Senaste nytt

Försöker Sixt fiffla?

fcx

Medlem
Jag upplever allt som oftast att jag blir bra och korrekt behandlad när jag hyr bil, men ibland förutsätts lite skinn på näsan. Har medvetet valt att försöka hyra med Sixt så mycket som möjligt och det blir väl 10-20 hyror per år med dem.

I närtid har jag dock upplevt fiffeltendenser på tre olika bilhyror:

1. Sixt CPH. Returnerar bilen, representanten i garaget kollar igenom den och har inga anmärkningar. Någon vecka senare drar Sixt 320 kr extra från mitt kort. Efter lite mailväxling säger det att det är en skada som inte fanns tidigare. Vad det skulle vara för skada kan de inte precisera, och jag orkar inte bråka mer med dem. De får behålla pengarna, men däremot är Sixt CPH för evigt svartlistade hos mig.

2. Sixt HEL. Dagen efter bilen återlämnas kommer det ett mail: stenskott i vindrutan. Eftersom jag har full försäkring är det ingen självrisk, däremot bifogar de en skaderaport som jag ska fylla i för att Sixt ska få ut pengar på försäkringen. Jag tittar på mitt hyresavtal, och där står skadan upptagen som befintlig skada. När jag påpekar det så blir det tyst. Skickar påminnelse efter några dagar, och då svarar Sixt glatt att de ser ärendet som utagerat.

3. Sixt BLL. Damen bakom disken gör i ordning alla papper och hämtar bilnyckeln. Innan hon räcker över den frågar hon om jag behöver bil med inbyggd GPS för typ 99 DKK extra. Jag säger att det inte är nödvändigt, och får bilnyckeln. Det visar sig sen att bilen redan har inbyggd GPS.

Är ni fler som råkat ut för denna typ av genomskinligt småfiffel?
 

lscorpio

Medlem
Som huvudkontakt för reseförsäkringar på mitt bolag, har jag fått rapporterat att det är ett par kollegor som råkat ut för samma sak som du vad gäller skada upptäckt i efterhand. I dessa fall har det inträffat hos Hertz i Tyskland. Jag har ändå bett kollegor att vid återlämnade av bil ska en representant från hyrbolaget kolla bilen alternativt att man tar kort på bilen som bevis.
 

fcx

Medlem
Att man kan ha olika uppfattning om hur skador uppkommit är en sak, och det har vi vänt och vridit på några gånger.

Det jag är mer ute efter i mina exempel är att man helt enkelt försöker "dra en rövare", dvs komma med ett fullständigt obefogat krav och se om man kommer undan med det.
 

Mikael S

Medlem
Aah, du menar som sist jag hyrde hos Avis och bara hade bilen över dagen och körde 9 mil. Tankade inte upp bilen efteråt utan lät Avis göra det. När kvittot kom hade de fått i 20 liter bensin. Törstig liten Kia Picanto...
 

Voyageur

Medlem
Jag upplever allt som oftast att jag blir bra och korrekt behandlad när jag hyr bil, men ibland förutsätts lite skinn på näsan. Har medvetet valt att försöka hyra med Sixt så mycket som möjligt och det blir väl 10-20 hyror per år med dem.

I närtid har jag dock upplevt fiffeltendenser på tre olika bilhyror:

1. Sixt CPH. Returnerar bilen, representanten i garaget kollar igenom den och har inga anmärkningar. Någon vecka senare drar Sixt 320 kr extra från mitt kort. Efter lite mailväxling säger det att det är en skada som inte fanns tidigare. Vad det skulle vara för skada kan de inte precisera, och jag orkar inte bråka mer med dem. De får behålla pengarna, men däremot är Sixt CPH för evigt svartlistade hos mig.

2. Sixt HEL. Dagen efter bilen återlämnas kommer det ett mail: stenskott i vindrutan. Eftersom jag har full försäkring är det ingen självrisk, däremot bifogar de en skaderaport som jag ska fylla i för att Sixt ska få ut pengar på försäkringen. Jag tittar på mitt hyresavtal, och där står skadan upptagen som befintlig skada. När jag påpekar det så blir det tyst. Skickar påminnelse efter några dagar, och då svarar Sixt glatt att de ser ärendet som utagerat.

3. Sixt BLL. Damen bakom disken gör i ordning alla papper och hämtar bilnyckeln. Innan hon räcker över den frågar hon om jag behöver bil med inbyggd GPS för typ 99 DKK extra. Jag säger att det inte är nödvändigt, och får bilnyckeln. Det visar sig sen att bilen redan har inbyggd GPS.

Är ni fler som råkat ut för denna typ av genomskinligt småfiffel?

Sixt, Alicante, Spannien försökte med samma gps trick på mig. Upgraderade bilen vid disk till en BMW 1 serie varpå kvinnan vid disken undrade om jag skulle ha gps. Tackade nej. BMWn visade sig ha inbyggd gps system.
 

fmansson

Medlem
Aah, du menar som sist jag hyrde hos Avis och bara hade bilen över dagen och körde 9 mil. Tankade inte upp bilen efteråt utan lät Avis göra det. När kvittot kom hade de fått i 20 liter bensin. Törstig liten Kia Picanto...


Jag har goda erfarenheter av Avis HAM. Hyrde en Polo där i höstas. Körde tre mil. Tankade i sex liter diesel. Törstig bil tänkte jag. Påpekade detta vid disk och fick prisavdrag på hela 25 euro. Går ju lätt att visa att tanken inte är full vid korta körsträckor. Lite svårare vid en 10-dagarshyra med 200 mil.
 

mha321

Medlem
3. Sixt BLL. Damen bakom disken gör i ordning alla papper och hämtar bilnyckeln. Innan hon räcker över den frågar hon om jag behöver bil med inbyggd GPS för typ 99 DKK extra. Jag säger att det inte är nödvändigt, och får bilnyckeln. Det visar sig sen att bilen redan har inbyggd GPS.

Exakt den har jag råkat ut för 3 gånger på CPH. Fast det var avis och inte sixt.

Kanske hänger på Danmark? (nä, tror mer det är alla bolagen som försöker dra in lite extra här och där när de tror att de kan komma undan med det)
 

swb

Medlem
Exakt den har jag råkat ut för 3 gånger på CPH. Fast det var avis och inte sixt.

Kanske hänger på Danmark? (nä, tror mer det är alla bolagen som försöker dra in lite extra här och där när de tror att de kan komma undan med det)

Tror det är en klassisk rövare då alla säljare har provision på extraförsäljningar såsom gps, barnstolar, extra försäkringar m.m. Iaf på Hertz i Sverige.. /f.d. anställd
 
Toppen