Senaste nytt

MTR Express har inlett biljettförsäljningen Stockholm-Göteborg, kampanjbiljetter från 145 kronor

Jacob

Medlem
I helgen påbörjades biljettförsäljningen för MTR Express, det nya tågbolag som senare under våren kommer ge sig in i konkurrensen på sträckan Stockholm-Göteborg. MTR Express introducerar tre olika biljettyper med kampanjbiljetter från 145 kronor. Tågbiljetterna kan bland annat köpas via MTR Express webbsida där man erbjuds 24 timmars öppet köp. Dessutom får man upp en karta…
 

Nemo

Medlem

johan_fbg

Medlem
SJ har en mycket krångligare lösning.

Som medveten resenär tror jag den krångligare lösningen gynnat mig. Kan ofta välja mina favoritplatser och gissar det till stor del beror på att merparter bara accepterar den platsen de fått automatiskt samt tycker det verkar krångligt att ändra/inte vet hur.
 

JoelG

Medlem
Skillnaden är att man hos MTR direkt vid bokningen, även för billigaste biljett, själv väljer säte på ett enkelt och logiskt sätt. SJ har en mycket krångligare lösning.
Lägger inga värderingar om vilket som är bäst men uppfattade det som att Marcus_R inte visste att vagnskiss finns även hos SJs snabbtåg. Tycker själv att MTRs lösning är intressant. Värt att nämna att platsreservation endast ingår för "FIX" under en introduktionsperiod. Därefter så är det biljettypen "FLEX" man bör köpa för att välja stol.

Har kollat lite på reglerna och det finns några saker man bör vara medveten om: Endast ett bagage får tas med, endast ersättning vid försening enligt EU-reglerna vilket i vissa fall är mycket lägre än SJs.
 
Last edited:

perhall

Medlem
Vagnskiss har väl funnits i alla tider hos SJ? Jag kan iofs alla platser "i huvet" och det är lätt att googla till sig. Men det finns en länk också.
Just nu billigare hos MTR att köpa en extra biljett och välja sittplats än att köpa seat block...
Intressant idé att inte ha 1 klass. Jag trivs inte så bra i 2 klass när jag ska jobba eller softa så jag åker nog med SJ även i fortsättningen..
 
Toppen