Senaste nytt

Köpa Eurobonuspoäng billigare med Amex-Paypal

RickardG

Medlem
Jag vet inte om det har varit uppe för diskussion tidigare, men jag tänkte dela med mig av något jag gjorde förra året - köpa en tjänst av sig själv och betala med paypal.

Skaffa två konton hos Paypal. Det ena kontot är länkat till ditt bankkonto och används för att sälja. Det andra är kopplat till ditt Amex och används för att köpa.
Sälj nu någon fiktiv vara eller tjänst (tjänst är enklast) till dig själv och betala med Amex-kontot. Sälj i SEK för att undvika växlingsavgift. Pengarna kommer direkt in på ditt bankkonto och du kan betala Amexräkningen nästkommande månad. Kostnaden för köpet är mellan 3,4-2,7%. Köper man för 150 000 kr kostar det i normalfallet 5100 kr (ner till 4375 kr om man utnyttjar paypals rabattsystem för avgifterna) och man får 30000 poäng samt 2-4-1 vouchern på direkten.

Är det någon som känner till ett alternativ till Paypal som tar betydligt lägre kommission så vore det intressant att köra i större skala.
 

FF#1

Medlem
Bryter nog mot kortavtalet, sen med såna summor så kan det trigga alarm för penga tvätt. Då kommer kanske någon och tar en för utfrågning.
 
Last edited:

Morgan

Medlem
Generellt tror jag PayPal är väldigt dåligt att använda för den här typen av kreativa transaktioner. PayPal har dels väldigt strikta kontroller och är dels väldigt stelbenta att ha att göra med om man fastnar i deras kontroller/får problem.

Finns lite olika vägar att snabbt omsätta pengar på sitt kort, men har inte hittat något som jag tycker känns OK. Betalo, iZettle och att skicka med postförskott är alla saker som diskuterats här på forumet.

Man ska också ha respekt för hur Finansinspektionen, bankerna och polisen arbetar med penningtvättsfrågor. Som @FF#1 skriver så kan man nog räkna med frågor...
 

Alf

Medlem
Jag tycker detta är ett upplägg som liknar de skatteupplägg som en del företag gör och som ligger på gränsen till det lagliga. När man utnyttjar systemen till max för egen vinning tycker jag man tappat alla moraliska koncept. Detta medför ju bara att möjligheterna täpps till för att förhindra detta och det ger även försämringar för oss som använder systemen som det är avsett.

Jag hoppas Amex tar tag i detta och ser till att detta småbedrägliga transaktionssätt upphör. Jag tycker man är så nära gränsen för vad som kan kallas bedrägeri som man kan komma i detta fall.
 

RickardG

Medlem
På vilket sätt skulle detta vara bedrägeri eller penningtvätt? Paypal får sin beskärda del, likaså Amex. Allt är registrerat på korrekt sätt hos Paypal. Tro mig, det är en komplex process där man måste bevisa att man är ägare till det konto som pengarna utbetalas till, likaså måste man bevisa att man är ägare till det kort som används för betalning.
Jag fick gå igenom en extra kontroll eftersom beloppet var över 50000kr och efter det var det inga problem.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
Men vänta här nu. 30 000 p för 4 375 SEK blir 15 öre per poäng. En vettig tumregel är att en poäng ska kosta max 10 öre, så inte en så jättebra affär.
 

RickardG

Medlem
Generellt tror jag PayPal är väldigt dåligt att använda för den här typen av kreativa transaktioner. PayPal har dels väldigt strikta kontroller och är dels väldigt stelbenta att ha att göra med om man fastnar i deras kontroller/får problem.

Finns lite olika vägar att snabbt omsätta pengar på sitt kort, men har inte hittat något som jag tycker känns OK. Betalo, iZettle och att skicka med postförskott är alla saker som diskuterats här på forumet.

Man ska också ha respekt för hur Finansinspektionen, bankerna och polisen arbetar med penningtvättsfrågor. Som @FF#1 skriver så kan man nog räkna med frågor...
Fördelen med Paypal kontra betalo och iZettle är väl kanske att det är enklare att använda som privatperson, nackdelen är den högre transaktionsavgiften.
 
Ytterst tveksamt att detta skulle kunna klassas som bedrägeri eftersom han köper någonting och betalar för besväret. Och att det skulle landa som pengatvätt är också osannolikt eftersom det inte tvättas några pengar.

Vad Eurobonus/Amex/PayPal tycker är dock en annan fråga.
 
Toppen