Senaste nytt

Bali med omnejd - tips på aktiviteter, dykning och hotell/resorts

Familjen Golfkillen skall ut på äventyr. Vi har just nu ungefär 1.5 månader inbokade på Bali, samt 1.5 månader som inte är inbokade mer än att de kommer spenderas i Asien. Familjen Golfkillen är undertecknad, en fru samt två barn, en på 4 år och en på knappt 1 år. Jag har förstått att många här har varit på Bali, bland annat @agehall. Jag har fått några initiala tips från @Sofia, något som gör att vi antagligen skippar Gilis Islands för dykning. Är det någon som har tips på saker att göra, ställen att bo på (byar / specifika hotell / homestay) osv. Var skall man dyka som nybörjare? Var skall man hänga med barnen? Vi är inte ute efter party och buckets, utan mer lugn och ro, fast ändå i någon by med några restauranger, gärna en fin strand osv. Vår budget för boende är runt 1000 SEK per natt. Såklart så är detta inget måste, utan finns det bra boende för lägre peng är det ju såklart trevligt.


Vi har också fått möjlighet att förlänga resan med en månad. Frågan är om 2.5 månader på Bali är allt för lång tid, eller om det är alldeles perfekt? Jag inser att jag är lite orolig för att 4 månader skall vara för lång semester (är det möjligt?)


Något vagt formulerat möjligtvis, men tacksam för all input gällande Bali och reslängd!
 

Glenn E

Medlem
Om ni ska vara där så lång tid kan man hyra ett hus i Semaniak norr om Kuta.
Semaniak är lugnare än Kuta men ändå nära. Bra för surfning och fin strand.
För 10000 sek / månad borde man kunna få någonting bra inkl pool.
Sedan kan ni ju göra utflykter därifrån.
Jag har dykt i Tulamden (säkert felstavat) nära Amed på nordöstra Bali och det finns en ö i en nationalpark på nordvästra Bali där det är bra att dyka.

Jag gillar Lovina på norra Bali. Det är väldigt rofyllt där men det finns en del trevliga restauranger också.
Sist nu bodde jag på Hotel Rini.
Om man prutar lite kan man få ett familjerum för IDR 500000 där inkl enkel frukost.
Ingen TV men jag gillar poolen.
Det finns fina varma källor där man kan bada i närheten.
Man kan även se på delfiner där.
Bil , en Toyota Avanza kan man hyra för högst IDR 225000 per dag.
 

jsn

Medlem
För 10 år sedan ställde jag en liknande fråga till Ulrika By som iaf då jobbade på DN och hade varit på Bali i 2 månader, jag kopierar in hennes svar nedan. Dock kom vi aldrig dit då det small i Bali precis innan vi skulle dit och UD avrådde från resa dit :(

"
En vecka på Bali...
Känns kort, finns oerhört mycket att se/göra.
- bestig vulkanen Agung och se solen gå upp över Lombok (gudie krävs)
- missa inte Padang bai och snorklingen vid Bias Tugal, stranden strax söder om. Ett miniäventyr bara att hitta dit...
- Ta Peramabåten från Padang bai till Gili öarna, stanna en natt eller två (Trawangan om ni vill parta. Meno om ni bara vi softa)
- snorkla/dyk på Liberty vid Tulamben, klart värt det, jag vet dock inget om väderförhållandena i november, kanske sämre sikt...?
-Gamla kust vägenlängs Amed är grymt vacker, slingrig, berg och dalbanig ifall ni vill cykla asfalt. Vad gäller mtb kunde vi inte göra det, två barn begränsar... men det finns att hyra ochguider också.
- jag diggade Kintamani och de små byarna kring vulkanen Batur stenhårt. Templet här är mäktigt. Att stanna en natt är att vara rätt ensam turist, de flesta stannar bara ett par timmar
- undvik Bedugul, Gitgitwaterfall, satsa istället på Munduk och området runt omkring=inga turister alls när vi var där.
Sanur suger, men det finns e schyst cafe, Bonzai cafe
Kuta: bo för 20 dollares sprillans nytt med ac på New Arena hotel, Poppies lane 1
Söderöver: skönt drag på PadangPadang beach, Dreamland. Geger beach också vacker Kul att se Ulu Watu, men lite väl turistfälligt kanske.
Om ni inte vill shoppa, så skippa Ubud, lägg tiden på annat: tex båten över till Lembongan, soft och lugnt. Publicboat från Sanur.

Om ni dyker kan Menjangan vara värt ett besök: i princip hajgaranti, och väldigt fin hårdkorall, men rätt strömt, inget för beginners.

Viktigaste rådet: fastna inte på Kuta. Hyr bil och kör hela östra kusten, runt på norrasidan och ner igen via Papuan - skitsnyggt! Stanna i Lovina och sov på Kubu Lalang, ett litet litet stället med bungar vid vattnet och svart sandstrand och grym mat.

Ja, du ser, vi var där åtta veckor... men om ni ligger i så kanske...
Hör av dig och berätta hur det gick!


