Senaste nytt

Longhaul i Europa

trekker

Medlem
Jag har lange tankt skriva ihop en rapport av mina resor jag gjort mellan Manchester och Joensuu under aret - nu kommer mitt forsta inlagg av flera.

Sedan mitten pa maj har jag rest nastan varje vecka mellan ovanstaende flygplatser, i skrivandets stund har det blivit 102 ben (med ytterliggare 14 de kommande 2 veckorna). Som medlem pa BC och med mersmak pa lounger och flygande sa har jag inte tagit den snabbaste och enklaste vagen mer an ett par ganger i nodfall.

Flybolag anvanda:
British Airways
Finnair
SAS
Blue 1
FlyBe
Lufthansa

Hotell anvanda:
Sokos (Joensuu)
Greenstar (Joensuu)
Hilton (Helsinki)
Glo (Helsinki)
Best Western (Heathrow)

Rutter anvanda:
MAN-LHR-HEL-JOE
MAN-HEL-JOE
MAN-ARN-HEL-JOE
JOE-HEL-ARN-FRA-MAN

Lounger anvanda:
Aspire (MAN T1)
Escape (MAN T1)
Escape (MAN T3)
BA Terraces (MAN T3)
Lounge 1 (LHR T3)
ServisAir (LHR T3)
Galleries Club (LHR T3)
Galleries First (LHR T3)
AA Flagship (LHR T3)
Cathay Pacific First (LHR T3)
Galleries North (LHR T5)
Galleries South (LHR T5)
Galleries First (LHR T5)
SAS Gold (ARN)
Aspire (HEL)
Almost @ Home (HEL)
Finnair Business Lounge Non schengen (HEL)
Finnair Business Lounge Schengen (HEL)
Finnair Premium (HEL)
SAS Lounge (HEL)

Status och poang intjanade:
BA 2800 Tierpoints (BA Gold)
SAS 35000 EB Points (12000 inom 2 veckor sa Gold retained)
Hilton Gold
Sokos S-Card Premium
Carlson Gold (Matchat mot Hilton)
Elite Svart (Matchat mot Hilton)

20140711_171047.jpg


20141104_144422.jpg


20141104_191330.jpg


20141121_153622.jpg


Rapporter kommer i inlagg i denna traden, da detta ar forsta gangen jag skriver sa blir det kanske inte sa bra men jag ska forsoka.
 
Last edited:

trekker

Medlem
Longhaul i Europa? Är det någon flygning inom Ryssland?
Annars titeln är motsägelseful.
Titeln beror pa restiden som ligger pa ungefar samma tid som jag skulle kommit en bra bit in i USA om jag rest vasterut istallet. Den ar givetvis inte sanningsenlig om man ska harddra longhaul, men om det inte passar sa kan jag forstas radera hela inlagget.
 

niksal

Medlem
Även som finne tycker jag att Joensuu mitt i ingenstans. Får jag fråga vad som "tvingat" dig att åka dit så ofta? Och hurdan resepolicy har ni som tillåter både såpas kreativa routings och sådana kabinklasser som ger så många TP och EB poäng. Är imponerad - och rapporten är en välkommen variation till forumet!
 

trekker

Medlem
Även som finne tycker jag att Joensuu mitt i ingenstans. Får jag fråga vad som "tvingat" dig att åka dit så ofta? Och hurdan resepolicy har ni som tillåter både såpas kreativa routings och sådana kabinklasser som ger så många TP och EB poäng. Är imponerad - och rapporten är en välkommen variation till forumet!
Till att borja med, visst Joensuu ar mitt i ingenstans och pa gransen till ryssland - men staden ar mycket trevlig och har ett hyfsat bra utbud pa restauranger och barer. Anledningen till mina manga resor hit ar att jag har en kund i Joensuu, fraga mig inte hur det hande.... Jag har mitt eget foretag sa jag bokar mina egna resor pa de rutter i de klasser jag tycker mig kunna gora. Visst, kunden betalar resorna men jag tar skillnaden mellan en ekonomi biljett och en business - vilket inte ar mycket om man saxar och gor ratt ( t ex kostar en ekonomi med BA MAN-LHR-HEL ca £350 medans en saxad i Club Europe kostar ca £460). Det har nog kostat mer i tid an pengar, det har blivit manga sondagar da jag akt hemifran vid lunchtid for att ta karran ner till LHR innan vidare fard till HEL och stopp over natten pa Hilton. Jag vet inte om jag skulle orka kora allt igen men jag angrar att jag borjade flyga ihop ett EBG da jag kanske hade kommit upp i 5000 TP och GGL med BA om jag fortsatt med BA varje vecka.

