Senaste nytt

SAS skickar ut ändring om flyg på 2 minuter!?

joa

Medlem
Har en resa till San Diego via Chicago i April.
Fick ett SMS om att vår resplan ändrats och att mail hade skickats.
Hmm....inte bra blir ju första tanken.
Ändringen var att ankomsttiden till SAN hade ändrats med två minuter. Avgångsiden var dock densamma.
Bra för mig, men känns lite väl att skicka ut om sådana små förändringar.
 

agehall

Medlem
Japp, det där är extremt störigt. Hade en awardflight som var bokad nästan ett år i förväg för ett par år sedan. De började flytta en anslutning 5 minuter fram och tillbaka ett par gånger i veckan...
 

mha321

Medlem
Det är rätt vanligt att de amerikanska bolagen flyttar tiderna framåt och bakåt med enstaka minuter. Jag tror att åtminstone vissa av de amerikanska bolagen inte skickar ut uppdateringar om det är bara enstaka minuter. Men alla gånger jag bokat via europeiskt bolag (SAS och andra) brukar det bli många mail och SMS. Men det drabbar antagligen tillräckligt få att det inte är värt att fixa funktionaliteten :)
 

fcx

Medlem
Det är ju vi Européer som är så bortskämda med att flygtider alltid avrundas till närmsta 5-minuter!

Sen finns det ju krav att flygbolagen ska informera om en tidtabellsändring, och i regerverket gör man ingen skillnad på hur stor förändringen är.
 

Dr. Miles

Expert
Har man bokat en anslutning som är exakt MCT+0 minut och man inte uppfyller MCT längre efter tidtabellsändring, har man rätt (eller tvingad) att ändra bokningen, ifall de två flygningarna är en och samma bokning
 

thh

Medlem
Jag fick ett SMS, ett mail och blev uppringd och fick bekräfta att en ändring med Czech airlines var okej. En skillnad på 5min.
 

AABack2ARN

Medlem
@joa: Kan det varuit så att flygnumret också ändrades? Vilket verkar ganska vanligt bland de amerikanska bolagen och i de fallen skickar de ut ändringsmail även om tiderna bara justerats någon minut eller är desamma som originalbokningen.

Jag var väldigt förvånad en gång då jag skulle bekräfta en ändring som innebar att ankomsttiden var 5 minuter tidigare än planerat, men förstod vid närrmare granskning att det jag egentligen bekräftade var att flygnumret ändrats.
 

FF#1

Medlem
Fick också en massa såna på en Eurobonusbokning till EWR här om året, hjärtat i halsgropen varje gång för att konstatera att nått hade ändrats 5 minuter. Klart störande att man blir spammad, men det är ju ändå bra att de informerar.
 

agehall

Medlem
Man skulle dock vilja kunna sätta någon grace-time på det - om flighten är mer än X dagar bort och ändringen gör att det blir mindre än Y minuters skillnad från ursprunglig bokning så slipper man notifiering. (Allt givet att MCT etc fortfarande är uppfyllt.)
 

Senator

Moderator
Klassiskt exempel på "damned if you do, damned if you don't". Mycket enklare med enkel policy och implementation: tidtabellsändring +/- 1 sekund skapar en logg som delas med kunden.. Då kan ingen klaga senare att man inte fick information.
 
Toppen