Senaste nytt

Aegean Airlines och Greklandskrisen

dala

Medlem
Har med nöje bevakat denna förträffliga site under några månader och nu är det dags för ett första inlägg.

Jag har inte rest mycket i tjänsten på flera år men nu ser det ut att bli ändring på det och resandet framöver blir främst USA och UK. Min nuvarnade status hos flygbolagen är på basnivå och nu vill jag på mest effektiva sätt komma upp i en status som ger något tillbaka. En förmån jag har är att kunna boka biljetterna själv så jag kan välja bolag/allians efter eget tycke och smak. Min tanke är att inledningsvis sätta intjänade poäng på mitt nyskapade Aegean Miles&bonus konto för att så snabbt som möjligt komma upp till *A Guld status och sedan sannolikt växla över poänginsamlingen till annan leverantör inom *A

Nu till frågan. Vad tror ni om framtiden för Aegean med tanke på vad som händer i Grekland och delar av övriga europa? Är det klokt att samla sina poäng hos ett greksikt flygbolag just nu? Det är ju toppen att man får *A Guld status i upp till tre år med dem men går de i kånken så lär ju inte den statusen vara mycket värd inom *A...

Tacksam för allt från vilda spekulationer om Aegeans framtid till hårda inside fakta om Aegeans soliditet :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Hej dala, välkommen till BusinessClass.se!

Ingenting är säker, speciellt i nutids Grekland.

Om jag kommer ihåg rätt, EU avslog merger mellan Olympic Airways och Aegean för de tyckte att det blir för mycket dominans på grekiska inrikesflyg marknaden.
Mergern hade varit bra med tanke på båda flygbolags ekonomi och optimering av resurser.

Man kan säga så här, de som hade miles och status hos ungerska Malev förlorade allt och det gick ganska fort.
Så om det händer så händer det och man kan inte göra något åt det heller, tyvärr.

Jag vet inte om Grekland har en linkande lag som Chapter 11 i USA(konkursskydd för flygbolag).
Om sådan lag finns, kommer de i stort sannolikhet ansöker konkursskydd och då dina miles och status är skyddad under tiden, tror jag.
 

lnixon

Medlem
När Varig lämnade Star Alliance erbjöds ju statusmatchning av ett antal andra medlemmar. Man skulle ju kunna hoppas på något sånt.
 

Alx

Medlem
Det är klart att rådande ekonomiska läge i Grekland påverkar Aegean negativt. MEN A3 är inte på något sätt ägt av grekiska staten och har därmed inget som helst direkt samband med statens ekonomiska bekymmer.

Man blir lätt hemmablind och tycker hemma känns tryggt. Men allas vårt SAS är ju inte direkt ett ekonomiskt sunt flygbolag! Jag tror man får finna sig i risken och vara nöjd så länge "festen" varar... Som jag ser det har man haft guldstatus för en billig peng så länge det varar. Kan man inte samla ihop fler poäng än så på ett år finns ju ändå inget annat alternativ till A3 om man vill uppnå statusnivå. Dessutom har man ju minst de två följande åren på sig att kvalificera sig för statusnivå hos annan "säkrare" Star A medlem. :)
 
Strategin för att vara på det torra under alla omständigheter:
1) Fixa A3 Gold. A3 är ett privat bolag och risken är mindre men det är av natur att hända saker. Det iofs därför man kan inte utesluta risken helt, man kan endast minimera dess påverkan genom att ta åtgärder. Jag tror inte att något flygbolag är helt säker, 100% tight.
2) Matcha din A3 Gold mot något annat bolags kort ifrån SkyTeam: Delta, Czech matchar just nu t.ex. Då är du säker i minst 1 år.
3) Matcha tillbaka din SkyTeam Elite mot Star Gold hos något annat bolag. För det måste man hålla ögonen och öronen öppna och välja bolaget noggrant. T.ex. om man flyger mycket med SK då är det EB som gäller.

Som sagt ovan, du har ju minst 2 år på dig att nyttja A3 Gold privilegier. Det som jag tycker om EB är kvalificeringsperioden, den är inte kopplat till kalenderåret. Därför går det planera resorna för intjäning av status mer flexiblare.
 

Homer

Medlem
Det är klart att rådande ekonomiska läge i Grekland påverkar Aegean negativt. MEN A3 är inte på något sätt ägt av grekiska staten och har därmed inget som helst direkt samband med statens ekonomiska bekymmer.

Man blir lätt hemmablind och tycker hemma känns tryggt. Men allas vårt SAS är ju inte direkt ett ekonomiskt sunt flygbolag! Jag tror man får finna sig i risken och vara nöjd så länge "festen" varar... Som jag ser det har man haft guldstatus för en billig peng så länge det varar. Kan man inte samla ihop fler poäng än så på ett år finns ju ändå inget annat alternativ till A3 om man vill uppnå statusnivå. Dessutom har man ju minst de två följande åren på sig att kvalificera sig för statusnivå hos annan "säkrare" Star A medlem. :)

Men huvudägarna är: 3 stater med mycket sund ekonomi + en av familjen Wallenbergs stiftelser.
Vad vet vi om ägarna till Aegean?
 
Last edited:

Alx

Medlem
Men huvudägarna är: 3 stater med mycket sund ekonomi + en av familjen Wallenbergs stiftelser.
Vad vet vi om ägarna till Aegean?

Förvisso, men sist "LOVADE" den i särklass största aktieinnehavaren (svenska staten) att det var sista gången man skjöt till mer av skattebetalarnas pengar. Man kan ju alltid hoppas att de menade det den gången. I och för sig kan ju någon annan stor aktör (stat/flygbolag) tänkas vilja köpa andelen, men det verkar inte särskilt troligt. Tittar man bland annat på SAS obligation med förfallodatum 2015 så inser man vad marknaden tror om SAS framtid. Det finns inte många andra flygbolag som marknaden dömer ens i närheten så hårt som SAS.

Självklart hoppas jag såklart att SAS lyckas vända bolaget och få snurr på det. Men så länge man dansar efter danskarnas pipa är det nog att hoppas på för mycket.
 

Homer

Medlem
Jag menade att trots solventa ägare ser det inte så bra ut för SAS, Aegean går ju tydligen med förlust sedan länge, vilka är ägarna har de lust/möjlighet att skjuta till pengar om det behövs.
 

Dr. Miles

Expert
Jag menade att trots solventa ägare ser det inte så bra ut för SAS, Aegean går ju tydligen med förlust sedan länge, vilka är ägarna har de lust/möjlighet att skjuta till pengar om det behövs.

Enligt Wikipedia(ta den med en nypa salt), är Vassilakis Group(ca 45%) den största ägaren och de äger bl a Hertz i balkanländer.

Jag har försökt få information om Vassilakis Groups ekonomi, men utan att lyckas.
Jag antar att man måste ha språkkunskap i grekiska för att kunna söka detaljerad information.
 
Toppen