ZRH-ARN, Business (pics) — Trip Reports Forum | Airliners.net

Ursäkta om jag framstår som lite ohövlig här, men är detta ett skämt? Alltså att SAS skulle vara det bästa flygbolaget i business inom Europa? Vilka andra har du testat i business? Jag tror att du mest största sannolikhet skulle ändra din uppfattning då :) Ursäkta att jag skjuter här men det du skriver är inte sant. SAS business är inte på något sätt högst unikt eller exklusivt. Vilka är dina referensmallar egentligen? :)

Sen är det självklart att kul att du hade en bra flygning som du verkligen njöt av och det är viktigast av allt.
 
Last edited:

Mikael

Medlem
Tycker det är roligt att SAS gör riktigt bra ifrån sig, det är inte så ofta det händer (som många andra är jag också förvisad till den bakre delen av kabinen)!
 

Dr. Miles

Expert
Ursäkta om jag framstår som lite ohövlig här, men är detta ett skämt? Alltså att SAS skulle vara det bästa flygbolaget i business inom Europa? Vilka andra har du testat i business? Jag tror att du mest största sannolikhet skulle ändra din uppfattning då :) Ursäkta att jag skjuter här men det du skriver är inte sant. SAS business är inte på något sätt högst unikt eller exklusivt. Vilka är dina referensmallar egentligen? :)

Jag tror att Jonas är mycket ung kille och han är i början av sin flygkarriär, så vi ska inte skjuta honom med massa hårda ord. :)
Jonas kommer säkert upptäcka världen så småningom och det är inte bråttom att finna all sanning/osanning heller.

artikel som Jonas Casablancas skrev skrev:
Entering this 19 year old machine. In fact it’s only six weeks older then myself which is quite young for a Mad Dog!
 

Jonas C

Medlem
Ursäkta om jag framstår som lite ohövlig här, men är detta ett skämt? Alltså att SAS skulle vara det bästa flygbolaget i business inom Europa? Vilka andra har du testat i business? Jag tror att du mest största sannolikhet skulle ändra din uppfattning då :) Ursäkta att jag skjuter här men det du skriver är inte sant. SAS business är inte på något sätt högst unikt eller exklusivt. Vilka är dina referensmallar egentligen? :)

Hehe, det får tas med en nypa ironi ;) Mitt spektrum är tämligen smalt, så jag ska nog inte uttala mig allt för mycket. Mina åsikter är grundar sig främst efter de fundamentala principerna inom marknadsföring, där produkten i sig inte spelar någon större roll. Prissättning och branding har större inverkan på intrycket hos kunden, än produktegenskaperna i sig. En BA Club till LHR kan hittas för dryga 2000-lappen, medan SAS själva tar minst 10 000. Även om BA erbjuder en bättre produkt till ett lägre pris, kommer SAS produkt fortfarande att uppfattas som mer "exklusiv" även om den möjligtvis inte är bättre. Ta jämförelsen mellan en iPhone 4S och en Vertu (utsmyckad Nokia 3310 från sent 90-tal som säljs för dryga 60 000-lappen). Men visst, det hela är nog väldigt abstrakt och baseras i högsta mån efter personliga preferenser :)
 

Jacob

Medlem
Det viktigaste är väl ändå att man är nöjd och tycker att det var värt pengarna, och det verkar Jonas tycka. Vad som är bäst i Europa är förstås subjektivt och beror helt och håller på hur mycket man testat. Även om jag själv inte anser att SAS är bäst finns det definitivt en rad sämre alternativ.

Mina åsikter är grundar sig främst efter de fundamentala principerna inom marknadsföring, där produkten i sig inte spelar någon större roll.
Produkten går väl iofs att mäta. Benutrymme, stolsbredd, antal stolar i rad, antal huvudrätter, antal vinsorter, antal minuter serveringen tar etc går alla att objektivt jämföra, vilket jag själv gjort ett flertal gånger.

Men servicen är som sagt subjektiv och blir allt viktigare ju kortare flygningen är. När det gäller service så handlar det om skillnaden mellan kundens förväntningar (customer expectations) och vad som faktiskt levereras (customer perception) och det går förstås att trixa ganska bra med. På den punkten har du helt rätt.

Kom själv att tänka på en situation strax före jul när jag skulle flyga KLM från Arlanda. KLM använder Menzies loungen på Arlanda, en lounge jag själv inte tycker är särskilt märkvärdig. Jag kan direkt anmärka på vin från kranar, ingen sprit, ingen varm mat, egentligen ingen ordentlig kall mat heller osv. Dessutom var loungen knökfull.
Bredvid satt två män och två kvinnor i medelåldern som jag förstod skulle på charterresa och förmodligen hade köpt någon premiumstol som gav tillträde till lounge. De tyckte det var helt suveränt att få dricka vin och äta ost och kex i den ganska fulla loungen. Marknadsföring rakt igenom...
 
Toppen