Senaste nytt

Samla BAEC Miles inom Asien från Bangkok

Jag ärintresserad av att samla billiga Miles för BAEC gärna Economy om de ger 100% T/R från Bangkok till Filipinerna och gärna stopp i Hongkong/macau på vägen. Kanske även till Japan om det finns prisvärd resa där man kan stanna i Filipinerna också.
1 Vet någon hur man kan finna det för verkar inte som BA har flyg? Och väljer jag annat flygbolag får jag bara 25% BA avios i Economy?
2 Jag har ett BA visa där jag får dubbla avios vid bokning via BA hemsida. Kan man boka exempelvis Quatar eller cathay via BA?
3 jag har en Finnair returresa från Bkk-Arn i april, finns det något sätt att få BAEC avios för den?
 

Dr. Miles

Expert
Jag ärintresserad av att samla billiga Miles för BAEC gärna Economy om de ger 100% T/R från Bangkok till Filipinerna och gärna stopp i Hongkong/macau på vägen. Kanske även till Japan om det finns prisvärd resa där man kan stanna i Filipinerna också.
1 Vet någon hur man kan finna det för verkar inte som BA har flyg? Och väljer jag annat flygbolag får jag bara 25% BA avios i Economy?
2 Jag har ett BA visa där jag får dubbla avios vid bokning via BA hemsida. Kan man boka exempelvis Quatar eller cathay via BA?
3 jag har en Finnair returresa från Bkk-Arn i april, finns det något sätt att få BAEC avios för den?

Det finns inget oneworld flygbolags billiga Economy class biljetter som ger 100% avios till British Airways Executive Club, om du menar resar inom Asien.
  • Cathay Pacific & Dragonair
  • Japan Airlines
  • Malaysia Airlines
  • Qatar Airways
  • Royal Jordanian
  • SriLankan Airlines
http://www.britishairways.com/sv-se/executive-club/collecting-avios/flights

1) Det var länge sedan British Airways hade intra Asien flyg. Så länge du bokar biljetter med andra flygbolags flightnummer, gäller intjäningstabellen av det flygbolaget (opererade flygbolag ska vara oneworld medlem)

2) Jag har inte provat själv men jag tror att det är svårt att boka en biljett som består endast av partner flygbolags flygning med deras egna nummer.

3) Du kan tjäna avios på Finnairs flygning men intjäning varierar beroende på bokningsklassen.
Om du flyger med Finnair i Economy class ofta, blir det bättre att du krediterar detta till American Airlines AAdvantage. De ger 100% miles på Finnair Economy class biljetter.
 

Treo

Medlem
@ fråga 2: om du försöker boka på ba.com får du antingen felmeddelande eller en resa via London, vilket ju inte behöver vara fel ;)
Med status i BAEC får du extra Avios med JAL, så som Silver/Guld får du minst 130 % Avios (Silverbonusen sjunker i vår, se separat tråd).
 
3) Du kan tjäna avios på Finnairs flygning men intjäning varierar beroende på bokningsklassen.
Om du flyger med Finnair i Economy class ofta, blir det bättre att du krediterar detta till American Airlines AAdvantage. De ger 100% miles på Finnair Economy class biljetter.

Kan jag kreditera till AAA på en redan befintlig Finnair returresa bokning?
 

agehall

Medlem
Kan jag kreditera till AAA på en redan befintlig Finnair returresa bokning?

Vad jag vet kan man inte kreditera flygresor alls till American Automobile Association. Menar du kanske AAdvantage? Isåfall är svaret ja.

Kan jag resa till Japan med några dagar stopp i Filipinerna tror du? Borde kunna bli mkt avios i businessclass. Jag får tierbonus för BAEC om jag bokar via Malaysia airlines sida?

Säkert, frågan är om det blir billigt. Du får tierbonus på alla bokningar som krediteras till BAEC, oavsett hur du bokade dem.
 
Vad jag vet kan man inte kreditera flygresor alls till American Automobile Association. Menar du kanske AAdvantage? Isåfall är svaret ja.QUOTE]

Så eftersom jag är i Thailand med en outnyttjad finnair returresa så förstår jag det rätt om jag kan ändra den till AA :) och få 100% Miles, kan jag själv ändra det eller måste man ringa?
Om jag vill skulle jag då också kunna ändra för till BAEC med 25% Miles men fulla tierpoints? Är det dyrt att uppgradera low Economy till Economy eller business på finnair för att få 100% Miles tror du?
 

agehall

Medlem
Så eftersom jag är i Thailand med en outnyttjad finnair returresa så förstår jag det rätt om jag kan ändra den till AA :) och få 100% Miles, kan jag själv ändra det eller måste man ringa?

Ja, för flighter du inte ännu flugit kan du ändra vart du vill kreditera. Enklast är väl att göra det själv online om det går eller så får du fixa det vid incheckningen.

Om jag vill skulle jag då också kunna ändra för till BAEC med 25% Miles men fulla tierpoints?
Jag har ingen aning om vilken bokningsklass du har, så jag vågar inte säga något om hur många avios och TP du skulle tjäna.

Är det dyrt att uppgradera low Economy till Economy eller business på finnair för att få 100% Miles tror du?
Ingen aning, men troligen är det fare difference.
 
Toppen