Senaste nytt

Sönder väska under SAS-resa

kexxcream

Medlem
Om en väska har blivit bruten och gått sönder vid på/avlastning under en SAS-resa, vad för slags ersättning har man som resenär rätt till i detta fallet?

Ena sidan sidan av väskan går helt enkelt inte att låsa, medan andra sidan går att låsa.
 

Unicornone

Medlem
SAS brukar inte knussla vissa väsktyper har man kunnat få direkt på ARN, nu vet jag inte hur de reagerar om det är en Rimowa tex men väskor i 2500kr-klassen har jag inte haft problem med. Qatar däremot... de kör tom med nedskrivning av värdet på ålder :=( Fick 468kr för en 2500kr väska som var fem år.
 

Andreas Q

Medlem
SAS har aldrig strulat för mig. Det tar en evighet att få ersättning mem det löser sig tillslut.
När man köat hos arrival service och anmält skadan får man ett nummer man fyller i på hemsidan och efter 6-8v så får man ett mail där SAS beklagar och ber att man tar väskan till närmaste åf och får den renoverad eller bytt.
 

JWD

Medlem
Jag anmälde två skadade väskor under 2014. Första gången så hade en dragkedja på min ena Samsonite (cosmolite spinner) gått sönder. Så jag klagade direkt hos SAS bagageservice med då jag kunde åka hem med väskan. Så fick jag ett kvitto som jag skulle lämna med väskan hos min lokala reparatör.

Det slutade dock med att väskan hamnade på fabriken i Belgien för att se om det handlade om ett konstruktionsfel. Väskan var på vift i 5 veckor innan jag fick tillbaks den. Så du kanske åker på samma resa med din.

Andra gången så var det en äldre väska som fått sina hjul helt demolerade. Den gången hann jag aldrig till SAS bagageservice innan dem stängde. Så jag skickade en klagomål till SAS Custom Care. Och jag hade tur som kom i kontakt med en vettig person. Det slutade med att väskan blev utdömd av butiken och den blev värderad till 1800 kr och SAS ersatte mig för den summan. Och jag stod själv för mellanskillnaden för en ny väska.
 

Kricka

Medlem
Igår kväll lyckades man slå sönder handtaget på en av mina väskor vid
avlastning på ARN T4. Gick bort till T5 Bagage Service och fick en helt
ny väska av samma (rätt dåliga) typ. Bra service och trevlig personal !
 

kexxcream

Medlem
Nu har jag skickat in ett mail till Customer Care så får vi se vad de återkommer med. Det känns tryggt så här långt att SAS hanterar denna typ av ärenden utan komplikationer.
 
Har aldrig upplevt provlem med SAS och trasig väska, tackar man nej till ersättningsväska direkt på GOT så får man ta det själv med SAS, ibland får man bara ersättning och ibland kräver de kvitto för ersättning. Ok det kan ta någon vecka men det löser sig alltid bra.
 

sweflyer

Medlem
När jag har haft problem med trasig väska på ARN har SAS markpersonal givit mig en ny liknande direkt på plats, så måste säga att det har fungerat smidigt för mig.
 
Toppen