Senaste nytt

Hjälp! Inställt flyg från JFK - vad göra?

lunne

Medlem
Sitter på ett cafe på Manhattan och snön faller utanför, en storm är på väg.

Skulle ursprungligen åkt idag måndag med AA 19.29 till Heathrow. Åker business på några Systemwide Upgrades via C-inventory. AA meddelade sön morgon att det planet ställts in och blev då ombokade till den senare flighten kl 20.29 . Mer än 24 h senare, dvs för en stund sedan så fick vi precis meddelande om att vi nu ombokats till ONSDAG kväll med FINNAIR!

AA har fortfarande ett flyg som avgår kl 18.29 ikväll, men jag pratade precis med AAs EXP Desk och de hävdar att de inte kan göra något bättre för oss än via Helsingfors på ons. Givetvis åberopar de extraordinära omständigheter och hävdar att vi måste fixa liksom betala hotell själva.

Kvinnan som jag pratade med sa att de försökt fått ut passagerare igår, dvs samma kväll som de 12 h tidigare på morgonen bestämt att ställa in vårt första plan. Ok, men bevisligen har de inte försökt med det när det gäller mig och min medpassagerare utan chansat att det senare flyget idag mån skulle ta sig iväg.

Jag är lite lost. Förslag på vad jag kan/bör göra mottas tacksamt!

Mvh,

Johan
 
Last edited:

nota bene

Medlem
Duty of care har de väl oavsett extraordinary circumstances eller inte! Stå på dig angående hotellet...

Vad gäller flygen så är det ju svårt att veta om de kan göra något - säljs det fortfarande biljetter till något av de flygen du vill bli ombokad till?? (Hur ser availability ut på EF?) Är det så att det är smockfullt är det inte mycket de kan göra - brukar jobba sig igenom i statusordning eller annat som gör att pax måste iväg snabbast.

Alltid olyckligt när väder ställer till det, men ibland är det inte mycket man kan göra.
 

agehall

Medlem
NYC lär vara helt stängt, så det är nog rätt kört med flyg in/ut därifrån. Min kollega är i motsvarande sits - han behöver hem till NYC från LA idag, men det kommer inte att hända.

I dessa situationer brukar det väl vara bäst att förlita sig på reseförsäkringen för att få hjälp med boende etc. Jag vet faktiskt inte vad man har för rättigheter mot amerikanska bolag i dessa situationer.
 

Paby

Medlem
Trist, men såna här stormar får snabbt systemet på knä tyvärr. 1/3 av alla flighter ut från New Yorks flygplatser idag är inställda och det skapar snabbt en enorm backlog av passagerare som inte kommit iväg. Eftersom flygen dom närmaste dagarna redan som det är har hård beläggning tar det lång tid att cleara backlogen när man har så få platser att ta av för ombokningarna.

Mitt tips från liknande situationer är att om det går (typ man inte riskerar missa bröllop eller begravning) försöka gilla läget och sysselsätta sig under "väntedagarna". Kontakta försäkringsbolaget direkt för att få koll på vad ni har rätt till i termer av boende mm så ni kan claima så mycket som möjligt i efterhand. Gör det bästa av tiden så kommer ni iväg till slut. Även om det inte är till någon tröst så är ni bland tusentals i samma situation..
 

lunne

Medlem
Tack så mycket för alla svar!

Uppdatering kl 16.40 lokal tid.

Efter att signat upp och precis kollat inventory på ExpertFlyer så visade det sig att jo, AA har platser i både business och first på flight AA 100 som avgår nu kl 18.20. När jag ringt upp deras Executive Platinum desk så svarar de att "visst, ni kan bli satta på den flighten". Kommer dock inte hinna från centrala Manhattan ut till gaten på JFK på 1 h 40 min i det här vädret. Nu vet ju inte jag hur platstillgången såg ut för några timmar sedan när jag pratade med den första agenten, men jag tycker det är oerhört märkligt (läs:dåligt) att de inte (försökt) fått med oss på den flighten. Den första agenten kan omöjligt ha tittat efter platstillgång eftersom det var ett relativt kort samtal där jag frågade om det verkligen inte fanns några platser inom Oneworld innan onsdagens Finnair flight.

Nu visar det sig att BA har en flight tisdag kväll som det finns platser på. Men, eftersom vi åker på C-inventory så kan AA inte lova att vi får åka business med BA trots att AA bokar oss i biz. Däremot så lovar de (hmm?) att om vi åker med Finnair på onsdag så är vi garanterade biz. Detta då Finnair och BA har olika regler gällande inventory. Någon som har pejl på om detta verkligen stämmer?

På telefon säger de att vi för tillfället är bokade i biz hos Finnair, men jag kan inte komma åt någon slags konfirmation via "record locator" hos AA eller Finnair.

Har lyckats boka två extra nätter på vårt hotell. Sitter som bäst och kollar kort/försäkringsvillkor...
 
Last edited:

agehall

Medlem
Så AA hävdar att de har flighter som kommer att avgå? Med tanke på hur det låter som att vädret är där borta, så är jag skeptisk...
 

nota bene

Medlem
Nu visar det sig att BA har en flight tisdag kväll som det finns platser på. Men, eftersom vi åker på C-inventory så kan AA inte lova att vi får åka business med BA trots att AA bokar oss i biz. Däremot så lovar de (hmm?) att om vi åker med Finnair på onsdag så är vi garanterade biz. Detta då Finnair och BA har olika regler gällande inventory. Någon som har pejl på om detta verkligen stämmer?.
Jag vet inte, men det vore mycket märkligt om så är fallet då ju dessa tre är i JV på transatlantic.

När det gäller denna fråga är det nästan territory för någon som jobbat eller jobbar inom bolagen att komma med ett korrekt svar. Jag tvivlar på att det finns någon publik information i denna fråga.
 

lunne

Medlem
Vaknar upp på Manhattan, drar upp rullgardinen och tittar ut över det förutspådda kaoset... men vänta nu, det här ser ut som en helt vanlig svensk vinterdag med lite lätt snö som faller. "Århundradets storm" verkar helt ha missat Manhattan. Känns snarare som Århundradets antiklimax och hausse.

Åter till försöken att komma med ett flyg så snabbt som möjligt. BA har flera flighter som de ser ut att försöka få iväg under dagen. Eftersom vi genom SWU var bokade och bekräftade i C-klass hos AA innan de började ställa in våra flighter, kan vi då kräva att de sätter oss på första One World flight som har C-tillgång? Eller gäller detta bara AAs plan och deras eventuella C-klass? Eller kan man kräva att bli satt på första bästa plan som har tillgång i J-klass? Vad har man egentligen för rättigheter (om några) när man åker på award?

Om det inte framgått tidigare så har jag OW Emerald status via AA.
 
Last edited:
Toppen