Senaste nytt

Försenat bagage tips och frågor vad rimlig ersättning innebär?

Hej!

Har precis kommit hem från en långresa och bagaget är försenat. Det är mycket svårt att beräkna hur lång tid allting kommer ta eftersom ett bagage ännu inte har funnits alls och de övriga vet jag inte när de kommer.

Vi är utan vinterjackor, vantar, mössor osv men jag har inget som helst riktmärke på vad som är rimligt pris?

Det är svårt att fortsätta vardagen utan vinterkläder och jag behöver inhandla detta imorgon för det är inte hållbart att vistas ute utan ytterkläder av förklarliga skäl.

Detta gäller alltså hemresan vilket innebär att vare sig amex eller försäkringsbolaget ersätter något om inte ett bagage är helt borta.

Har tidigare trots många resor aldrig upplevt detta men vad jag läst mig till måste man ha kvitto och jag tycker det då är svårt att veta vad som är rimligt och vad som inte är rimligt.

Har sökt och sett lite trådar men känner inte riktigt att jag fått en bra ide om hur jag ska resonera i prisvärt.

Vad tycker ni och hur bad ni er åt?


Hoppas på snabba puckar!

/R
 
Trist när bagage försvinner.
Jag har bara två små funderingar.
1) Släpade du med dig vinterjacka, mössa och vantar till Panama?
2) Menar du att när du väl kommit hem så finns inte en jacka och tröja i garderoben så att du klarar ett par dagar?
 
Om det är så illa så du inte har reservkläder så måste du ju köpa kläder oavsett ersättning eller inte. Jag har fått ersättning för hygienartiklar av SAS vid förlorat baggage på hemresa pga ny planerad resa.
 
Jo den biten är jag helt med på. Söker mest exempel på vad som är rimligt och inte eftersom det inte finns någon sådan information att tillgå.
 
A

Aurora

Guest
Dekker inte kredittkortforsikring innkjøp av en viss mengde klær ved forsinket baggasje? Google "forsinket baggasje klær", vet det skal finnes norske artikler på temaet.
 

Glenn123

Medlem
För att ersättning ska utgå krävs det ju att det ska uppstå en onödig merkostnad till följd av det försenade bagaget.
Att du är nödställd är ju snarare ditt eget fel eftersom du saknar kläder lämpliga för landet du bor i.

Flygbolaget kommer nog hävda att du förr eller senare ändå skulle ha behövt köpa nya kläder.

Vad som är rimligt ersättning är 0kr skulle jag gissa.
 
Glenn123 : De jag pratat med på SAS och vad som står är att man får köpa saker som är skäliga, det som inte står är belopp och därför är det det som jag vill veta mera om. Att de ersätter är redan klart men jag har inga riktbelopp att gå på.
 

Dr. Miles

Expert
Dekker inte kredittkortforsikring innkjøp av en viss mengde klær ved forsinket baggasje? Google "forsinket baggasje klær", vet det skal finnes norske artikler på temaet.
De flesta (eller kanske alla?) kortförsäkring gäller inte vid bagageförsening till hemort.
American Express skrev:
Förseningsskydd
FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
.
.
3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:
a) Bagageförsening. Maxbelopp 3 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt
till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst.
b) Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 3 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage
fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst.


Undantag
.
.
2. Bagageförsening (punkt 3 a och b ovan) på den sista destinationen i den Försäkrades hemresa.
https://www.americanexpress.com/se/.../SASEuroBonusEliteCard_Forsakringsvillkor.pdf
 
Dekker inte kredittkortforsikring innkjøp av en viss mengde klær ved forsinket baggasje? Google "forsinket baggasje klær", vet det skal finnes norske artikler på temaet.

Nej det gör den inte när man åker till sin hemort. Det som är problemet. Jag är i Sverige och jag är också boende i Sverige. Har kontaktat både american express och Folksam. Samma svar från båda.
 
Toppen