Senaste nytt

Svenska pass känsliga för slitage?

Dr. Miles

Expert
Lite OT.

Jag har inte tagit med mig mitt pass till en disco för nästan 20 år (det var när jag pluggade i Beijing...) men enligt en artikel på japansk webbsida, svenskt pass har sån här feature när man lyser passet med UV ljus.

Svenskt pass
b6b6297b.jpg

(Foto: 「カナダの新パスポートに隠された秘密がカッコいい!」称賛されていたデザイン:らばQ

Förresten, även på norskt pass
8ea27d29.jpg

(Foto: 「カナダの新パスポートに隠された秘密がカッコいい!」称賛されていたデザイン:らばQ
 

SkaneHON

Medlem
Har ordinariepass utställt 2013 där hela framsidan numera är röd. Inget guldtryck kvar

Mitt extrapass utställt 2014 är redan halvt bortslitet på framsidan

Har dock aldrig haft problem i passkontroller med slitna framsidor - hittills
 

doc

Medlem
Fel - tänkte på att undersöka passet idag på väg till LHR och trycket är helt slätt, dvs det är inte inpräglat eller nedsänkt på något sätt.
Ja, det något äldre modellen hade trycket inpräglat lite och där är själva trycket av en betydligt högre kvalitet. Jämför min farfars och mitt pass. Bara på denna resa på tio dagar har mitt pass från i maj förlorat en hel del färg. Anmärkningsvärt och pinsamt tycker jag. Farfars har hållit utmärkt. Jag tor man folierat in guldet i den föregående versionen, men nu snålat och bara tryckt det rakt på.mEn annan skillnad verkar också vara i själva materialet som passet är ombundet i som är något ojämnare på det nya passet, vilket säkert bidrar till att trycket inte fastnat.
 

marbe166

Medlem
En halvrelaterad fråga angående pass: Polisen organiserades ju om till en enda polismyndighet vid årsskiftet, är det någon som skaffat nytt pass under 2015 och som kan tala om om det står något annat än "Polismyndigheten i XXX län" under utfärdande myndighet, och i så fall vad?
 
Toppen