Senaste nytt

När ska man skaffa lojalitetskorten?

palmen

Moderator
Finns för närvarande ett antal tips på hur man gör för att få status i olika lojalitetsprogram utan att behöva göra något mer än anmäla sig för närvarande.

Min fråga är om det är smart/dumt att gå med på dessa olika "erbjudanden" nu, om man inte tänker bo mer än max någon natt på de olika kedjorna?
Finns det några nackdelar med att gå med nu och inte nyttja sin status framöver? Kommer man ha problem att ta del av nya "erbjudanden" framöver när ens status kanske har åkt i botten igen?

Reser för närvarande inget i tjänsten mer än någon enstaka resa inom Sverige, de resor jag gör är privata och min budget klarar inte riktigt av att bo på fina hotell någon längre tid. HHonors kanske skulle vara ett alternativ med uppgraderingar trots att man betalar billigaste rumstypen.

Hur fungerar det om man bokar hotell på hotels.com tex, kan man fortfarande bli uppgraderad genom sin status med hotellkedjan även fast man inte bokade direkt med dom?
 

Cornelius

Medlem
Ett argument emot att haka på alla dessa 'erbjudanden', även om man ser att man sannolikt inte får användning för alla dessa ädla metaller, är att många kedjor begränsar hur ofta man kan statusmatcha. Dvs. att man om något år eller två, när status har nått botten, inte har rätt kort för njuta av statusförmåner under en vistelse.

Ett annat argument emot går ju inte direkt på smart/dumt men heller kanske omoraliskt, nästan olagligt, då vissa av dessa 'erbjudanden' inte direkt är riktat mot oss. Men av logistikskäl finns det öppna rum i systemet, som vi oberättigade kan använda oss av. Eller vad säger din 'inre röst', palmen...?

När det gäller sidor som hotels.com etc., är det väl nästan en regel för de flesta hotellkedjor att man inte får poäng när man bokar hotellrum genom någon av dessa, och även statusförmåner är väl något som ofta inte ges i dessa fall. Dock har jag ingen ingående kunskap om olika kedjors procedurer när det gäller detta.
 
Argumentet som talar mot är väl att som i mitt fall inte hinner bo så mycket få t ex. Accor. Jag såg A-club som ett bra sätt att statusmatcha till Hilton Hhonors som är den kedja jag försöker prioritera när jag reser..

Vad gäller statusförmåner om du bokar hos t ex. hotels.com, agoda etc så varierar det mellan kedjor. Hos Hilton, och de flesta kedjor ingår inte förmånerna om man bokar genom en andra- och tredjehandspart, i detta fall hotels.com. Det beror, precis som nämnts i tidigare tråd att priserna i t ex. hotels.com är så pass lägre än om man bokar på hotellets egna hemsida. En tumregel brukar vara att om du bokar och betalar direkt hos hotellet, antingen genom pre-pay eller på plats så får du poäng och förmåner. Hos t ex. Hilton (mina egna spekulationer) är att receptionen varje morgon drar ut en ankomstlista. Då får man även ut en ankomstlista med statusmedlemmar och rumsfördelar/uppgraderar redan på morgonen om rum finns. Det är så jag jobbade när jag var hotellreceptionist och jobbade med Hilton Hhonors.
 

henrik l

Medlem
Som sagts så måste man fundera på när man ska bränna iväg matchningen. Med Accor ska jag erkänna att jag bara hängde på strömmen. Men sen blev det ett bra sätta att matcha sig mot Club Carlsson och för att hänga kvar kommer jag att köpa lite aktier där sedan. Nästa fråga är vad vill få ut av statusen? Uppgraderingar, en bra bonus, eller något annat? Själv vill jag försöka maxa möjligheten att föra över poäng till FF-program. Jag såg då direkt att Accor inte var något att ha, medan ett guld hos Club Carlson troligen ger en av de bästa utväxlingarna om man ser till miles/$. Så det ger ju mig motiv att lägga mina övernattningar hos Club Carlson.
 

palmen

Moderator
Jag köpte lite aktier i Rezidor, kunde ju gått den andra vägen via Accor och statusmatcha mot Club Carlson gold. Vad jag i slutändan vill få ut är miles till EuroBonus för att få ihop så mycket som möjligt, förhoppnignsvis så det räcker till en tur och retur till Australien i First 2015. Kämpar på så gott det går med att tjäna in EB på alla möjliga sätt.

