Senaste nytt

Concorde - Hur många har flugit Concorde?

Bamsefar

Medlem
När jag pendlade till London i slutet på 90-talet, så hade BA en drive, flyg 4 tor business och få en tor NYC med Concorde... Eftesom jag pendlade en eller ett par gånger per vecka så.... Två tor till NYC vart resultatet, och dåvarande flickvän fick följa med....

Det var en dröm kan jag säga!

Men hur många fler har flugit Concorde?
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Det är en av dom saker jag alltid kommer önska att jag skulle ha gjort. Bodde i London flera år när den flög och var lika fascinerad varje gång den mullrade över Kensington eller startade över kontoret i västra London, med jordbävning och hörselskada som följd :D Synd att dom tog den ur bruk 2003. Några år senare skulle jag kunnat ha råd med lite monetär disciplin och garanterat på miles. Vill minnas att för 50,000 BA miles fick man en enkel till JFK. Samma som First idag alltså.

Tror man måste ha bott nära flygplatser eller i en stad som fick besök av Concorde för att förstå vilket åstadkommande hon var.

YouTube - ‪Concorde takeoff at night‬‏

YouTube - ‪Concorde Taking Off at Oshkosh, Wi.‬‏

YouTube - ‪Concorde - the final day‬‏
 

Bamsefar

Medlem
Minns första gången jag såg, eller snarare hörde den som sagt...

Det var i samband med något jubileum på NK här i Stockholm. Tror det var NK själva som fixade en special flight till Arlanda! I vilket fall, jag var lite yngre då, än nu, och cyklade över gamla Lidingöbron, och hör ett jävla oljud från luften... Det var från "ärevarvet" runt Stockholm när Concorden var på väg in... Concorden flög rätt lågt, och den hördes som sagt. DN hade en artikel dagen efter som beskrev hur de tagit en tur med Concorde och att de dessvärre tvingades till en omväg för att banga....Där och då bestämde jag mig för att en dag skall jag flyga Concorde.

Jag tror dock att min dåvarnde tjej som fick nöjet att flyga med, inte riktigt fattade vad hon fick vara med om...
 

Bamsefar

Medlem

Jag håller med om att det där är en bra beskrivning. Just det faktum att det väsnas något enormt är ju något som verkar glömmas bort...

Fick ett par flaskor KRUG också när vi flög. Och sedan var det ju så att vi flög tor. NYC - men vi böt Concorde på vägen tillbaka till "vanliga" Första Klass biljetter, för att slippa hotelkostnaden i London och samtidigt få uppleva även lite First Class, med dåtiden ätande mot varandra :) Romantiskt som 17on, även om medpassagerarna som alla böt om och la sig att sova antagligen undrade vilka filurer vi var som drack gott vin, åt oxfile och satt mot varandra. Det var läckert. Tänk om vi bara tagit lite bilder...

Just det, en kul grej, när vi gick ombord på 744an och first class, så satte jag mig först i business class varpå flygvärdinnorna snällt påpekade att jag nog kommer att trivas ännu bättre lite längre fram... *garv* jaja så är det när man aldrig tidigare flugit varesig Concorde, First eller Business över atlanten (för då hade jag aldrig gjort det, bara ekonomibiljetter).
 

Concorde

Founding Member
Nej nej, endast en klass; Supersonic Class :) Två kabiner på planet, en främre och en bakre. Exakt samma produkt och service i båda.
när Concorde flög var det endast Concorde pax som fick nyttja Concorde Room, därav namnet. När Concorde togs ur trafik fick istället First class pax tillträde till CCR. Ska dit imorgon f.ö. :D
 
Toppen