Senaste nytt

Nybörjare söker uppgraderings info :)

Halloj.

Jag ska flyga över och hälsa på lite gamla kollegor i chicago och undrar lite hur det funkar med att uppgradera på flygplatsen i detta fall arlanda ?

Har hört när jag stått i incheckningen att man ska gå till den disken som är brevid special bagaget för att göra en uppgradering men en kollega till mig sa att det även går lika bra att säga till vid incheckningen om man är där före dom öppnar uppgraderings disken.

Till saken hör att jag kommer vara där ganska tidigt för att släppa av frugan och sonen runt 6 på morgonen och jag är inte intresserad av att vänta i incheckningsområdet till dom öppnar ( öppnar 2 timmar före avgång ) och flyget går 10:20.

Vad säger den samlade businessclass proffsen ?

Det är väl lite first come first serve om dom är lastade med käk för alla och jag som dessutom är pandion går ju före guld folket ?
sen så om man vill kan man ju för att vara säker checka in och begära uppgradering redan kvällen innan för man kan ju checka in 22 timmar före avgång.

Guida en som aldrig gjort detta förr :)
 
Last edited:
Hej!
När jag flög ARN-ORD sist var jag bokad i Economy, men lyckades bli uppgraderad för poäng till eco extra. Jag är EBB och har ingen status hos något annat flygbolag. Jag ringde SAS några dagar innan och bad dem göra en notis i min bokning om att jag önskade göra en uppgradering till Eco extra vilket de skulle notera. Vid den vanliga incheckningen fick jag bekrätat att bokningen ville uppgraderas med poäng vilket jag skulle få bekräftat vid boardinen om den gått igenom. Och så gjorde den. När jag kom in i gateområdet så blev det en seatchange till eco extra....:)
Jag frågade SAS om man gick efter status i prioriteringen. Om det t ex. var så att en guld gick före mig som basic, men enligt henne jag pratade med var det first-come-first served principen som gällde.

I vilken klass är du bokad i? Om du är bokad i B,S och Y- dvs eco extra så ska du väl kunna gå in i förhand och uppgradera till Business. För samma antal poäng (20 000) som det kostar vid gaten, dessutom får du det bekrätat redan innan.
 

Patrik

Medlem
Man kan förboka uppgraderingen innan via eb service, men det brukar aldrig finnas platser. När jag flög samma sträcka så frågade jag om uppgradering vid checkin, då var det bara tre lediga platser kvar i business så agenten i checkin trodde det var kört men la in noteringen. Jag gick då till loungen (med den där kupongen vi icke guld fick i höstas) och tänkte inte mer på det, när det var dags för boarding så fungerade inte mitt boarding pass (visade sig att jag hade blivit seatad i 4A istället). Hann slörpa i mig preflight champangen och så var vi på väg.
 

Bringman

Medlem
När jag flög till Tokyo i höstas begärde jag poänguppgradering vid bagagedrop på Landvetter. De sa att de skulle lägga in en begäran i systemet och hänvisade mig till Kastrup.
När vi landat fick jag till disken vid gaten och då var min uppgradering redan klar.

Eco till eco extra med option town vidare till business med poäng.
 

cikada

Medlem
Har uppgraderat med poäng många gånger genom åren men alltid anmält mig vid incheckningen (vanligtvis CPH/BKK/EWR). Har aldrig hört talas om att man kan anmäla intresse för det via EB-service per telefon. Är detta en nyhet eller något jag missat under alla år? Gäller det oavsett flygplats/destination?

Det normala scenariot är ju att alla "uppgraderingskandidaterna" hänger i klasar vid disken vid gaten för att få bekräftelse på sin uppgradering. Jag antar att man får göra det även om man anmält sig via telefon eller....?
 

Bringman

Medlem
125 euro har jag för mig att det kostade. Tror inte det är någon skillnad beroende på vilket pris man betalt för ursprungsbiljetten.
 
snackat med medlemsservice och dom sa att man kan ringa in så dom skriver in detta i bokningen, dock så är det också först på plats vid disken som också gäller.
dubbla budskap iof..:)
men dom sa också och detta är sagt i andra trådar, guld och pandion har företräde på poäng uppgraderingar..
 

agehall

Medlem
När jag uppgraderat med poäng så har jag sett till att vara tidigt på ARN och sedan prata med folket vid specialbagagedisken. Någon gång har de hanterat det direkt vid incheckningsdisken, men oftast har jag blivit hänvisat till den andra disken.

Jag skulle *INTE* lita på att det går att ringa in och få en uppgradering, även om du som EBP säkert har större chans att det lyckas. Jag skulle rekommendera att vara på plats tidigt och prata med folket vid incheckningsdisken istället.
 
Toppen