Senaste nytt

Reser till Thailand 2 personer 2ggr/år. Bästa bonussystemet Oneworld eller Eurogold?

Reser till Thailand 2 personer 2ggr/år. Bästa bonussystemet Oneworld eller Eurogold?
Har alltid prioriterat billiga biljetter med flygbolag med kort restid.
Finnair och Qatar på Oneworld.
Har också rest med austrian och thai airways inom sas staralliance.
Nu funderar jag på att skaffa diners finnair eller amex Eurogold och börja handla allt på dessa kort för att spara ihop resor. Har vanligt amex sedan tidigare men deras konverteringskurs är inget vidare om man vill få flygmiles.

Vilken av dessa skulle ni rekommendera? Eurogold verkar intressant om man får en resa efter 150k SEK men SAS flyger inte till Thailand och är staralliance resorna är dyrare. Kan man nyttja billiga flygbiljetter hos thai airways eller får man inte mkt poäng hos de?
 

agehall

Medlem
Det finns hur mycket som helst skrivet om dessa bonusprogram. Med två t/r till Thailand per år (i ekonomi antar jag) så får du inte speciellt mycket poäng i något program, så du ska nog mer titta efter något där poäng inte går ut så fort.

Sedan behöver du läsa på lite mer om AmEx 241. Det verkar som att du tror att man får en resa när man handlat för 150k, men så är det inte. Du får en voucher som ger dig 50% rabatt på en poängresa för upp till två personer. (Och endast på själva poängen, skatter och avgifter måste du betala till fullo.) denna voucher brukar göra att SAS Eurobonus är attraktivt, men det gäller att dra in EB-poäng också, annars är ju vouchern värdelös.
 
Nej jag är med på det. Men är eurobonus ett bra alternativ till Thailand IOM att Sas inte själva flyger så kan jag som mest få 20/100 i poäng? Fem år gäller väl poängen? Men ingen poäng för mig betala dyrare resor om jag inte tjänar in det på sikt.
 

agehall

Medlem
Tja, det beror på vilka du flyger till Thailand med. Intjäningen på billiga ekonomibiljetter varierar till de olika programmen. Och bara för att SAS inte själva flyger till Thailand så är det inget som med automatik betyder att EB är dåligt för dig. (Men därmed inte heller sagt att det automatiskt är bra)
 

Dr. Miles

Expert
Om du reser med de billigaste Economy class biljetterna, finns det risk att du tjänar 0-25% miles eller poäng från dina flygningar.
Vill du tjäna mer poäng på billiga biljetter, flyga med Finnair och kreditera till American Airlines AAdvantage. Finnair Economy class biljetter ger 100% miles till AAdvantage.
intjänade miles på AAdvantage går inte ut så länge du har aktivitet på kontot minst var 18:e månader och AAdvantage debiterar inte bränsletillägg på bonusresor så länge du inte flyger med British Airways, Finnair (obekräftad), Iberia.

British Airways flygningar ger också 100% miles till AAdvantage eller till British Airways Executive Club, (BAEC) och hos BAEC kan ni skaffa Household account vilket ger er möjlighet att samla ihop hela familjens poäng och använda dem för t ex bonusresor.
Men British Airways Economy class biljetter är generellt dyra till Thailand och BAEC debiterar bränsletillägg på bonusresor på långflygningar (det finns några undantag).
 

gdaily

Medlem
Lägg för sjutton inte dina poäng på Finnair i alla fall: Poängen förfaller efter tre år (Eurobonus = 5 år). På BA så gäller poängen "för evigt" så länge du har en transaktion någon gång varannat år. På BA kan du också skaffa deras Visa-kort (som också har en 2-4-1 voucher.
 
Lägg för sjutton inte dina poäng på Finnair i alla fall: Poängen förfaller efter tre år (Eurobonus = 5 år). På BA så gäller poängen "för evigt" så länge du har en transaktion någon gång varannat år. På BA kan du också skaffa deras Visa-kort (som också har en 2-4-1 voucher.
Kan man skaffa det som Svensk? Så även om jag flyger med Finnair som är billigast och smidigast så kan är det värt skaffa BA(det går att få finnair poängen dit?)?
Skulle vilja ha ett chase sapphire kort men är ju inte Amerikan tyvärr:(
 
Toppen