Senaste nytt

Tur til Manila med Emirates business class

LarsCph

Medlem
Jeg havde fornøjelsen af en kort tur til Manila for at holde job interviews og møde kollegaerne på det kontor min arbejdsgiver har derude. Turen foregik med Emirates - udrejse søndag fra København og retur i København torsdag samme uge. Det gav effektivt to hele dage i Manila og nul jetlag efter hjemkomsten.

Fløj ud på EK152 14.00-23.15 fra CPH-DXB og videre med EK332 03.55-16.00 fra DXB-MNL
Fløj hjem på EK335 00.20-05.25 fra MNL-DXB og videre med EK151 8.30-12.25 fra DXB-CPH

Samlet 18-19 timers rejse hver vej inklusive stopover.

Alle 4 strækninger i 777-300ER i 2-klasse konfiguration. Business class sektionen som jeg sad i var 7 rækker i helt klassisk 2-3-2. Ret kompakt/tæt med fokus på at udnytte pladsen i kabinen og specielt med en fuld kabine ikke specielt privat. Sæderne syntes jeg er til den hårde side jeg syntes godt man kan blive lidt øm bagi når man har siddet længe i dem. Udstyret med madras som de velvilligt tilbyder er den bedre og sovekomforten er OK når man lige har fundet sig til rette. Sædet var på alle flyvningerne af typen hvor man kan ligge helt udstrakt, men det er vinklet en smule, men jeg sov fint nok trods det. Med mine 177 cm i højden var der bestemt fint med plads.

Ved afrejsen blev jeg kørt til lufthavnen og anvendte altså ikke chauffør servicen. Jeg checkede ind et par timer før afgang og det var hurtigt og smertefrit uden kø. Jeg nåede aldrig at benytte mig af loungen i Kastrup men gik direkte til gaten hvor Emirates havde inddelt venteområdet i gaten i to afdelinger så der var separate siddepladser for business class sammen med crew og piloter. Hurtigt om bord og blev med det samme tilbudt det obligatoriske valg mellem juice og Champagne - jeg tog et glas af sidstnævnte. Der var få ledige pladser i kabinen, så ikke helt fyldt - men dog tæt på. Kabinepersonalet hjælpsomme, service mindede og venlige.

Turen til Dubai var rigtig fin og fik serveret en rigtig lækker hovedret med lam et par timer efter afgang. Det var rigtig godt. Lækker vin til maden og i det hele taget rigtig fin forplejning.

Der var wifi på flyet - prisen var overkommelig 1 USD for 500 MB data og det fungerede absolut udmærket. Så jeg fik arbejdet lidt på vejen ned mod Dubai. Der var ingen internet i de resterende fly.

Underholdningssystemet mellem København og Dubai er noget old-school med 4:3 skærme i noget som ligner SD opløsning. Jeg prøvede det ikke nærmere men der er masser af film at vælge imellem, hvor det meste dog er af lidt ældre dato. Betjeningen er OK, men virker også gammeldags.

Ankomst rettidigt til Dubai og transfer med dedikeret business class bus til terminalen hvor jeg efter et kort sikkerhedscheck fandt til Emirates loungen hvor jeg havde i alt 4.40 timers stopover inden den videre tur til Manila. Der var relativt roligt i den store lounge, jeg fik en bid mad som var udmærket og brugte resten af ventetiden på at forberede jobsamtaler dagen efter.

Boarding af flyet til Manila foregik direkte fra terminalen og var igen let og hurtigt via dedikeret business class adgang hele vejen ind i flyet. Jeg skulle sove så ingen mad efter afgang, men blot en madras og godnat. Turen østover forløb fint og jeg sov det meste af vejen til jeg blev vækket til morgenmaden som jeg havde bedt om. Der var igen tæt på helt fyldt, men i øvrigt fred og ro i kabinen hele vejen. Morgenmaden var godkendt - jeg fik scrambled eggs med tilbehør, men der var et par andre valgmuligheder også. Ikke så mange kommentarer til servicen, det jeg fik var helt fint - men sov som sagt det meste af turen.

