Senaste nytt

Boeing 747-400 vs Airbus A380

Bonden

Medlem
Tänkte det kunde vara kul med en liten jämförelsetråd

Mina reflektioner A380

Jag tycker att det är ett väldigt tyst så här skriver wikipedia:
The cabin has features to reduce traveller fatigue such as a quieter interior and higher pressurisation than previous aircraft; the A380 has 50% less cabin noise than the 747-400 and is pressurised to the equivalent of 1,520 m (5,000 ft) altitude versus 2,440 m (8,000 ft) on the 747-400.
Fönsterna är också större och planen känns luftiga.
På minussidan så tycker jag att gigantiska BC avdelningar förtar en hel del av exklusivitetskänslan (På LH)


Mina reflektioner 747-400

Plus: Jag åkte upper deck med singaporeairlines (Businessclass) på en 747 och tycker att det ger en väldigt trevlig "private jet" känsla.
På minussidan: Bullrigt och det märks att 747 har varit med länge. 747-8 vill jag dock mer än gärna prova :)
 
Jag tycker precis som du. A380 är verkligen tyst och skön att flyga med. Övervåningen på 747 är mysigare än det mesta annat.
Tänk om 747-8 är den perfekta kompromissen? :)
 

MarcusC

Medlem
Jag tycker precis som du. A380 är verkligen tyst och skön att flyga med. Övervåningen på 747 är mysigare än det mesta annat.
Tänk om 747-8 är den perfekta kompromissen? :)

A380 är en favorit för mig, men upplevde nedervåningen som bullrigare än övervåningen nu senast ombord på SQ A380.
Hoppas också på 747-800...gillar ju upper deck på 400an,...
 

hoss

Medlem
Jag håller på 747:an, det vackraste flygplanet, 380 är bara så fult. Att det låter lite mer i 747 gör inget, jag blir sövd av ljudet och sover gott. Jag klarar mig oftast utan musik och filmer, jag dricker whisky, vin och champagne och bara njuter. Särskilt övervåningen är suverän.
 

Jacob

Medlem
Jag kan tycka att Airbus A380 är aningen överreklamerat. Det är coolt första gången men sedan blir det lite som vad som helst. Det som spelar roll är snarare vad flygbolaget gjort med flygplanet, men det handlar ju mer om flygbolagets kreativitet än flygplanstypen i sig och är dessutom oftast begränsat till premium kabinerna.

Men visst är det ett tyst flygplan.

Tycker ändå att en sittplats i nosen på en B747 är något alldeles speciellt.

På minussidan så tycker jag att gigantiska BC avdelningar förtar en hel del av exklusivitetskänslan (På LH)
Håller helt med. Och inte minst när första klass är uppe i 16-20 stolar sabbar man halva vitsen med första klass som ska vara just litet, begränsat och gemytligt.
 

Bonden

Medlem
Håller helt med. Och inte minst när första klass är uppe i 16-20 stolar sabbar man halva vitsen med första klass som ska vara just litet, begränsat och gemytligt.

Här tycker jag Lufthansas A380 FC är riktigt bra, ger också en bra upplevelse :)
8 Platser ger en väldigt trevlig Exclusiv känsla kombinerat med tystheten, man får en känsla av att åka en riktigt Mercedes S-klass.

Fast skall man jämföra nya FC på LH 747 så finns där också 8 platser med en "Säng" sidan om stolen skulle vara grymt trevligt att prova på också.
 

Senator

Moderator
Fast skall man jämföra nya FC på LH 747 så finns där också 8 platser med en "Säng" sidan om stolen skulle vara grymt trevligt att prova på också.

Det ryktas om att LH F blir i nosen på nya B747-800an. Nackdelen med den nya konfigurationen där uppe är att det funkar utmärkt när man åker ensam, men reser man två är det inte så bra med kommunikationen eftersom man alltid har gången mellan.

Åter till frågan; jag tycker B747-xxx är det vackraste flygplan av alla. A380 är den fulla ankungen eller ser ut som en val. Dock som flygplan är den mycket graciös. Jag har bara åkt med AF i affärsklass och det var tystnaden mer än annat som slog mig.. Men jag tycker känslan av överdäck (affär eller första) på B747-400 är överlägsen allt annat.
 

Homer

Medlem
Jag håller på 747:an, det vackraste flygplanet, 380 är bara så fult. Att det låter lite mer i 747 gör inget, jag blir sövd av ljudet och sover gott. Jag klarar mig oftast utan musik och filmer, jag dricker whisky, vin och champagne och bara njuter. Särskilt övervåningen är suverän.

Med tillräckligt mycket Whisky kan ju även en C-130 Hercules kännas trevlig :)
 
Toppen