Senaste nytt

Qantas skär ner i interkontinentala linjenätet

Jacob

Medlem
Qantas har tidigare annonserat att man lägger ner linjerna från London till Hong Kong och Bangkok. Nu kommer även ytterligare neddragningar i linjenätet. Den 6 maj slutar Qantas även flyga Singapore-Bombay och Auckland-Los Angeles.

Qantas gjorde en ganska stor förlust för 2011 och har även drabbats hårt av strejker och höjda bränslepriser. Även 500 jobb kommer tas bort från företaget.

Dock görs även vissa satsningar.
Linjen Sydney-Los Angeles-New York/JFK kommer uppgraderas från en Airbus A330 till en Boeing 747, samma uppgradering kommer även göras på linjen Sydney-Tokyo.

Med lite tur innebär det även att första klass blir tillgängligt på dessa linjer.
 

HenrikT

Medlem
Jag måste få ställa en dum fråga. Jag läste nyheterna på Qantas hemsida och där stod det ju att de skulle öka kapaciteten mellan Los Angeles och New York genom att byta från en Airbus 330 till Boeing 747. Har Qantas en Airbus 330 stationerad i USA som man kör mellan Los Angeles och New York? För visst kör man inte med A330 hela vägen Sydney-Los Angeles-New York? Sträckan SYD-LAX körs väl uteslutande med A380 eller B747? Sökte på Qantas hemsida också och om man väljer att åka från Sydney till New York så står två flygplanstyper angivna. Först A380 och sen A330.
 

Jacob

Medlem
JJag läste nyheterna på Qantas hemsida och där stod det ju att de skulle öka kapaciteten mellan Los Angeles och New York genom att byta från en Airbus 330 till Boeing 747.
Det kör med en Airbus A330 från Auckland till Los Angeles så förmodligen är det detta flygplan som i nuläget sedan flyger vidare till New York.

Men eftersom linjen från Auckland läggs ner gissar jag att de använder något av flygen från Sydney linjen istället och därför blir det en uppgradering till en jumbo.
 

cmj

Medlem
Sträckan Los Angeles-New York JFK skulle jag väl iofs inte räkna som en satsning. Det är nog bara så att man har ingen annan kärra som kan flyga den sträckan. Eftersom att linjen Auckland-Los Angeles-New York JFK som flygs med en Airbus 330 läggs ner.

Man bytte för några år sedan från Boeing 747 till Airbus 330 eftersom att man inte kunde fylla 747:an på sträckan LAX-JFK.
 

HenrikT

Medlem
Det kör med en Airbus A330 från Auckland till Los Angeles så förmodligen är det detta flygplan som i nuläget sedan flyger vidare till New York.

Ahh, såklart att det är så! Det är planet som går via Auckland som flyger vidare till New York, inte det som kommer direkt från Sydney. haha... ibland går inte hissen hela vägen upp. ;)
 

Magino

Medlem
Med lite tur innebär det även att första klass blir tillgängligt på dessa linjer.

Ja "tyvärr" så har ju Qantas uppgraderat några av sina 747or, och fler ska uppgraderas, så de bara har tre klasser (eco, eco+ och biz). Så det finns en risk att några av dessa kommer användas på denna linjen. Visserligen skulle det betyda ett lyft för business class då jag tror att dessa har fully flat (som de dom har på A380) men som sagt ingen första klass.
 

Dr. Miles

Expert
Ja "tyvärr" så har ju Qantas uppgraderat några av sina 747or, och fler ska uppgraderas, så de bara har tre klasser (eco, eco+ och biz). Så det finns en risk att några av dessa kommer användas på denna linjen. Visserligen skulle det betyda ett lyft för business class då jag tror att dessa har fully flat (som de dom har på A380) men som sagt ingen första klass.

Ja, jag tror att de kommer att använda tre klassers(eco, eco+ och biz) konfigurations plan till Tokyo-Sydney rutt, för rutten är avsedd för leisure marknad.
 

Magino

Medlem
Det låter ju mer troligt. SYD-LAX är väl deras längst rutt och om folk inte vill betala för första klass där, vill de nog inte ha det någonstans.
 
Toppen