Flyenes indretning mellem Dubai og Manila virker lidt nyere med større 16:9 skærme i noget højere opløsning end på det fra København. Desuden en tablet remote som i det mindste jeg syntes var noget mere brugervenlig end det system som findes fra København. Ellers var sæder og kabine identiske på alle flyvningerne. På turen til og fra Manila udleveres en fin lille Bvlgari toilettaske med lidt forskelligt indhold.

Min baggage var priority tagged, men det har ingen effekt i Manila og min kuffert ankom bestemt ikke blandt de første.


Hjemturen et par dage senere startede med check-in i Manila lufthavn som igen forløb hurtigt og let uden kø. Der var heller ingen kø i hverken emigration eller security - dog er der ingen dedikeret business class service efter check-in så der kan nok godt være kø i rush-hour. Flyet fra Manila var noget forsinket (45-50 minutter) - til gengæld havde man herude forstået prioriteten så børnefamilier blev boardet allerførst efterfulgt af business class. Kabinen var fuldstændig fyldt og personalet virrede rundt for at flytte rundt på folk for at par kunne komme til at sidde samlet. Jeg fik i et svagt øjeblik sagt ja og opdagede for sent at jeg blev flyttet til række 7 lige foran economy kabinens basinette rækker og fik fornøjelsen af en baby på række 8 som græd en stor del af vejen til Dubai. Det lykkedes dog at få sovet noget - men et tip er at undgå række 7.

I det hele taget var servicen ikke helt på niveau med udturen, de nåede aldrig at servere champagne før afgang. Det tog også rigtig lang tid at få serveret den korte snack og et glas vin jeg bad om efter afgang. Det skyldes selvklart at der var helt fyldt op og der var mange som gerne ville have noget - men det kunne have været en fordel med lidt ekstra personale. Jeg fik lidt mad, madras og bad om at få lov til at sove til 1 time før ankomst. Det fik jeg lov til og fik faktisk sovet nogenlunde grædende barn til trods - og nåede at få en hurtig continental breakfast inden ankomst til Dubai.

Der var 3 timers stopover i Dubai - det gik relativt hurtigt igen i en nogenlunde rolig lounge - som på trods af den meget store størrelse fungerede okay og var fint hyggelig i den lænestol jeg fandt.

Afgangen til København var igen lidt forsinket og med transfer til flyet på en ganske lang bustur fra terminalen. Vi kom fint om bord og igen var business class kabinen helt fyldt. Der var dog noget bedre styr på servicen på denne flyvning ift den fra Manila selv om det bare lidt præg af, at bemandingen var i underkanten i forhold til den fyldte kabine.

Der var bl.a. kalv til hovedret - lækkert tænkte jeg - men det var tørt/voldstegt og ekstremt kedeligt. Jeg gjorde ikke noget videre ud af det andet end blot konstatere at fly cateringen ud af København godt nok var vinderen på turen. Efter maden nåede jeg at få et par timers søvn til.

Vel hjemme igen nu og alt i alt var det et OK produkt som Emirates leverer. Dog syntes jeg den helt fyldte kabine kombineret med det antal medarbejdere de har i businessclass er lige på grænsen til hvad konceptet kan klare. Servicen er generelt fin uden at være prangende, man blive ofte tiltalt med navn - men det virker dog ret mekanisk/upersonligt.

Baggangen i København ankom sammen med en flok andre priority tagged som de første på båndet, og den bookede chauffør service var klar og ventede i ankomsthallen.


