Senaste nytt

Väldigt frustrerad över bagageservice på Stockholm/Arlanda

Mina uppgifter kommer från någon som jobbar med installationen på Svedavia :) Så ni har helt rätt i att man får ta allt med en nypa salt.
De genomför testkörning och preliminär inkörning med bogus-bagage just nu.
 

Flyer

Medlem
Vet inte om det kommer att hjälpa med ett nytt system! Problemet idag är ju att det tar enorm tid från planet till bandet..
 

Flyer

Medlem
Vart tror du det felet ligger då? :) Bagage som kommer in går igenom nästan samma process som ett avgående
Processen för avgående och ankommande bagage är helt olika, förutom bagaget med längre transit tider då hamnar det i samma system som avgående. Det nya system som installeras är för avgående bagaget och det behövs :)
Problemet med T2:s band är att det lätt blir fullt på bandet och då kan man inte lasta av mer bagage.

Men kan berätta lite om processen om ankommande bagage på ARN. Det skiljer sig en hel del mellan olika handlingsbolag och terminaler. Det var ett x-antal år sedan jag jobbade på Arlanda så det kan skilja sig lite ;)

T ex.
(Handlingsbolag 1) på T5 då är det några som lossar bagage i planet och sedan en annan som hämtar upp vagnarna och kör in det till ankommande bagage och när det väl är där så finns folk där som lastar av vagnarna. Tre olika led som måste fungera.

(Handlingsbolag 2) på T5 tar de som lastar av planet hand om bagaget och kör in det och lastar av vagnarna. Ett led.

Finns fördelar och nackdelar med båda skulle jag säga.

När man lastar på ett plan med bagage så går man efter Load Instructions. Med detta vet man redan i förväg vart allt finns i planet när man tar emot det. T ex vart transit bagaget är eller om du har ett djur i bagageutrymmet osv..
Tyvärr slarvas det med prio bagaget så det blandas ihop med det vanliga bagaget!


Där felen ligger:
1. Dålig utbildning på vad som gäller prio bagage
2. Personalnedskärningar
3. Dålig planering, svårt när samma personal ska ta emot plan på två olika ställen. Vanligt vid förseningar.
4. Ung personal (ta inte detta på fel sätt;))

Vi skulle behöva lära oss av personalen i ex Asien där det fungerar utmärkt :)
 

gusten

Medlem
Har exakt samma erfarenhet, främst på T2. Från HEL idag tog det 30(!) min för bandet att börja rulla. Det måste vara fel i systemet/hanteringen.

På HEL t e x tar det aldrig mer än 10 min - oftast är väskan redan där när man kommer ner i hallen.

Riktigt uselt alltså på ARN.
 
Toppen