Senaste nytt

Bangkok i 2 dagar förslag på saker att se/göra?

M

Monkey_Class

Guest
Face på soi 38 (sukhumvit) är enligt mitt tycke en av de bättre restaurangerna på alla plan i BKK. Den är indelad i 3 med japanskt, Indiskt och Thailändskt. En riktig oas i stadsmiljön
Prisnivån är lite högre men värd varenda bath.
Själva huset är ett trähus i flera våningar som för tankarna tillbaka till kolonialtiden:

Index1.jpg Index5.jpg Face 2.jpg

Thaidelen
Thai.jpg
Indiska delen
Indiskt.jpg

Japanska delen
Japan.jpg

Vill man ha lite bagpacker känsla så finns SUDA på en bakgata vid Ashok (1:a höger efter Sheraton)

I övrigt så är annars Soi 11 min favvegata. Där finns allt man kan önska sig. Allt från att äta från ett stånd sittandes på plaststolar till lite "finare" restauranter.
Barer frinns det gott om - från Cheap Charlies (mitt favvo häng ställe) till roof tops typ Above eleven till Nest. Annars finns det de coola folkabuss barerna med fantasifulla namn.

Cheap Charlies:
cheap-charlie.jpg
Above Eleven:
above-eleven.jpg
Nest:
nest-rooftop-bar4.jpg

Vill man ha lite beat music så finns Bangkok Beat på Soi 9. Där har man spenderat många timmar :)
 
Många tips om shopping. Efter otaliga resor till Beijing och andra städer i Asien så skyr jag "kopie-shoppingen" som pesten. Det tar bara tid och kraft att gå där och man blir oftast besviken.

Jag vill tipsa om något annat, vilket är att cykla i Bangkok. En garanterad annorlunda upplevelse, och minnen som stannar kvar längre än shopping. T.ex som finns det en svensk som är verksam inom detta, gå in på Bangkok by Bike för att läsa mer. Vill du shoppa, så föreslår jag en trip ner till Chinatown, genuint och garanterat en lite annorlunda upplevelse.
 

PiBo

Medlem
Av de stora shoppingkomplexen föredrar jag just nu nya fräscha eleganta Central Embassy, men Central World och Siam Paragon funkar också. Siam Center är riktigt kul med fokus mer på thailändska kedjor men också många fristående lokala designers.
Missa absolut inte JimThompson House, en oas mitt i bruset, gå en guidad rundtur i huset, ät en riktigt bra thailunch i restaurangen, och kolla in butiken. The Jim Thompson House
Bästa thaimaten om man vill gå till ett bättre "finare" ställe är utan tvekan Spice Market på Four Seasons Hotel.
 

Dr. Miles

Expert
Å sen är ju inte priserna direkt lockande till shopping i BKK
Ja, speciellt om du menar på Bangkok Suvarnabhumi flygplats (BKK). :)
Märkeskläderna är inte speciellt billga i Bangkok med dagens växelkurs (100 SEK = ca 390 THB) men däremot finns det klädkedjor som inte finns i Sverige eller i Skandinavien.

Många tips om shopping. Efter otaliga resor till Beijing och andra städer i Asien så skyr jag "kopie-shoppingen" som pesten. Det tar bara tid och kraft att gå där och man blir oftast besviken.
Jag håller med att märkeskopior i dessa länder inte håller kvalitet. Numera håller jag mig mest till Uniqlo eller Muji. Billigt men tillräckligt bra kvalitet.

På matvägen brukar jag att äta på gatan så inget användbart tips från mig. :)
 

telelina

Medlem
Tack alla för tips! Eftersom vi har ca 1.5 dagar i Bangkok så hinner vi inte göra så mycket. Några timmars shopping i "vanliga" affärer, en båttur på kanalen och äta gott på kvällen. Det spelar ingen roll om vi shoppar för samma priser som hemma för det är bara på semestern som jag har ro/tid att gå i affärer. :)
 
Toppen