Senaste nytt

Poäng vid betald uppgradering

Fredah

Medlem
Efter att ha misslyckats att uppgradera min biljett till Business Class med EB-poäng så beslutade jag att köpa uppgraderingen via United's Lounge strax före avgång.

Resan som var UA275 LAX-JFK torde generera 2500poäng i Economy och det dubbla i Business.
Jag har dock endast fått 2500 EB-poäng, nu när jag betalt för uppgraderingen borde jag väl också få dubbla poäng?

Vad jag kan utläsa av boardingkortet så har jag uppgraderat till class B.

Någon som vet vad som gäller?
 

agehall

Medlem
Stämmer nog bra. Alltsomoftast får man bara poäng för det du bokat om du betalar upp dig. B är inte heller någon business-bokningsklass hos United, så jag är osäker på vad det innebär.
 

Fredah

Medlem
Ok, hade hoppats på att det skulle fungera som OptionTown där man får poäng för den klass man blir uppgraderad till.

B är enligt SAS en klass som ger 200%.
 

Attachments

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    6,4 KB · Visningar: 210
Jag köpte uppgraderingar vid gate 2 gånger förra året. Den ena fick jag poängen för men inte den andra. Så det verkar kunna gå lite hur som. När jag bad om efterregistering av de "saknade" poängen kom SAS tillbaka och hänvisade till villkoren. Där står det så här:
2.3 EuroBonus members earn points in accordance with the class originally booked and paid for, regardless of upgrades or downgrades unless otherwise stated.
 

agehall

Medlem
Det beror troligen på hur uppgraderingen görs. Det verkar (jag vet inte hur det här faktiskt funkar, det baserar sig enbart på egna erfarenheter) som att man antingen kan få sin bokning omskriven och då får man poäng för den uppgraderade klassen. Om agenten däremot gör på något annat skumt sätt, så behålls bokningen så som den var men du får en ny sittplats i en annan kabin och då får du inte heller mer poäng.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror i praktiken man måste skriva om biljetten för att en gateuppgradering skall ge poäng för den nya bokningsklassen. Möjligtvis med undantag för kreditering till det program som tillgör flygbolaget där detta sker. Att biljetterna skrivs om är däremot ovanligt har jag fått för mig.
 
Toppen