Senaste nytt

AmEx Reseförsäkring. Vad gäller vid inställt flyg?

Ingelstam

Medlem
Hej!

På grund av dåligt väder i Kabul är jag kvar i Istanbul och hoppas att flighten skall gå ikväll/natt istället.
Resan (Turkish) är betald med mitt AmEx Eurobonus Gold. Är det någon som vet vad som gäller?
Får jag köpa lite kläder TROTS att väskan inte rä försvunnen - den är ju bara fortfarande incheckad, men inte i mina händer liksom. Förseningen är alltså (minst) 24 timmar.
Turkish har tagit mycket väl hand om mig - jag fick en av de få platserna som fanns på nästa flight, blev skjutsad till Hilton, där mitt HH-kort gav mig en sjysst uppgradering ;-) och ska bli hämtad runt midnatt för avgång 02.55.

Men som sagt, ger försäkringen mig något shoppingutrymme just nu?

Anders
 

agehall

Medlem
Nu har jag inte villkoren framför mig, men du får väl ersättning för själva förseningen. Dock tror jag inte du får något för att du inte har tillgång till bagaget.
 

Dr. Miles

Expert
Hej Anders

Jag antar att ditt Amex kort tillhör SAS EuroBonus Elite Card.

I så fall, det verkar som att du kan få ersättning mot uppvisande av kvitto upp till 2.000 SEK om ditt flyg är försenat mer än 4 timmar efter planerad avgångstid.

SAS EuroBonus Elite Card Försäkringsvillkor skrev:
FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER

2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:

a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,

b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.

c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.​
 
Last edited:

M.K

Medlem
Hej

Då jag varit med om liknande situation fick jag ersättning för all mat och dryck men INTE för mina utlägg för hygienartiklar, tandborste & deo! Ej heller för underkläder och ny skjorta. Råder dej att inhandla en fin champagne och en god middag. För att få ersättning för allt krävs att bagaget är borta! Jag har Platinum kortet men villkoren är liknande för alla premiumkort, bara lägre belopp ges.
 

Dr. Miles

Expert
Då jag varit med om liknande situation fick jag ersättning för all mat och dryck men INTE för mina utlägg för hygienartiklar, tandborste & deo! Ej heller för underkläder och ny skjorta. Råder dej att inhandla en fin champagne och en god middag. För att få ersättning för allt krävs att bagaget är borta! Jag har Platinum kortet men villkoren är liknande för alla premiumkort, bara lägre belopp ges.

Det stämmer bra med försäkringsvillkoren.
Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi
 

Ingelstam

Medlem
Man tackar för alla bra svar.
Jag var tvungen att ha lite rent så jag handlade, får se vad försäkringsbolaget säger sedan. Fast Champagne låter ju najs!

A
 
Toppen