Funderade på HH, men kommer nog knappt bo på Hilton så ingen idé känns det som, lär ju komma fler liknande deals framöver som man kan nyttja om det blir aktuellt.
 

henrik l

Medlem
Jag köpte lite aktier i Rezidor, kunde ju gått den andra vägen via Accor och statusmatcha mot Club Carlson gold. Vad jag i slutändan vill få ut är miles till EuroBonus för att få ihop så mycket som möjligt, förhoppnignsvis så det räcker till en tur och retur till Australien i First 2015. Kämpar på så gott det går med att tjäna in EB på alla möjliga sätt.

Funderade på HH, men kommer nog knappt bo på Hilton så ingen idé känns det som, lär ju komma fler liknande deals framöver som man kan nyttja om det blir aktuellt.

Om nu Carlson funkar som t ex Marriott, så har poängen mer eller mindre evigt liv. Så du kan ju ackumulera dina poäng och se till att du har tillräckligt för att lösa in till en bra växlingskurs, 100 000 p sjok hos Carlson ger mest värde. På så sätt kan man vänta in när det blir läge att växla in poängen och man behöver inte riskera att poängen brinner inne, som i fallet med poäng man krediterar direkt till sitt FF-program.

Möjligheten att få guld genom att köpa aktier ger också CC en viss särställning, eftersom du får din poängbonus på 50% redan första natten.

Men om du vill flyga F till Australien 2015 är väl poängköp hos US-Airways genaste vägen. Sätt undan en slant varje månad och sedan shoppar du miles när deras kampanjer kommer. Man kan ju månadsspara på många olika sätt:)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Men om du vill flyga F till Australien 2015 är väl poängköp hos US-Airways genaste vägen. Sätt undan en slant varje månad och sedan shoppar du miles när deras kampanjer kommer. Man kan ju månadsspara på många olika sätt:)

Får se hur det blir med det, kommer köra vidare på mitt projekt med EB som det är nu, kostar mig inget i dagsläget. Saker jag köper är sånt som jag ändå skulle köpa, och de resor man gör kan jag försöka styra mot så bra EB-intjäning som möjligt. Att köpa miles är inte aktuellt i dagsläget i alla fall, då blir det att köpa resan, mitt mål är att uppnå en sådan resa utan att behöva köpa till något förutom det jag faktiskt har nytta av eller behöver.
 

Cornelius

Medlem
Det låter som en bra plan du har, palmen. Och om du ser att din poängstrategi inte räcker till har du ju fortfarande massa tid på dig att ändra kurs för att nå ditt mål.

I nuläget är ju US-Airways poängkampanjer väldigt ofta det bästa, snabbaste och billigaste, som henrik l säger. Dock måste jag säga att jag är lite skeptisk till att handla poäng från US och spara för användning så långt fram i tiden. Det är möjligt jag är naiv, men det verkar för mig tryggare att i detta fall lägga det i EB. Det är ju väldigt mycket som kan hända i flygbranschen på tre år...
 

agehall

Medlem
Min strategi för statusmatchningar är att bara haka på de som jag kommer att ha användning för under kommande år. Annars har man ju liksom bränt sin chans, kanske för all framtid med det programmet...

Även om det kanske framstår som att det är ett tillfälligt erbjudande som aldrig kommer att komma igen, så är jag rätt säker på att det kommer att gå fler tåg (flyg!?) senare som man kan hänga på, även om man inte vet riktigt när.

Förra året status matchade jag EBG=>FBG och CC Gold samt FBG=>M&M SEN. FBG har jag återkvalificerat mig för och även nått FBP, något som inte hade hänt utan att jag fått min initiala statusmatchning. Club Carlson har jag också bott tillräckligt på för att nå guld igen. Däremot blir det inget av mina planer att byta från EB till M&M, så min matchning till SEN har inte gett mig något och jag kommer att trilla ner i status hos dem snart.

Vad gäller status hos hotell och bokningar genom tredjepartssiter, så är det inte ovanligt att du inte får poäng, men du brukar kunna få övriga förmånder din status ger. Dock ska man komma ihåg att hotellet inte vet om att du har status innan du kommer, så allt kanske inte är så smidigt som det brukar kunna vara. När jag jämför, så brukar jag komma fram till att det kostar ungefär lika mycket att boka direkt hos hotellen, så jag har nästan helt slutat med hotels.com & co.
 
Toppen