Senaste nytt

Behov av "designated authorized user" för att ställa ut Dividend Miles ticket.

Swisser

Medlem
När jag idag bokade en bonusresa med US Airways Dividend Miles åt min fru via hennes konto stötte jag på ett problem som jag aldrig tidigare har haft. Den person som jag pratade med hävdade att jag inte kunde biljettera den bonusresa som jag precis hade bokat åt min fru, eftersom det var hennes konto och jag inte var listad som "designated authorized user". Hon sa att min fru skulle skicka in ett dokument till dem av vilket det framgår att jag är utsedd som "designated authorized user". Dokumentet måste dessutom vara attesterat av en notarius publicus.

Har någon av er råkat ut för samma sak och hur hanterade ni situationen?

Är det någon som vet vad som kommer att gälla när US Airways Dividend Miles kontot mergas med AAdvantage kontot? Har de samma krav för att en person ska få disponera över en annan persons AAdvantage konto?
 

agehall

Medlem
Det har jag aldrig hört talas om innan, men det låter ju inte helt orimligt att man har något förfarande för att godkänna att en annan person ska få administrera ens konto.

Däremot hade jag löst det på det enkla sättet att jag ringer in och bokar en biljett samt sätter den on hold. Sedan får @FruAgehall ringa in och biljettera.
 

Swisser

Medlem
Jag gjorde precis som du föreslår Agehall!

Som jag skrev har de aldrig krävt detta av mig förut och jag har bokat, biljetterat och betalt ett flertal DM bonusbiljetter åt min fru. Det står så här på deras webbsida:

General award travel information
  • Award travel may only be ticketed by a member or designated authorized user.
Jag vet inte om det alltid har stått så eller om det är en ny regel som de har infört.
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns i alla fall inte hos AAdvantage eller så har jag bara inte drabbats av det. Att frun kan skicka in ett intyg har jag inga problem med, men att det skall intygas av notarius publicus ser jag som lite jobbigare...
 

Stefan62

Medlem
Jag har råkat ut för att få den kommentaren av en USDM-agent, men det blev inte mer än en kommentar - biljetteringen genomfördes i alla fall!
 

Swisser

Medlem
Det hela löste sig i morse, då jag ringde in betr ett annat ärende men samtidigt frågade om jag inte kunde betala reserveringen jag gjort för min fru och betala med mitt kreditkort. Ladyn jag pratade med sa att det var inga problem som helst. Det är tydligen så att reglerna säger att man egentligen bör ha en authorization för en annans konto, men att agenterna inte tar så hårt på det. Sen finns det tydligen vissa bokningsagenter som är riktiga paragrafryttare och det var antagligen en sådan jag stötte på för första gången igår. Hoppas det var första och sista gången. Det känns ju bra om de inte har dessa regler hos AAdvantage.
 

AABack2ARN

Medlem
Skönt att det löste sig - samtidigt så är det bra att de har en viss kontroll på vem som bokar upp ens poäng

Har förvisso (när jag tänker efter) varit med om att de vill att jag bekräftar något som står på fruns konto, adress, fullständigt namn etc. Det är väl en viss kontroll i alla fall...
 
Toppen