Jeg skal til Manila igen i April på en nogen længere tur (3,5 uge) og har til dén tur valgt at booke turen med Qatar. Ikke mindst fordi de havde en fin lille weekend kampagne denne weekend som gjorde prisen ganske attraktiv i forhold til andre muligheder derud. Men også forbi forbindelsen via Doha er en smule bedre (kortere transfer) og fordi jeg gerne ville prøve Qatar's service i forhold til Emirates - de flyver med 787 mellem København og Doha med sæder i 1-2-1 og 777-300ER mellem Doha og Manila med sæder i 2-2-2. På begge fly noget færre sæder på business class og umiddelbart med noget mere "luft" i kabinen. Det glæder jeg mig til at prøve og sammenligne med turen med Emirates produkt på samme strækning. Ikke mindst forbi vi har sommerferie til Bali booket - ligeledes på Qatar.



København til Dubai
IMG_2621.JPG
IMG_2622.JPG
IMG_2624.JPG
IMG_2625.JPG
IMG_2626.JPG
IMG_2627.JPG

Dubai til Manila
IMG_2628.JPG
IMG_2629.JPG
IMG_2630.JPG

Fin 16:9 skærm
IMG_2631.JPG

Tablet remote til TV'et
IMG_2632.JPG


Manila til Dubai
IMG_2659.JPG
Godt med noise-reduction og musik med småbørn på rækken bagved :)
IMG_2660.JPG
IMG_2662.JPG


Dubai til København
IMG_2667.JPG

IMG_2669.JPG

Nok det kedeligste flymåltid jeg har fået længe...
IMG_2670.JPG

I øvrigt kom rødvinen først forbi til kaffen?!
IMG_2671.JPG
 

Attachments

  • IMG_2623.JPG
    IMG_2623.JPG
    841,1 KB · Visningar: 306
Tak for en super rapport @LarsCph!

Det virker til at Emirates overordnet set leverer et udemærket produkt dog med visse mangler. Wifi til $1 lyder godt nok super, men lidt ærgerligt at det kun findes på 1/4 af dine fly.

Hvis der er noget som irriterer mig så er det sløv servering, altså kabinen er vel lavet til at være fyldt op!? Det synes jeg er noget af det som er med til at ødelægge den gode fly-oplevelse, når man skal sidde længe og vente. At få rødvinen til kaffen er simpelhen ikke OK når man har købt en (måske dyr) businessbillet.

Det med drikkevarerne synes jeg virkeligt er noget der skiller fårene fra bukkene i industrien. Singapore Airlines er for mig et godt eksempel på det modsatte, her tilbydes ofte drikkevarer når den tidligere tallerken ryddes af og ellers senest umiddelbart efter retten serveres. Samme fremgangsmåde anvendes også hos flere andre selskaber.

Jeg har ikke selv praktisk erfaring med Qatar, men jeg har flere bekendte som er meget tilfredse med den service de leverer og ikke mindst kabinen på deres Dreamliner. Det kunne være spændende at høre dine tanker om Emirates vs. Qatar når du kommer så langt - altid sjovt at høre om de har mere end Godiva-chokoladen til fælles :)
 

LarsCph

Medlem
Det var så lidt... Jeg skal nok følge op når jeg når til at have prøvet turen med Qatar om fællestræk og forskelle.

Og det er helt præcist som du skriver - det var overordnet set udemærket, men med visse mangler og uden at være prangene.

Jeg skal ikke kunne sige om det var noget kampagne med wifi - og det ville have været rart at have hele vejen. Det kræver alligevel lidt omtanke at forberede arbejde inden man flyver når man er vandt til at man altid er online :) Men prisen da det var der var bestemt i orden!

Med hensyn til sløv/sløset servering irriterer det mig også en del mere end det måske burde, men ja det ER bare irriterende. Det var en helt normal "semi-flex" businessclass billet jeg rejste på, så det var på ingen måde billigt. Da jeg købte turen sammenlignede jeg Emirates, Qatar og Thai og der var dog faktisk ganske stor forskel på prisen - omkring 10.000 dkk på billigste (Emirates) og dyreste (Thai).
 
Toppen