Senaste nytt

Bangkok i 2 dagar förslag på saker att se/göra?

telelina

Medlem
Hej BC-vänner!

Har ni några tips på saker att göra i Bangkok?
Vi bor på Hilton Sukhumvit. Det kan vara förslag på en trevlig restaurang, någon vacker byggnad att se, trevligt shopping center att vara i under de varmaste timmarna. Vi är bara där 2 dagar så det behöver inte vara så avancerat.
Jag sitter med tapatalk o halvtaskigt internet så jag lyckades inte hitta en tråd om detta redan. Mest trådar om deals till BKK. ;)
 

011430121

Medlem
@telelina, eftersom du är en tjej i sina bästa år så är ett besök i Siam Paragon ett måste för shopping,
Shoppa i Bangkok - MBK, Emporium, Siam Paragon och Pantip Plaza

MBK ligger på promenadavstånden från Siam Paragon , på MBK prutar man i butikerna vilket man kanske inte gör på Siam Paragon där är det original märkesvaror som saluförs, på MBK kan det nog vara så att inte det inte alltid är original varor.
Äta skall ni göra på Siam Paragon det finns säkert ett 40 tal resturanger plus ett "mattorg"
Du tar dig dit med BTS, båda linjerna går till Siam
Känner du hemlängtan så finns det sedan ett par år ett IKEA i Bangkok
Ha en fortstatt trevlig vistelse i Bangkok.
 
Last edited:

Ninjamasse

Medlem
Mondo där du bor för riktigt goda "tapas", de har blivit mindre prisvärda men mycket goda. Nyaste shoppingcentret Central embassy med riktigt trevliga restauranger på femte våningen, bättre överlag än Paragon IMHO.
 

johan_fbg

Medlem
@telelinapå MBK kan det nog vara så att inte det inte alltid är original varor.

Dagens understatement.

På någon av våningarna (fem eller sex tror jag) har jag fyndat några riktigt bra väskor från "Mulberry". Den äldsta väskan har efter 10 års hårt användande inga trasiga sömmar, spännen eller dragkedjor utan endast en fin patina. Har till och med fått komplimanger för min fina väska när jag varit inne i Mulberrybutiker... Var däremot uppmärksam på att kvaliteten skiljer sig från butik till butik så se till att syna väskorna noga innan köp.
 

Per N

Medlem
Är du ute efter en restaurang med genuin thailändsk mat eller en restaurang som bara är allmänt trevlig?
 

Dr. Miles

Expert
Det finns shopping malls som The Emporium och Terminal 21 i närheten av Hilton Sukhumvit.
I centrum finns det också CentralWorld/ZEN/Isetan utöver andra shopping malls som redan nämnts.
Det finns Food court (+ många restauranger & caféer) på samtliga shopping malls så kommer du inte att vara hungrig. :)

The Emporium
The Emporium till Hilton Sukhumvit - Google Maps

Terminal 21 ( Shoppingmall med flygplats som tema: Terminal 21 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor )
Terminal 21 Bangkok Thailand till Hilton Sukhumvit - Google Maps

CentralWorld/ZEN/Isetan
centralworld till Hilton Sukhumvit - Google Maps


Om du gillar dataprylar, Pantip Plaza kan också vara intressant.

Pantip Plaza
Pantip Plaza till Hilton Sukhumvit - Google Maps
 
Ifall du är där över en helg, alltså antingen en lördag eller söndag måste du besöka Chatuchak Weekend Market. Det är väldigt mäktigt att gå omkring där och man tappar lätt bort sig i alla små gångar. Se nedan för mer Info om marknaden..

Chatuchak Helgmarknad
Som namnet antyder så har Chatuchak endast öppet under veckosluten, närmare bestämt på lördag och söndag 7 – 18, vilket är synd eftersom marknaden är fantastisk. Den är stor som fem fotbollsplaner och hyser över 6 000 stånd. Du tar dig hit med antingen tunnelbana, och går av vid Chatuchak Park eller Kamphaeng Phet, eller med skytrain, och går av vid Mo Chit-stationen.

