Senaste nytt

Fick någon annans boardingkort

Bryant

Medlem
Min bror flög från Panama till Arlanda via Miami och Heathrow för 2 veckor sedan.

Planet från MIA (AA) var försenat och det resulterade i missad connection med BA.

Vid ankomst till LHR så var det inga konstigheter. BA hade bokat om honom och det var bara att hämta nytt boardingkort och checka in på nytt.

Han blev skickad till en gate som låg i ena delen av terminalen. Väl där kände han att något inte stämde. Det kändes inte som att planet skulle till Stockholm.

Då tittade han på sitt boardingkort och där stod destination Accra, och ett namn han inte kände igen.

Det blev en löptur tillbaka till BA för att få rätt dokument till ARN. Allt löste sig.
 

FF#1

Medlem
Jag har svårt att fatta att sånt kan hända när det är så noga med säkerhet och allt...

Har råkat ut för två såna incidenter. Ena gången så spottade SAS automat ett annat boardingpass till en helt annan destination när jag använde spartpass för att hitta min bokning. Gick till SAS disken och växlade in mitt boarding pass till ett korrekt, de kunde inte fatta hur det kunde hända :)

Andra gången så vart jag incheckad som någon annan på en LX flygning från LAX-ZRH. Var i väldigt god tid på flygplatsen så incheck var inte öppen.
Stod och väntade på att de skulle öppna och gick fram som första passagerare. Gick till fist disken, la fram pass och frågade om de behövde nått mer, nix var svaret.
De sa välkommen och började checka in mina två stora tunga väskor. De började försiktigt knorra lite om vikten på väskorna, ca 28-30 kg.
Jag sa hmm...? och de sa att att det var lugnt, Började ana oråd. Sen när jag frågade om lounge så såg de ut som ett frågetecken....
Tittade på mitt boardingpass och såg att jag hette nått snarlikt men rätt annorlunda och var seatad längst bak och ingen status.
Påpekade att det var nått galet här. Färgen i ansiktet på personen på andra sidan disken vart lite rödare, fick en ursäkt och nytt korrekt boarding pass.

Så kan det gå!
 
Första och sista gången jag flög med Ryan Air för kanske 10-15 år sedan blev jag incheckad till fel destination och jag kollade såklart inte på boardingkortet...
Jag skulle flyga från någon av de avlägsna flygplatserna i London till Göteborg. Blev försenad till incheckningen men var där några minuter innan den stängde i alla händelser. Blev nekad boarding med hänvisning till att flyget var fullt, och blev istället erbjuden en stand by-plats till kvällsflyget som gick sisådär 10-12 timmar senare. När jag propsade på att få en ordinarie plats istället för stand by så fick jag svaret att det inte gick, eftersom planet var fullt.
Efter mycket dividerande gick de med på att åtminstone flyga mig till någon annan flygplats i Sverige; Skavsta eller Västerås eller möjligtvis Norrköping, minns inte nu. "Utan extra kostnad" anförde de så snällt dessutom... Jag var då först med att checka in, och fick boardingkort. Gick direkt till gaten och satt där och väntade i några timmar. Strax innan boarding kommer en tjej springande och ber om ursäkt för att de checkat in mig till fel destination, planet gick till Friedrichshafen, en liten håla i södra Tyskland som jag aldrig hört talas om. Något korrekt boardingkort hade hon såklart inte med sig utan bråttom bråttom, ut genom security, nytt boardingkort vid incheckningen, tillbaka igen osv. Och när jag väl landade i Skavsta/Västerås/Norrköping eller vad det nu var så fick jag ta mig till Göteborg bäst jag ville på egen hand.

Efter det flyger jag aldrig någonsin med Ryan Air igen. Aldrig. Men, som @Dr. Miles skrev i någon tråd; man måste tydligen bränna sig en gång för att förstå att eld är farligt (eller något liknande) :)
 
Nu har du fått lära dig den hårda vägen, och det bra med det är ju just att du aldrig mer kommer att sätta din fot på det Irländska trailer-trash-bolaget :D
Ja, alltid lär man sig något. Och nej, det kommer aldrig att hända att jag flyger dem igen. Det har hänt att jag ensam åkt SAS när polarna envisats med att åka Ryan. (Det kostade dessutom ungefär lika mycket inkl deras bagage och transport från flygplatsen som naturligtvis låg vansinnigt långt bort).
 
Toppen