"
 

charmkurs

Medlem
Jag har bott på Bali och varit tillbaka flera gånger. Tycker inte att 2,5 månad är för länge - det finns oerhört mycket att se och göra - men tänk bara på visumfrågan. Vad jag förstår gäller ett turistvisum som skaffas på ambassaden i Stockholm bara 60 dagar. Det verkar inte heller kunna förlängas.
Indonesian Embassy in London
Hittar ingen info på indo ambassaden i Sverige om detta. Ett 30-dagars visa on arrival kan förlängas (enklast genom agent),men då får ni å andra sidan förlänga det två gånger.
Om jag tänker barnfamilj med två små barn är det en strand utan vågor som gäller tycker jag (Canggu är jättevackert men går i så fall bort liksom övriga västkusten). Till skillnad från Ulrika By i svaret ovan har jag inget emot Sanur - det är en familjevänlig strand med ett rev utanför som skyddar. Samma sak med Nusa Dua, med alla sina upscale resorts. Lovina kan också funka om det är långa stränder utan så mycket sjö man är ute efter. Min egen favorit är nog Candidasa. Det är ett speciellt ljus där som är väldigt vackert, och överlag är hela östra Bali, där Amed och Tulamben ligger, fint och lite vilt (balineserna själva säger att människorna är lite speciella där...). Mitt favorithotell i Candidasa är Alila Manggis, men vill man man ha mer flärd kan man ta en drink på Amankila. Det finns billigare ställen än Alila Manggis i Candidasa - och flera mysiga restauranger. Minuset med denna by är att de för en massa år sen sprängde bort revet för att använda korallen i cementtillverkning, så stranden är smal, där den finns. Men de har rekonstruerat den på vissa håll.
Jag skulle satsa på att hyra hus eller hyra hur på två olika platser. Finns mycket att hyra. När ska ni dit förresten?
Bodde själv i Ubud,detta var före turistinvasionen som kom med "Eat, Pray, Love" men Ubud är fortfarande fint och speciellt. Om ni bor där eller på någon annan plats där det finns - passa på att gå en kurs eller ta några lektioner i indonesiska. Det är lätt att lära sig och både uppskattas och förenklar om man kan prisförhandla på bahasa indonesia.
Jag skulle antingen hyra bil med chaufför eller hyra bil och sen hyra chaufför "on demand". De hittar överallt, man kan koncentrera sig på vyerna i stället för på trafiken, annars är regeln "håll inte uppsikt bakåt".
Missa inte risterrasserna i Jatiluwih nära vulkanen Batukaro. Kintamani ÄR fint. Och käka skaldjur i Jimbaran Bay!
Håller med om utflyktstipset till Gili (Meno eller Air med barn). För mer kulturell utflykt - åk till Yogjakarta, köp batik och se hur den tillverkas och inte minst - se Borobodur!
 

Dr.D

Medlem
Hej,
Jag håller i det här fallet med Agehall och är inte det minsta imponerad av Bali i allmänhet och Kuta och Seminyak i synnerhet. Om du är ute efter sol och bad rekommenderar jag att då håller dig så långt borta från stranden i Kuta och Seminyak som möjligt då det är otroligt smutsigt. Det är möjligt att Bali var ett paradis för 30 år sedan men ej längre... Jag skulle istället rekommendera att ni tar er över till södra Lombok (runt Kuta) om du vill ha en släng av paradiset och inte av massturism, råttor och sopor.
Bidrar gärna med tips för Lombok vid intresse.
 
Hej,
Jag håller i det här fallet med Agehall och är inte det minsta imponerad av Bali i allmänhet och Kuta och Seminyak i synnerhet. Om du är ute efter sol och bad rekommenderar jag att då håller dig så långt borta från stranden i Kuta och Seminyak som möjligt då det är otroligt smutsigt. Det är möjligt att Bali var ett paradis för 30 år sedan men ej längre... Jag skulle istället rekommendera att ni tar er över till södra Lombok (runt Kuta) om du vill ha en släng av paradiset och inte av massturism, råttor och sopor.
Bidrar gärna med tips för Lombok vid intresse.
Kuta har vi inte tänkt besöka alls (Bali-Kuta alltså). Skriv gärna dina tips om Lombok också.
 

jtq

Medlem
Hejsan,

Jag spenderar 3-4 månader om året på Bali. Jag skulle rekommendera att ha Sanur som bas och kanske välja homestay istället för hotell om jag stannar länge, jag håller heller inte med om att Sanur suger, jag tycker Sanur är perfekt och speciellt med barn då det finns ett rev som skyddar så småbarn leker säkert vid strandkanten. Bonzai cafe som refereras till i inlägget från jsn existerar inte längre utan heter numera Sand beach Club och de har en schyrrans crispy duck på menyn :) Balineser älskar barn och är mycket hjälpsamma så det är inget problem. Angående transport så är det mycket billigt att åka taxi (Bluebird) för enstaka resor och de kör alltid på taxameter men om ni ska stanna länge och göra längre dagsutflykter eller bara vill ha en chafför på stand by så är det bästa att hitta en privatchafför som har tillstånd att köra turister. Om du tänker myra moppe se till att ha internationellt körkort med dig.

Om ni skulle välja Sanur som bas har jag massor med specifika tips på bra restauranger, boende, moppehyra, chafför osv.

Några saker att göra på Bali:
Uluwatu (antingen besöka templet eller kolla på surftävling)
Snorkla i Amed
Besök virgin beach (mindre känd fin badstrand även kallad white sand beach)
Rafting
Cykeltur runt risfälten
Se en barongdansföreställning (Kamp mellan det goda lejonet och den onda häxan)
 
Toppen