Sittr just nu med en ol pa hotellrummet i ett mycket snoigt Joensuu och laddar for fakirflighten hem kl 06:00 finsk tid imorgon. Denna dock i Eko och minimalt med poang om jag inte lyckas uppgradera vid incheck - dock ar Finnairs Embraer i Business ganska vardelosa sa en uppgradering vore endast for poangens skull.
 

trekker

Medlem
Jag starter min serie med rapporter med att jamfora maten pa de flyg jag tagit.

Maten: BA vs Finnair vs Lufthansa vs SAS
Jag har tyvarr inte tagit kort pa maten varje resa, men nagra ggr iallafall.

BA

20140707_200545.jpg


20140711_182230.jpg


20140721_192917.jpg


20140725_081819.jpg





Finnair


20140810_183454.jpg


20150106_183626.jpg


LH

20141121_191440.jpg


20141121_221224.jpg






SAS

20141107_171018.jpg



For mig ar BA vinnaren av basta maten ombord i Business. De flesta ganger jag flygit med dem har maten varit mycket bra, undantaget ar frukosten som varit medioker pa morgonflygningarna. Dock har jag aldrig tagit en eftermiddagsflight sa jag har missat det beromda afternoon tea som sa manga talar om.

Finnair hade ett par mycket bra maltider, men i tisdags sa var den under all kritik - kottbullar med mos. Detta ar ingen mat jag direkt forvantar mig i business. En av anledningarna till att jag upgraderade var att jag skulle fa mat pa flyget.

Lufthansas mat var kallskuret och mer snacks. Har dock bara gjort 2 stycken flygningar med dom (pga ombokning av missas SAS flight). Det var gott men ingen direkt hojdare.

Sist men inte minst, SAS lada.... Den ar okej, ibland, men det gar att acceptera da det inte ar en business flight. Klart samsta maten av de 4 jag akt med.
 
Last edited:
Rigtigt spændene og en imponerende mængde rejser på kort tid. Du har mange fine billeder af maden - keep 'em comming! :)

Umiddelbart ser Finnairs mad best ud, spotter bl.a. Godavia chokolade.. Mmmmmh!

Et lille tips: Lav et linjeskift (enter) mellem hvert billede, så bliver det nemmere at læse/overskue.
 

trekker

Medlem
Rigtigt spændene og en imponerende mængde rejser på kort tid. Du har mange fine billeder af maden - keep 'em comming! :)

Umiddelbart ser Finnairs mad best ud, spotter bl.a. Godavia chokolade.. Mmmmmh!

Et lille tips: Lav et linjeskift (enter) mellem hvert billede, så bliver det nemmere at læse/overskue.
Tack for tipset, jag har editerat i inlagget nu.

Finnair hade nog varit min favorit for maten om det inte varit for kottbullar med mos i tisdags. Hoppas det var en engangsforetelse.
 

trekker

Medlem
OK da tar vi en jamforelse mellan samma bolag pa drycken:

BA

20140707_195522.jpg


20140707_203058.jpg


20140817_200025.jpg


Finnair

20140810_185700.jpg


20150106_184718.jpg




LH

20141121_194611.jpg


20141121_200537.jpg


20141121_224600.jpg



SAS

20141104_151826.jpg



Har har vi en solklar vinnare for mig, trots endast 2 flighter med LH sa vinner dom hands down. Vin, Whisky och Cognac serverades allt fran stora flaskor. Nu kommer jag inte ihag vilka marken det var men kvaliten var mycket bra och kanslan ar battre att drycken i ett glas istallet for en liten flaska. Aven olen var av ett bra marke och i en glasflaska.

BA och Finnair kommer likvardigt for mig, champagne som var helt ok samt single malt som whisky. Kanske battre marken an LH men da det serverades i smaflaskor blir det snappet samre tycker jag.

SAS ligger flera mil bakom har, men det kanske man skall forvanta sig da plus inte are business. Dock har dom ett nytt rott vin (iallafall pa Blue1) som ar mycket gott. Att servera Carlsbergs som ol och Grants som whisky haller inte.
 
Toppen