Senaste nytt

Vad gör man i Vilnius på en helg?

Jonas C

Medlem
Om en vecka bär det av till Vilnius för en helgresa vars främsta syfte är att flyga Saab 2000 och bunkra upp med Carlson Poäng. Känner mig i ärlighetens namn lite osugen på att åka, främst då jag inte besitter någon större förtjusning till forna öststater, trots lockelsen att ticka av ytterligare ett land från listan.

Jag kommer att spendera fredag kväll till söndag kväll i staden, och mottar gärna tips på vad man kan se och göra. Utöver de vanliga attraktionerna är jag även intresserad av vad staden och landet har att erbjuda i matväg, samt ställen där man kan dricka god öl (för rimliga pengar förståss). Hur ser det ut med säkerhet i staden, och kan man känna sig trygg med en dyr kamera i väskan?

Bor på Park Inn, så jag mottar gärna tips på hur man tar sig runt stan, samt tar sig till/från flygplatsen. Kollektivtrafik föredras.
 

Per N

Medlem
Jag har varit i Vilnius ett par ggr och tycker det är ett trevligt och prisvärt weekendresmål. Det finns en kombinerad butik/bar som säljer öl från lokala bryggerier. Man kan antingen handla med sig eller så botaniserar man i kylskåpen och sätter sig vid något bord och smakar på ölen för att sedan botanisera igen... Stället heter Bambalyne, Bambalynė - Gero lietuviško alaus rūsys

Det finns en restaurang som heter Lokys som vi tyckte var ganska trevlig.
 
KGB-museet är ett måste och är det någorlunda klart väder är det fint att vandra längs floden Vilnia. På nämnda restaurang Lokys serveras det vildsvin som är värd att prova. Tycker även att du ska passa på att prova rödbetssoppa på t ex någon restaurang på Vokieciu Gatve. Du kan även ta en dagsutflykt till Hill of Crosses. När det gäller öststatsstäder brukar jag rekommendera HOME | Destination Management Company in Europe | Your trusted Travel Partner för tips. Kolla även in Youtube för reseprogram: youtube vilnius - Google-søk
 
A

Aurora

Guest
Synd du inte åker samtidig som meg og @Mariel , så kunne vi hilst på :)
Vår plan er stort sett bare å gå å ta inn byen - især gammelbyen - og titte inn i kirker hvis vi finner noen. (St. Anne's curch ser ganske awesome ut :) )
De har også et museum om penger som er gratis å gå inn i og titte, pluss at man får en liten pose oppstrimlede penger med seg når man har vært der. Kjekt reiseminne, tenker jeg.
 

Valley

Medlem
Missade allt turistiskt när jag var där. Traskade runt lite överallt och lyckades hamna i ett område som någon glömt bort för många år sedan och som man trodde man skulle bli nerslagen och rånad i.
Enda som blev roligt var den lilla mataffären vi hittade och som inte hade vett att ta något betalt för drickat :)
 
A

Aurora

Guest
35 minutter nord av Vilnius ligger visstnok "The centre of europe". Altså det geografiske sentrum. Er en liten park der. Man må vel forhandle seg en grei pris med en taxi for en tur/retur-reise, ergo utgår det for oss (tør ikke å ta taxi alene :p ).

The geographical Centre of Europe
 
Toppen