Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

AABack2ARN

Medlem
Det beror väl lite på hur mycket man känner för att chansa. Som så många andra är mitt tilltalsnamn inte det första namnet enligt passet.

Jag heter enligt passet "Förnamn1 Förnamn2 Förnamn3 Efternamn" där Förnamn3 är mitt tilltalsnamn.
ESTA har jag ansökt i "Förnamn3 Efternamn"
Enligt mina bonuskort heter jag "Förnamn3 Förnamn1 Förnamn2 Efternamn"
Enligt kreditkortet heter jag "Förnamn3 Efternamn"
Flygbiljetterna bokar jag i namnet "Förnamn3 Förnamn1 Förnamn2 Efternamn"

Ovanstående har hitills aldrg lett till problem. Jag tror nog @dannelino hade klarat sig, men att stå på Arlanda med 4 barn och se flyget gå medan flygbolaget argumenterar är inte så roligt. Better safe than sorry.
 

agehall

Medlem
Tilltalsnamn och efternamn funkar bra. Möjligen kan en nitisk TSA-agent börja ställa frågor, men utanför USA kommer ingen ens att fundera på det.
 

nota bene

Medlem
Det bästa i detta fallet är att vara better safe than sorry - men det är helt klart osannolikt att det skulle orsaka problem. Jag får ibland AA eller A för mitt Å i namnet, och ibland blir det frågor om biljett vs pass etc. (bokar alltid med AA, men ett av mina bonuskort är med A och ett visst flygbolag har Å i sina system, men det översätts A felaktigt...)

Så länge ditt namn på ESTA och biljett faktiskt står i passet bör det gå bra - men bättre att göra som de säger!
 

dannelino

Ny medlem
Eftersom jag investerar 250 000 kr i denna familjeresa med överbokat flyg SFO-Hawaii (2h stopover) följt New York så kändes det rimligt att betala en promille som slippastrulförsäkring :). Jag hade dessutom gjort fel ju! Nu fick jag också ett mycket tydligt svar på mailet jag då skickade till ESTA i USA: "please enter the name(s) as it appears in the machine readable zone of the passport. These are the two lines of text with numbers and chevrons (<<<) at the bottom of the personal information page with the passport bearer's picture:
LASTNAME<<FIRSTNAME<NOT NEEDED.

Tydligt och bra. Bättre än instruktionen på weben.
 
Last edited:
Godt du har fået det løst @dannelino!

Det kan ikke gentages ofte nok. Brug altid dit navn som det står i passet - så går det aldrig galt. At man ofte kan slippe afsted med andet er så en anden historie...
 
Toppen