Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

agehall

Medlem
Enligt flygvärdinnan på SK909 igår så är det för att dom är försenade med nya inredningen, enligt henne skulle vi ha flugit med det nya planet igår. Medan han som chekade in mig skrattade åt mig när jag sa att dom måste ha bytt plan och sa "det här är long haul där ändrar vi aldrig plan".

Hmm, 18/1 har vi väl aldrig sett nya kabinen på? Eller har någon sett den så tidigt på EF?
 

AABack2ARN

Medlem
I början av februari är det tidigaste jag sett - men har förvisso inga planer att flyga SAS longhaul just nu så jag har inte detaljstuderat sittplatskartorna annat än som sedvanligt nyfiken. ;)


I brist på bättre kollade jag igenom seat maps för den 04MAR2015

Så vitt jag kan se har SAS tre stycken A333 i drift den dagen vilket tyder på att en är på underhåll. Två av dessa A333or har nya inredningen, nämligen SK903 och SK909. SK945 har gamla inredningen medan SK907 (som ju normalt utförs av en A333) denna dag är en A343.

Den 28FEB2015 är det bara en A333 med nya inredningen planerad så det andra planet torde således tas i drift runt månadsskiftet februari/mars. Och om renoveringen tar 1-2 månader så måste den maskinen nu vara bortplockad och därav troligen ett plan i drift mindre än planerat.

OBS! Informationen enligt ExpertFlyer så pålitligheten skall nog tas med en nypa salt.
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Nej, 1 februari är det tidigaste den har varit schedulerad. Kollade det väldigt noga när det var aktuellt för mig att åka. Nu gör den lilla detaljen att man har ett jobb att sköta att jag inte alls kan åka i februari :(...
 
Saknar SAS mer än det plan som står på service för ny inredning?

Dagens (17JAN2015) SK925/926 som skulle utföras av LN-RKP är visst inställd och SK909/910 är både idag och imorgon ersatta av en 343a från HiFly (CS-TQY)

P.S. SK925/926 är visst också inställt den 19JAN2015 (av tekniska anledningar).

Undrar också om det inte måste vara något mer problem med SAS A343´s ? Känns som att dom är ngn maskin kort? Såg även att OY-KBM flög Peking och Shanghai nu i veckan, den brukar väl mest flyga Washington?
 

mha321

Medlem
Undrar också om det inte måste vara något mer problem med SAS A343´s ? Känns som att dom är ngn maskin kort? Såg även att OY-KBM flög Peking och Shanghai nu i veckan, den brukar väl mest flyga Washington?
Jag såg en notis någonstans (kommer inte ihåg var, men för en gångs skull inte här) om att de haft tech-problem på en 343 i Tokyo för några dagar sedan, som kan ha dragit ut på tiden. Har dock inga detaljer.
 

abacklund

Medlem
Saknar SAS mer än det plan som står på service för ny inredning?

Dagens (17JAN2015) SK925/926 som skulle utföras av LN-RKP är visst inställd och SK909/910 är både idag och imorgon ersatta av en 343a från HiFly (CS-TQY)

P.S. SK925/926 är visst också inställt den 19JAN2015 (av tekniska anledningar).

Jag skulle ha åkt med SK926 den 17/1 men blev re-routad via FRA med LH's nya 747-8.
Jag kom att tänka på att jag blev exakt 3h8min försenad fram till ARN jämfört med min ursprungliga bokade biljett. Om man skulle claima detta enligt (Ersättning vid försenat flyg - Konsumentverket gäller det då hela resan LAS-IAD-CPH-ARN? Dvs. skall man göra anspråk på 600Euro eller 250Euro? Spelar det någon roll att det var en award-biljett?
 

abacklund

Medlem
Tack för svar. Re-routingen var inte direkt otrevlig - jag fick testa C i den nya 747:an. Ingen spektakulär upplevelse men jag sov garanterat bättre än vad hade gjort i den gamla SK-kärran.
Hur gör man enklast för att skicka in en claim till SK? Har läst att email är lättast om man är EBD.
Nån som vill dra över den på PM eller post här?
Tack.
 
Toppen