Senaste nytt

Run for EBG

toer00

Medlem
Kära BC vänner!

Nu behöver jag hjälp av er och era kloka råd och andra synpunkter . Målet är att nå EBG innan kvalificeringsperioden går ut 31 jan 2016. Idag har jag 9 850 poäng.

Planerade och bokade resor 2015

Skidresan till INN i mars är bokad med SK i go (T - klass), som borde ge 1 000P Tor

Under sommaren har jag bokat in en USA resa enl. följande för mig och min fru, STO-ZRH-LAX i P klass med LX. (ingen codeshare)
Hemresa enl. följande SFO-NYC med UA i P-klass, NYC-FRA-STO med UA biljett (fast på LH metall). Great Circle Mapper

Om jag läst rätt och fått till det hela på GCM så är det 6 846 miles STO-ZRH-LAX och P klass med LX ger 100% EB dvs 6 846 poäng? SFO-NYC-FRA-STO med UA ger 7 179 miles, men då UA P ger 200% så blir det väl 14 358 poäng eller är blir 200% SFO-NYC, 2 574 miles och 100% NYC-FRA-STO då det är LH metal?

Hur är det sedan med Arrival Lounge i FRA, får vi tillgång till den fast vi har UA biljetter?? Har försökt kolla lite på LH:s hemsida, men kan inte riktigt tyda vad som gäller om man åker C klass med UA biljett på LH metall?

I slutet av året har jag idag bokat in resa STO-ZRH-MIA-MUC-STO i P-klass, total 11 599 miles där STO-ZRH flygs med LX (inget codeshare) som ger 908 mile, borde då bli 908 EB poäng då LX ger 100% i P :(. ZRH-MIA tänkte jag boka med UA (LX metall) 4 884 miles, Hemresan MIA-MUC-STO också på UA biljett fast där med LH metall och 5 808 mile. Blir lite snurrig, då jag inte riktigt vet om det är EB vs. UA eller EB vs. LH som gäller?? Eller något helt annat nu när det är UA biljett på LH/LX metall? Har inte plockat ut biljetten än så det går alltid att boka om så att metall och biljetter är identiska eller annat alt för att maximera poängen om så är klokare?
Great Circle Mapper

Tacksam för tips hur jag skall maximera intjäningen av EB poängen på denna resa?
Målet är som sagt EBG innan 1 feb 2016 :rolleyes:

Tacksam för alla tips
 

agehall

Medlem
Börja med att räkna så pessimistiskt det går på alla sträckor där du har codeshare. Inom *A översätts bokningsklasser från selling carrier till operating carrier innan du får poäng. Så du har ingen som helst möjlighet att veta vad du får för intjäning om du har codeshare-segment.
 

toer00

Medlem
Problemet är att LH är så pass restriktiva med P klass, får man ut så är det tji hem...
Medans codeshare med UA är ett .ett att gå runt det hela.
 

fcx

Medlem
Problemet är att LH är så pass restriktiva med P klass, får man ut så är det tji hem...
Medans codeshare med UA är ett .ett att gå runt det hela.

Om du menar att du köper P-klass på UA som flygs av LH så är det ett stort lotteri hur mycket poäng det ger...
 

agehall

Medlem
Varierar från gång till gång?
Ringa SAS...?

SAS kommer inte att kunna tala om hur mappningen ser ut när du ska flyga. Och eftersom den inte finns publicerad någonstans så är det helt irrelevant vad som gäller idag, för det kan ändras nästa sekund.

Tro mig, det finns inga problem som löses av codeshare inom *A. Men vill du missa en massa poäng, så by all means, kör på!
 

toer00

Medlem
Ok så då är det LX ut hela vägen till MIA och hoppas på att man vinner på lotteriet på vägen hem? Bättre C klass med färre poäng än ingen C klass alls ;-)
 
Toppen