Senaste nytt

Lång transfer i Doha med Qatar Airways

ELOS

Medlem
Det finns en skrivning på Qatar airways hemsida att man har rätt till hotell inkl. kost, transfer och visum om man har mer än 8 timmars transfertid i Doha.
Jag ska resa Bali-Doha-Köpenhamn i businessclass där transfertiden i Doha är 8 tim och 30 min.
Är det någon i forumet som använt sig av denna möjlighet till transfer hotell. Enligt min tolkning ska detta kunna bokas innan avresan för att undvika det ibland kaosartade bemötande man får vid transferövernattning med Turkish i Istanbul...

Se länk: http://www.qatarairways.com/se/sv/transit-accommodation.page
 

Sofia

Medlem
Hej du! Välkommen :)

Japp, jag har använt mig av denna service och det fungerade utmärkt. Det kan dock vara så att det i teorin finns ett flyg som går tidigare, dvs du skulle få kortare transfertid, men att detta flyg av olika anledningar inte valt (kostar ofta lite mer) och i såna fall gäller inte denna service med hotell mm.
Bästa sättet att ta reda på hur det förhåller sig är att maila deras kundservice, alternativt ringa, och kolla. De svarar snabbt på mail och om du har rätt till servicen så fixar dom det på en gång och mailar en bekräftelse till dig.
När du kommer till Doha så ska du åka till ankomstterminalen, inte Premiumterminalen, så blir du omhändertagen där medan de fixar visum etc. Jag gjorde misstaget att åka till Premiumterminalen, men det löse sig såklart snabbt.

Denna service finns även tillgänglig för passagerare i ekonomiklass, men de får då inte 5- utan 3-stjärnigt hotell men i övrigt är det samma.

Lycka till!
 

ELOS

Medlem
Tack för info - precis som jag misstänkte. Det är första bästa anknytningen med Qatar från Doha-Köpenhamn som ligger i bokningen-se nedan. Jag har mailat Qatar airways i Stockholm så hoppas de svarar positivt (vilket de ju borde göra då det är mer än 8 timmar mellan planen).

Denpasar-Bali till Köpenhamn

Flyg 1 tisdag, 25 november 2014
bekräftat Avr: 19:35 Denpasar-Bali, Indonesien - Ngurah Rai, terminal I
Ank: 23:59 Doha, Qatar - Doha Intl, terminal 2
Flygbolag: Qatar Airways QR963 Tid: 9:24
Flygplan: Airbus Industrie A330-300
Pristyp: Affärsklass

Byte av flygplan krävs. Tid mellan flyg = 8:26.

Flyg 2 onsdag, 26 november 2014
bekräftat Avr: 08:25 Doha, Qatar - Doha Intl, terminal 2
Ank: 13:05 Köpenhamn, Danmark - Kastrup, terminal 2
Flygbolag: Qatar Airways QR159 Tid: 6:40
Flygplan: Boeing 787-8 Dreamliner
Pristyp: Affärsklass
 

Sofia

Medlem
Ja ser det ut så ska det inte vara några problem alls. Dock är det inget som de erbjuder automatiskt men som man får utan problem när man frågar efter det.
I och med att du flyger så sent på året har de kanske också öppnat nya flygplatsen (finally) och då vet jag inte vilket hotell de använder sig av för denna typen av lång transfer. Oryx Rotana Hotel var annars riktigt trevligt :)
 

WTP

Medlem
Har också en fråga kring transfer i Doha.
Fru WTP (som fyller år) och jag ska till HKG i slutet av april i J och transfertid är 7h 35min i Doha.
Har läst en hel del om den nya loungen och det känns som att det är helt ok att besöka den på vägen tillbaka då vi har 2.5h.
Funderingar:
  • Antar att de är stenhårda med 8 timmars gränsen, eller går det att snacka sig till Transit Accommodation?
  • Eftersom vi landar kl.18 lokal tid kan jag tänka mig att vi kan ta en tur till stan (väldigt nära flygplatsen vad jag har förstått, har aldrig lämnat flygplatsen hittills). Är detta möjligt på den tid vi har (visum, transport osv.) och isf var skulle man åka?
 

HenrikT

Medlem
@Sofia @ELOS vilken är e-postadressen till Qatars kontor i Stockholm? Jag har plöjt sida upp och sida ner på deras hemsida och kan inte hitta någon e-postadress. Det enda jag hittar är e-post för resebyråer... Och den vågar jag inte använda. :)
 

Sofia

Medlem
Jodå det finns. Under kontakt kan du söka på länder och då kommer Sverige och Stockholm upp. Är inte vid en dator med acceptabel uppkoppling just nu tyvärr
 
Toppen