Senaste nytt

Bagage på SAS-resa där första sträckan är med Virgin America

palmen

Moderator
Har en hemresa från USA bokad på en SAS-biljett där första benet inrikes i USA kommer att flygas med Virgin America (det alternativet kom upp på sas hemsida vid bokning).
Vilka bagageregler gäller då? Normalt får man betala för första väskan på Virgin America, men med SAS har jag rätt till 3 incheckade väskor som EB Diamond.

Jag antar att det kommer att protesteras en hel del om jag vill checka in 2 eller 3 väskor på Virgin-flighten. Även om jag kanske har rätt till 3 väskor antar jag att personalen som checkar in mig inte kommer veta om det. Hur går man till väga för att lösa detta på bästa sätt? (kommer troligtvis inte checka in mer än 2 väskor)
 

fcx

Medlem
Jag tycker att jag sett flera poster på samma tema. Det brukar sluta med att man får betala vid incheckningen och sedan får man pengarna tillbaka från SAS när man klagar efteråt.
 

palmen

Moderator
Ingen aning, ibland verkar det vara första flighten som räknas, andra gånger är det most significant carrier (eller vad det heter).
Men om det skulle vara virgins bagageregler som gäller så får jag med andra ord checka in 0 väskor från USAs västkust till Sverige om jag inte vill betala. Det kommer självklart att lösa sig efteråt om så nu är fallet. Vill dock bara ha så mycket kött på benen innan en eventuell diskussion måste tas.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Resa med anslutningar - SAS

"Resa till/från USA Vid resa till och från USA skiljer sig reglerna något.

  • Det första flygbolagets bagageregler gäller alltid på både ut- och hemresa, oavsett längden på vistelsetid eller flygstopp under vägen.
  • Det betyder att det flygbolag som står angivet första på din biljett, är det flygbolags bagageregler som gäller under hela resan till/från USA.
  • Notera att det först angivna flygbolaget på biljetten och det bolag som verkligen flyger, sk. codeshare, inte behöver vara detsamma. Det är alltid det först marknadsförda flygbolags regler som gäller."
 

Thornado

Medlem
Fast betyder inte det där att det första flygbolagets (dvs SAS i ditt fall) regler gäller på BÅDE ut- OCH hemresa? Dvs, det är SAS regler som gäller även på hemresan...

Så tolkar jag iaf den skrivningen (någon annan kanske kan bekräfta/motsäga mig). Hade du rest någon annanstans än USA så hade det dock blivit 0 väskor.
 

palmen

Moderator
Då blev det ju helt plötsligt mycket bättre :)
Att få Virgin att checka in 3 väskor på 32kg kan ju dock bli intressant :)
 

Carl

Medlem
Att väskorna väger 32 kg stökar till det ännu mer då Virgin Americas viktbegränsning är 23 kg. Vid en internationell resa så får du ta med dig 1-2 bagage gratis beroende på kabinklass. Skriv gärna hur det gick till slut
 

Dr. Miles

Expert
Ett sätt att kolla antal kolli/vikt som ingår i din biljett är provboka på SAS och kolla din bokning.
Om det inte ingår något fritt bagage, kan du avboka fritt inom 24 timmar.
 
Toppen