Det finns mycket att beundra på Chatuchak, så som konst av alla de slag och skickligt tillverkade hantverksföremål. Därtill finns kläder, nya som begagnade, original som kopior. Du kan även köpa växter och djur, väskor och skor och mycket mer därtill. Det finns de som avlägsnar sig med specialförstärkta väskor för att få med sig allt. Glöm dock inte bort att du kan få betala extra för övervikt i bagaget på hemresan.



Utöver det så är MBK ett måste och där går det att pruta mot försäljarna vilket det även går på marknaden. Men att tänka på är också att det kan vara både äkta och kopior som säljs. Men det finns även riktigt bra kopior!



 

Magino

Medlem
Riktigt bra och trevliga restauranger som erbjuder thaimat är Sra Bua by Kiin Kiin eller Nahm. Den första är min favorit och de erbjuder en fantastisk avsmakningsmeny för drygt 3000THB per person. Även Nahm har en grym avsmakningsmeny för 500THB mindre. Boka innan.

En helt okej restaurang ganska nära er är Lean on Tree som ligger på Soi 18 mittemot Rembrandt hotell. Man sitter ute i en trädgård och det känns som man kommer bort från staden något, även fast man ser alla höghus runtomkring. Om ni går dit måste ni i alla fall beställa in en av deras soft-shell crab rätter.

En drink på Sirocco som ligger i Lebua at State Tower, min favorit takbar. Det är dock fyllt med turister och svenska priser om inte dyrare. Men en drink är väldigt trevligt, se dock till att ni går direkt ut till Sirocco delen och inte fastnar i Distil som de försöker slussa en till. Om man vill ha en drink till och eftersom man ändå är i krokarna skulle jag gå ner till Mandarin Oriental. Antingen tar man en drink vid Riverside terrace och tittar ut över livet på floden eller så finns the Bamboo bar som saknar utsikt men har en härlig atmosfär.

Shopping centrumet närmast dig är Emporium. Inget höjdar centrum för shopping men de har en grym matbutik högst upp som är trevlig att bara se sig omkring i. Högs upp finns även en food court för en enklare måltid.

För shopping skulle jag hellre gå till Central Embassy, CentralWorld eller Siam center/Siam Discovery om du vill ha vanliga kläder som är äkta.

Annars tycker jag man ska ta sig en tur på floden och ta sig fram genom kanalerna i de äldre delarna av Bangkok. Alternativt kan ett stop vid Wat Arun, gryningstemplet, vara lite trevligt. Lite läskiga trappor upp till toppen för dem med höjdskräck dock.

Vill man vara ännu mer kulturell finns ju Wat Pho, vilande buddhans tempel, och även det kungliga platsers tempelområde. I det senare måste man ha långbyxor och täcka axlarna, men kläder går att låna där innan man går in. Att täcka axlarna och knäna gäller annars generellt vid alla tempel.
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Personligen tycker jag MBK är väldigt tråkigt, inget speciellt alls utan bara ett ganska stort köpcentrum med mest turister, dock har de en butik som säljer nästan uteslutande modellflygplan (modeller man ställer upp alltså, inte radiostyrda :D) så det kan vara värt ett besök om man söker det.

Annars tycker jag man skall försöka se något tempel om man inte varit i BKK förut, Wat Pho är riktigt imponerande med sin enorma liggande Buddha och imponerande arkitektur. Även Wat Traimit Wittayaram kan vara värt ett besök för att se Buddhan i solitt guld, man undrar vad värdet kan vara på en sådan pjäs!

Spelar man golf och är flygintresserad så är golfbanan Kantarat ett måste, det är den som ligger mellan startbanorna på Don Muang-flygplatsen. Jag spelade den 2013 och det var en av de fränaste upplevelserna jag varit med om :D
 
Toppen