Senaste nytt

Taxfreeregler på denna sträckning

joa

Medlem
Funderar på vad som gäller på denna sträcka.
Vi antar att jag packar ner 5 liter starksprit i mitt incheckade bagage i Mexico.
Flyger sedan till Houston där jag plockar ut och checkar in väskan igen och flyger vidare till Frankfurt och sedan till Arlanda.
Var och varför bryter jag mot någon regler?
Arlanda borde ju vara safe i och med att jag kommer från Frankfurt och där får jag ju handla "hur mycket" jag vill om jag inte är helt ute och cyklar.
 

joa

Medlem
Så i Frankfurt ska jag egentligen säga att i min inckeckad väska har jag 5 liter beskatta mig. Har inte ens reflekterat över att man går igenom någon grön lane när man byter där.
 

fcx

Medlem
Hur skulle man, rent praktiskt, förtulla spriten i Frankfurt? Väskan ligger ju inlåst i bagageområdet, och passageraren är kvar i transit..

När man kommer till Sverige är ju väskan märkt med utanför-EU, så då kan ju tullen bestämma sig för att ta en titt om det kluckar...
 

agehall

Medlem
Du har helt rätt @fcx. Nu var ju dock frågan var man skulle bryta mot ev regler. Så då är svaret USA och Arlanda ifall man inte förtullar spriten.
 

joa

Medlem
Men USA, de är det ju bara transit. Jag stannar ju inte i landet...Kanske spelar mindre roll, men vid närmare eftertanke borde det väl vara samma som i Frankfurt och det blir på Arlanda man ska förtulla alt. åka dit/ slinka igenom.
 
Toppen