Senaste nytt

Optimal Eurobonusresa med Amex 2-4-1

Har precis skaffat det nya Amex Elite Card och på första månaden (december) kom jag upp i 150 000:- spenderande riksdaler så jag fick en voucher för valfri Eurobonusresa med 50% rabatt för 2 pers med SAS eller Star Alliance.
Frågan är vad man ska välja för bolag för att få ut mest av detta?
Jag och frugan tittar på att åka med Thai till Bangkok men hur är stor är chansen att få 2 Business Class biljetter med Thai? Någon som har erfarenhet av bonusresor med Star Alliance är det svårt att få biljetter i Business Class med Lufthansa, Swiss, Thai, United med fler?
Anledningen att jag skaffade Amex Elite Card är att jag kommer att spendera mellan 1-1,5 miljoner på kortet årligen och då få en väldigt massa poäng och möjligheten att boka 2 st bonusresor med 50% rabatt per år vilket ger möjligheter om man nu får tillgång till de biljetterna man vill ha......

Tack på förhand!
 

Matsson

Medlem
Thai First till Bangkok via Paris eller Frankfurt är väldigt trevligt. First ger ojämförligt bäst värde för poängen. Två platser skall inte vara några som helst problem om ni är flexibla med datum och transferflygplats.
 
Som föregående talare skulle jag också lägga poängen på en resa i First Class. Thai är ett av bolagen som oftast har tillgänglighet i F från både London och Frankfurt till Bangkok.

@NotRyan brukar ha bra koll på dessa resor då han för tillfället är ute på en sådan. Kanske kan flika in?

Business class lär de väl finnas en hel del av men som sagt sikta på First class!
 

Brandten

Medlem
Som nykomling här undrar jag vad dessa 2-4-1 och 50% EB resor innebär? Betalar man för en och får en gratis eller är båda "gratis" eftersom man bara bränner massa poäng?
 

palmen

Moderator
Som nykomling här undrar jag vad dessa 2-4-1 och 50% EB resor innebär? Betalar man för en och får en gratis eller är båda "gratis" eftersom man bara bränner massa poäng?

Spendera 150k på SAS Amex och du får en voucher som ger dig halva poängpriset för upp till 2 personer (kan nyttjas för 1 eller 2 personer med andra ord). Har du sas elite maex får du en andra voucher efter 300k spenderat.
 

Alf

Medlem
Jag tycker inte det varit svårt att hitta två award platser i C på Thai från ARN. Har hittat detta även under julen i år och förra året. Däremot tycker jag Thai har blivit ganska medioker i C så jag skulle också satsa på deras F om inte direktflyget från ARN överväger nackdelen med byten i Europa.
 
Trist om inte Thai levererar i Business var lite rädd för det, men kan bara vara borta 4 dagar så överväger direktflyget ändå även om First är alltid First:)

Tack för bra svar!

En annan fråga, hur är United i business/First? Vet att de för många år sedan hade ganska dåliga business stolar på sitt flyg ARN-EWR, tittar på att flyga dem till Las Vegas. Trist att Lufthansa slutat flyga till Las Vegas, deras nya First är bland det bättre!
 
Toppen