Senaste nytt

Kan man dela bonuspoängen mellan eurobonus och miles & more?

Glenn E

Medlem
Jag har en businessbiljett med Swiss från Budapest till Hong Kong men en sträcka flygs Helvetic Airways.
Den sträckan ger inga Eurobonus poäng. Går det att få Miles & More poäng från Budapest till Zurich och Eurobonus poäng från Zurich till Hong Kong?
 

Senator

Moderator
Glenn E, detta är en "wet lease operation" som gör att det är bara LX som outsourcar driften till Helvetic. Flygnummer LX2251/55/59 skall ge poäng på SAS.
 

Glenn E

Medlem
Jag chattade med SAS om detta med flight nummer och de sa att detta inte ger poäng. Kanske jag skulle lagt upp det på ett annat sätt? Jag vet inte riktigt vad "wet lease" betyder. Förra året flög jag med en outsourcad Lufthansa flygning mellan Geneve och Munchen. Den fick jag inga poäng för.
 

Senator

Moderator
"Wet lease" = är när ett bolag utför en flygning åt annat bolag med egen besättning, men säljer inte biljetter själv som i detta fall.
"Dry lease" = när ett bolag hyr in ett flygplan från annat bolag (t.ex. har Thai/Turkish hyrt in Jet Airways plan) men flyger med egna anställda.

Jag tycker SAS är konstiga här. Flygen står i Star Alliance tidtabellen som Star flygningar. Men svaret på ursprungsfrågan år ja, du kan dela detta.

Jag hade gjort detta på ett följande sätt:
1. Jag hade lagt in detta på Eurobonus om det är ditt primär kort
2. Om du inte krediteras hade jag skicka in detta till Miles & More senare retro-aktivt, och förklarat situationen.
 
Toppen