Senaste nytt

Försenat bagage tips och frågor vad rimlig ersättning innebär?

Chrille

Medlem
Låter inte så troligt att någon stjäl (vinter-)kläder. En väska kan komma på avvägar av olika anledningar. Jag satt vid ett tillfälle och studerade bagagehanteringen på en stor flygplats (minns inte vilken det var) och noterade att där fyllde dom bagagevagnarna med råge, vilket fick till följd att en och annan väska trillade av när dom körde ut till flyget. Dessa väskor kunde sedan plockas upp från vägbanan av en annan bagagetransport som tog den tillbaka in i terminalen. Man kan lätt tänka sig att en sådan väska missar sin flight eller rent av hamnar på fel flygplan och hamnar på ett bagageband på helt fel destination.

Hela hanteringen av bagage och sättet man lämnar ut det vid ankomst är egentligen väldigt primitivt, vilket är en anledning att i möjligaste mån undvika att checka in väskor.... o_O
 
Jag tycker bara det låter konstigt att ni inte har några reservkläder alls. SAS hör nog alltid att det är väskan med viktigast/dyrast innehåll som är borta pga ersättning, även om det inte är så i ert fall. Du har pratat med SAS två ggr och fått ok för skäliga kostnader. Handla!!

Det har jag också gjort vad gäller ytterkläder. Övriga saker väntar jag med.

Det är så i vårt fall. Vi hade tre väskor och de skannades in med slutnummet 12 till 36. 12 var första väskan, 32 var andra och 36 är den stora bra robusta väskan där det man behöver mest & är av mest värde saknas.

Nu spelar ju inte det så stor roll eftersom de nu inte ens har återkommit om de andra väskorna när de ska köras ut. Om man får de andra väskorna har man ombyten till arbetet, nya underkläder dock inget mer såsom tjocktröja & hygienartiklar, vinterkläder & allt övrigt av värde.
 
Låter inte så troligt att någon stjäl (vinter-)kläder. En väska kan komma på avvägar av olika anledningar. Jag satt vid ett tillfälle och studerade bagagehanteringen på en stor flygplats (minns inte vilken det var) och noterade att där fyllde dom bagagevagnarna med råge, vilket fick till följd att en och annan väska trillade av när dom körde ut till flyget. Dessa väskor kunde sedan plockas upp från vägbanan av en annan bagagetransport som tog den tillbaka in i terminalen. Man kan lätt tänka sig att en sådan väska missar sin flight eller rent av hamnar på fel flygplan och hamnar på ett bagageband på helt fel destination.

Hela hanteringen av bagage och sättet man lämnar ut det vid ankomst är egentligen väldigt primitivt, vilket är en anledning att i möjligaste mån undvika att checka in väskor.... o_O

Okej det förklarar ju saken iaf.

Det är inte bara vinterkläder utan det är saker som kostar mycket pengar som finns där i med.

Kan inte säga några exakta siffror men den väskan som är helt ospårad har ett värde på ca 20-30 tkr.

De övriga mellan 5000-8000 kr uppskattningsvis.
 
Det är väl alltid väskan med dyra saker som försvinner? ;)

Om den har valts ut är det för mig i alla fall helt logiskt. Kommer den som de två första väskorna då har de själva blandat ihop bag-id. För jag & min sambo vet iaf att den som lades på sist hade mest värde och det bagagenummer den fick är också den som hittils är ofunnen.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Blev av med en av mina väskor i Peking för några månader sedan och det tog ca 10 dagar att få hem det. Jag fick inget i ersättning.
Väskan hade "tydligen" lämnats kvar på flygplatsen.
 

MarcusC

Medlem
Har väskan tappat sin tagg (har hänt mig) kan det ta tid identifiera den. Sedan beror det såklart på destination där detta hänt. Vad säger ditt hemförsäkringsbolag?
 

agehall

Medlem
Kan inte säga några exakta siffror men den väskan som är helt ospårad har ett värde på ca 20-30 tkr.

Med den otur du verkar ha när du reser, så skulle jag aldrig checka in en väska med så värdefulla saker i. Tyvärr är det ju så att om du inte sagt till om väskans värde vid incheckning så har du också mycket lite att hämta om det nu visar sig att väskan inte kommer till rätta och/eller att du fått saker stulna ur den.
 
Med den otur du verkar ha när du reser, så skulle jag aldrig checka in en väska med så värdefulla saker i. Tyvärr är det ju så att om du inte sagt till om väskans värde vid incheckning så har du också mycket lite att hämta om det nu visar sig att väskan inte kommer till rätta och/eller att du fått saker stulna ur den.

Har haft otur med mycket dock aldrig bagaget. 1131 SDR per person är ju ca 26' (2 personer) så för den sakens skull är jag inte så orolig. Ska ringa försäkringsbolaget och kolla läget idag.

Rest i 15 års tid och inte blivit av med bagaget en enda gång, men någon gång ska ju bli den första.
 
Toppen